Wikipedia:Melapor ralat JavaScript

(Dilencongkan dari Wikipedia:RALATJS)

Apabila anda mengalami ralat dengan gajet atau WP:Skrip pengguna:skrip pengguna dan anda mahu melaporkan isu itu di laman yang bersesuaian, sila sertakan maklumat berikut dengan laporan anda:

  1. Apa fiil yang anda lihat?
  2. Apa fiil yang anda sangkakan?
  3. Bagaimana fiil silap itu dapat ditiru atau dikeluarkan semual? Perikan dengan tepat apa yang anda buat dan lihat.
  4. Sahkan yang anda telah menyingkir cache pelayar anda.
  5. Nyatakan nama dan versi pelayar, sistem operasi, dan versi sistem operasi.
  6. Lampirkan ralat JavaScript yang relevan yang telah dilog pelayar anda. Untuk melakukan ini, buka konsol JavaScript ataupun konsol ralat, dan salin pesanan ralat yang berkaitan. Di mana anda dapat mencari konsol JavaScript bergantung pada pelayar anda:
    • Internet Explorer: Tekan F12; segar semula halaman Wikipedia; ralat JavaScript akan dipaparkan pada tab "Console" perkakas F12.
    • Firefox: Butang Firefox → Web Developer → Error Console (atau menu Tools → Web Developer → Error Console) (Ctrl+ Shift+J). Anda harus klik butang "Errors" yang terdapat di bahagian atas bagi menyorokkan penampilan amaran, dll yang banyak.
    • Opera: Page menu → Developer Tools → Error Console.
    • Chrome: Page menu → Tools → JavaScript Console (Ctrl+ Shift+J).
    • Safari: Page menu → Develop → Show Error Console (Ctrl+Alt+C atau Shift+Command+J). Anda mungkin perlu membolehkan menu Developer di Preferences → Advanced terlebih dahulu.

Anda dinasihatkan untuk membelek http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/bugs.html untuk mendapatkan bayangan bagaimana mahu melaporkan pepijat dengan cara berkesan demi memastikan isu yang anda perikan dapat diselesaikan secepat mungkin.