Wikipedia:Penyiasatan pengguna boneka

(Dilencongkan dari Wikipedia:SPI)

Administrator instructions

Sekiranya anda mengesyaki pengguna boneka oleh seorang penyelia, atau jika anda perlu mengemukakan bukti luar wiki atas sebab lain, anda mesti menghantar e-mel kepada kumpulan pemeriksa untuk membuka penyiasatan. Maklumat peribadi, e-mel, log, dan bukti sensitif lain tidak boleh dimuatkan di Wikipedia. Semua keterangan yang berkaitan dengan penyiasatan pengguna boneka mesti dinyatakan di halaman yang ditetapkan.
Apa itu pengguna boneka?

Halaman ini adalah untuk meminta kami menyiasat sama ada dua atau lebih akaun Wikipedia yang digunakan untuk melakukan penyuntingan jahanam oleh orang yang sama.

Sebelum membuka siasatan, anda perlu mempunyai alasan yang baik untuk mengesyaki pengguna boneka.

  1. Bukti sangat diperlukan. Apabila anda membuka penyiasatan, anda mesti dengan segera menyediakan bukti bahawa anda mengesyaki pengguna boneka. Bukti perlu disertakan iaitu perbezaan semakan suntingan yang mencadangkan akaun yang berkaitan. (Keperluan ini diketepikan jika penyuntingan yang dimaksudkan dipadamkan; dalam kes ini, hanya memberikan nama-nama halaman yang telah disunting oleh akaun tersebut)
  2. Anda mesti memberikan keterangan secara jelas. Permintaan kes yang samar-samar tidak akan disiasat. Anda harus benar-benar menunjukkan mengapa anda mengesyaki bahawa sesebuah akaun berkaitan adalah munasabah,

Siasatan dijalankan oleh Wikipedia:Pemeriksa, yang akan membandingkan tingkah laku akaun dan menentukan sama ada mereka mungkin berkait; ini adalah penyiasat bukti tingkah laku.

Oleh sebab polisi Pemeriksa, Pemeriksa akan menjalankan penyiasatan teknikal hanya jika bukti jelas, tingkah laku pengguna boneka juga diserahkan; jika anda meminta bukti teknikal untuk dilihat tetapi tidak memberikan keterangan tingkah laku, siasatan mungkin tidak dibenarkan untuk diteruskan. Selain itu, Pemeriksa tidak akan menyambungkan akaun secara awam dengan alamat IP disebabkan oleh dasar privasi kecuali dalam keadaan yang tertentu.

Bagaimana untuk membuka penyiasatan:

Untuk membuka penyiasatan (atau kes), masukkan nama pengguna (jika tiada, alamat IP) daripada akaun yang paling lama dicipta ("boneka"), atau nama kes sebelumnya, dalam kotak di bawah, kemudian klik "Serah". Catatan: Tidak perlu memasukkan "Pengguna:" ("User:") atau sebarang ulasan lain.

Sebagai contoh, jika nama kes itu berkenaan Pengguna:John Doe atau kes sebelumnya adalah pada Wikipedia:Penyiasatan Pengguna boneka/John Doe, anda hanya perlu memasukkan John Doe di dalam kotak di bawah.

Anda kemudian akan dibawa ke laman lain yang mengandungi borang yang harus anda selesaikan untuk membuka penyiasatan. Proses untuk membuka siasatan berikutnya terhadap pengguna yang sama adalah sama seperti untuk membuat kes baru. Ingat, jangan memasukkan "Pengguna:" dalam mana-mana ruang pengguna boneka atau alamat ip.

Jika anda juga ingin seorang Pemeriksa untuk menyiasat, tukar |checkuser=no ke |checkuser=yes dalam kotak edit pada halaman seterusnya dan terangkan mengapa anda meminta penglibatan pemeriksa.

Note: Anda juga boleh membuka siasatan menggunakan Twinkle jika anda adalah pengguna yang disahkan secara automatik. Selepas memasang Twinkle, pilihan "ARV" akan muncul di tab "TW" pada mana-mana pengguna, halaman perbincangan, atau halaman sumbangan pengguna. Mengklik pada pilihan ini dan memilih sama ada "Sockpuppeteer" atau "Sockpuppet" akan membolehkan anda mengisi beberapa borang mudah untuk memfailkan laporan. Laporan ini akan diformat secara automatik untuk anda.

Jika anda editor tanpa dikenali (alamat IP), dan laman kes dilindungi atau tidak wujud, sila klik "tunjukkan" di sebelah kanan dan gunakan kotak di bawah

Kes yang kini disenaraikan di Penyiasatan Pengguna boneka

Wikipedia:Penyiasatan Pengguna boneka/Kes/Rumusan

Permintaan pemeriksaan pantas sunting

Gunakan bahagian ini untuk meminta maklumat periksa yang berkaitan dengan keadaan yang tidak melibatkan pengguna boneka. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk permohonan, contohnya:
  • Berkenaan alamat IP sesebuah akaun, yang mana sekatan automatiknya telah luput atau tidak lagi berfungsi.
  • Pemeriksaan kerosakan cagaran untuk maklumat sulit mengenai IP atau julat IP.
  • Pemeriksaan pengecualian sekatan IP sebelum pemberian Wikipedia:Pengecualian sekatan IP (atau untuk mengesahkan ia sedang digunakan dengan baik atau tidak).

Untuk ancaman bahaya (kepada diri sendiri atau orang lain) anda mesti e-mel emergency@wikimedia.org dan tidak menggunakan halaman ini. Permintaan untuk menyiasat dan mengesahkan pengguna boneka perlu disenaraikan di bahagian pengguna boneka di atas, dan tidak di sini (permintaan sedemikian akan dikeluarkan dengan segera).

Untuk membuat permohonan di sini, salin templat berikut dan tampalkannya ke hujung bahagian ini (tekan untuk pautan pantas menyunting bahagian ini) – gantikan "tajuk" dengan tajuk yang berkaitan dengan kes, dan tambah di bawah templat apa-apa maklumat yang relevan – kemudian tandatangan menggunakan "~~~~",paparkan pralihat, dan klik "terbit perubahan".

==== Tajuk ====
{{SPIpantas}}
* {{Checkuser|
username}}