Waheguru (Bahasa Punjabi: ਵਾਹਿਗੁਰੂ, Vāhigurū) ialah istilah yang paling sering digunakan dalam Sikhisme untuk menyebut Tuhan, Yang Mahatinggi atau pencipta semua. Erti Waheguru Orang yang berbeza telah menulis erti yang berbeza dari 'Waheguru'. Salah satunya ialah: Kata 'Waheguru' ialah gabungan dari watak pertama dimana dewa dipanggil Yugs secara berbeza (usia), iaitu

W - Wishnu (Vishnu) H - Hari G - Gobind R - Ram Seperti di gurbani masing-masing dan setiap kata mempunyai erti. Malah jika kata dieja berbeza dalam Gurbani, mempunyai erti yang berbeza. Gurbani selesai. Kita tidak boleh mengatakan: Malah tanpa kata ini makna bait (atau baris) akan tetap sama dan lengkap. Cara yang sama, kecuali W,H,G,R undi aa (untuk WA), ae (untuk HE), u (untuk GU) dan uu (untuk RU) juga perlu mempunyai beberapa makna. Kata 'Waheguru' mempunyai makna yang dalam.

W - Astonishing H - Everywhere/Anywhere G - Dark R - Light Sarbat da Bhala Waheguru Ji Ka Khalsa Waheguru Ji Ki Fateh kegunaan yang paling umum dari kata "Waheguru" dalam Sikh salam digunakan dengan satu sama lain:

Waheguru Ji Ka Khalsa, Waheguru Ji Ki Fateh
Khalsa, Tuhan yang indah, Kemenangan ialah kepada Tuhan yang indah.

Nota sunting

  • Sabadarth Sri Guru Granth Sahib. Amritsar, 1959
  • Gurdas, Bhai, Varan. Amritsar, 1962
  • Mani Singh, Bhai, Sikhan di Bhagat Mala. Amritsar, 1955
  • Santokh Singh, Bhai, Sri Gur Pratap Suraj Granth. Amritsar, 1927–35
  • Sher Singh, Philosophy of Sikhism. Lahore, 1944

Pautan luar sunting