Wai (Bahasa Thai: ไหว้, disebut [wâːj]) ialah suatu gestur dilakukan dengan merapatkan kedua-dua telapak tangan sambil membongkon menghadap orang disambut; tanda ini lebh kurang sama dengan tanda sembah. Wai yang diberikan ini semakin rendah menunjukkan semakin tinggi kehormatan diberikan kepada orang yang disambut.

Abhisit Vejjajiva memberi salam wai kepada seorang penduduk di Narathiwat

Wai sering diberikan ketika masuk dan keluar rumah,[1] malah untuk menandakan rasa terima kasih atau memoohon maaf.

Asal-usul sunting

Ia datang daripada ajaran dibawa agama Buddha lalu turut menyerupai Añjali Mudrā yang biasa dalam anutan Hindu - ia merupakan kedudukan yogik yang melambangkan penerimaan orang yang disambut sebagai manusia jua.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Rajadhon, Phya Anuman (2015). Thai Traditional Salutation (ed. Thai Culture, New Series No. 14). Bangkok: Fine Arts Department, Ministry of Culture. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-27. Dicapai pada 4 May 2018.
  2. ^ "Traditional Thai Greeting". thailanct.hcmussh.edu.vn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-26. Dicapai pada 2020-08-19.
  3. ^ "The Wai in Thai Culture: Greeting, Status-Marking and National Identity Functions". immi.se (dalam bahasa english).CS1 maint: unrecognized language (link)