Wan Sukairi Wan Abdullah

ahli politik Malaysia

Yang Berhormat Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah adalah ahli politik Malaysia berbangsa Melayu dari Parti Islam Se-Malaysia. Beliau merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam, Terengganu bertanding di atas tiket PAS dalam Pilihan Raya Umum Malaysia ke-14.

Yang Berhormat Ustaz Haji

Wan Sukairi Wan Abdullah

SMZ., SMT (Terengganu)
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu
Memegang jawatan
2023
TimbalanSaiful Azmi Suhaili
Menteri BesarAhmad Samsuri Mokhtar
PortfolioKesihatan, Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Kawasan pilihan rayaWakaf Mempelam
Dalam jawatan
2018–2023
TimbalanHishamuddin Abdul Karim
Menteri BesarAhmad Samsuri Mokhtar
PortfolioPembangunan Belia, Sukan dan NGO
Kawasan pilihan rayaWakaf Mempelam
Anggota Dewan Undangan Negeri Terengganu
untuk Wakaf Mempelam
Memegang jawatan
2018
Didahului olehMohd Abdul Wahid Endut
Butiran peribadi
Lahir (1971-12-12) 12 Disember 1971 (umur 52)
KerakyatanMelayu
Parti politik Parti Islam Se-Malaysia
PasanganDr. Fadzilah binti Ismail
Anak-anak8
PekerjaanAhli Politik

Beliau telah dilantik menjadi Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri.

Latar belakang sunting

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan (SK) Tengku Bariah, Kuala Terengganu sebelum melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Agama (SMA) Sultan Zainal Abidin Ladang, Kuala Terengganu sebelum berpindah ke Maahad An-Nahdah, Kodiang, Kedah.[1]

Beliau kemudiannya melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda di Universiti Al-Azhar, Mesir sebelum menyambung ke peringkat sarjana di Universiti Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Riau, Indonesia.

Dilahirkan pada 12 Disember 1971, beliau memilih Fadzillah Ismail sebagai suri hatinya dan dikurniakan lapan cahaya mata.

Selain aktif berpolitik, beliau turut aktif sebagai pendakwah atau penceramah bebas, mutawif dan turut membabitkan diri dalam kerja kemanusiaan sehingga pernah mengetuai Misi Kemanusiaan Antarabangsa ke Nepal dan Indonesia serta Misi Bantuan Kemanusiaan Gaza.

Pembabitannya dalam organisasi bukan kerajaan sebagai Naib Pengerusi Yayasan Amal Terengganu dan Pengerusi Gerakan Bertindak Anti Murtad.

Politik sunting

Ustaz Wan Sukairi yang mewakili PAS di kubu kuat PAS, DUN Wakaf Mempelam memperolehi kemenangan mudah dengan majoriti undi 7,378 mengalahkan lawan; Salleh Othman daripada parti Barisan Nasional (BN) yang mendapat 7,418 undi dan calon Pakatan Harapan (PH) Zubir Mohamed yang mendapat 1,589 undian dalam pertembungan tiga penjuru pada PRU-14.

Beliau merupakan Yang Dipertua Pas Kawasan Kuala Terengganu dan turut memegang jawatan sebagai Penolong Setiausaha Badan Perhubungan Pas Terengganu.

Anugerah dan penghargaan sunting

  •   Terengganu
    • Setia Sultan Mizan Zainal Abidin Terengganu (S.M.Z) - 2022[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Sinar Harian | Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah https://pru.sinarharian.com.my/calon/5438/wan-sukairi-wan-abdullah-ustaz-wan-sukairi
  2. ^ ZAID MOHD NOOR (14 Ogos 2022). "91 terima darjah, pingat hari keputeraan Sultan Terengganu". Utusan. Dicapai pada 16 Ogos 2022.