Wang Xiaodong (Bahasa Cina: 王晓东; pinyin: Wáng Xiǎodōng, lahir pada Januari 1960) adalah ahli politik China dan Gabenor Hubei semasa. Pada asalnya dari wilayah Jiangxi, Wang menghabiskan kerjayanya di wilayah asalnya dan di Guizhou. Dia dipindahkan ke Hubei pada tahun 2011.

Wang Xiaodong
王晓东
Gabenor Hubei
Memegang jawatan
September 2016
Didahului olehWang Guosheng
Butiran peribadi
LahirJanuari 1960 (umur 64)
Xinfeng, Jiangxi
Parti politikParti Komunis China
Alma materUniversiti Jiangxi

Biografi sunting

Wang dilahirkan di Xinfeng, wilayah Jiangxi. Wang menyertai Parti Komunis China pada bulan Januari 1983. Beliau juga adalah lulusan dari Universiti Jiangxi dalam ijazah falsafah Marxis. Beliau memulakan kerjayanya di luar bandar di wilayah Jiangxi, kemudian bekerja sebagai birokrat parti di Jawatankuasa Pejabat Umum Jiangxi, suruhanjaya sosial dan pendidikan Jiangxi, pejabat penyelidikan dasar wilayah, dan pengarah pejabat umum parti Guizhou. Beliau menjadi anggota Jawatankuasa Tetap Guizhou pada Disember 2000 serta sebagai ketua parti Guiyang, pada bulan Mei 2007 beliau menjadi Timbalan Gabenor Guizhou.

Pada bulan Disember 2011, beliau menjadi ahli Jawatankuasa Tetap parti Hubei, kemudian menjadi timbalan gabenor eksekutif Hubei. Pada April 2016, beliau dinamakan timbalan ketua parti Hubei. Selepas berkhidmat selama lebih 16 tahun di sebuah jawatan timbalan menteri wilayah, Wang dinaikkan pangkat kepada Pemangku Gabenor Hubei pada bulan September 2016.[1]

Sebagai gabenor Wilayah Hubei, Wang telah terlibat dalam respon terhadap wabak koronavirus Wuhan 2019-20.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ "王晓东任湖北省委副书记" (dalam bahasa Cina). 财新网. Dicapai pada 14 April 2014.
  2. ^ Buckley, Chris; Qin, Amy (30 Januari 2020). "Coronavirus Anger Boils Over in China and Doctors Plead for Supplies" (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ "Chinese provincial press conference on coronavirus inspires anger, criticism" (dalam bahasa Inggeris). Reuters. 26 Januari 2020.

Pautan luar sunting