Wanita dan Satria ([waˈnita ˈdan satˈria]) adalah filem 1941 dari Hindia Timur Belanda (kini Indonesia) yang diarahkan oleh Rd Ariffien dan diterbitkan oleh Ang Hock Liem untuk Union Films yang mungkin hilang dari peredaran. Dibintangi oleh Djoewariah, Ratna Djoewita, Hidajat, Z. Algadrie dan Moesa, ia berkisarkan seorang kaki perempuan bernama Soedrajat yang menghina statusnya untuk mendapatkan kepercayaan wanita sebelum akhirnya mendapat pembalasan. Ulasan kebanyakannya positif, dengan satu memuji gambaran filem mengenai isu-isu wanita dalam masyarakat Islam.

Wanita dan Satria
Kulit novelisasi
PengarahRd Ariffien
Dihasilkan olehAng Hock Liem
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 1941 (1941) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaIndonesia

Plot sunting

Soedrajat menyalahgunakan status sosial yang tinggi beliau untuk kaki perempuan dan menjadi ahli waris bapa kaya walaupun mereka ini mempunyai seorang anak lelaki, yang Soelarsa berbuat baik dan mulia. Bapa saudara kecewa dengan Soelarsa dan menganggap Soedrajat lelaki yang lebih baik. Sebagai dianggap kelas tinggi, beliau tidak bersedia untuk bergaul dengan orang dari kelas bawah. Akhirnya Soedrajat jatuh untuk seorang wanita muda yang cantik, Koestijah. Sementara itu, Soelarsa menyelamatkan kehidupan Koestijah ketika memandu sebuah trak melalui kampungnya; dua jatuh cinta pada pandangan pertama. Dengan memanipulasi bapa Koestijah ini, Soedrajat mengatur untuk dia mengahwininya.

Di majlis perkahwinan, bagaimanapun, kebenaran dahsyat tentang Soedrajat diturunkan. Satu bekas penaklukan beliau, Tarmini, berdiri dan memberitahu orang ramai, termasuk Soelarsa, sifat sebenar pengantin lelaki. Dalam marah, Soedrajat mengambil pistol dan menembak Tarmini. Denga nafas mati beliau, Tarmini membuat satu pengakuan akhir. Bapanya kemudian membalas ke atas Soedrajat.[a]

Penerbitan sunting

Wanita dan Satria telah dihasilkan oleh Ang Hock Liem untuk Union Films. Ia telah diarahkan oleh Rd Ariffien, bekas pemimpin teater dan wartawan nasionalis yang telah bergelar pengarah, tahun sebelumnya dengan Harta Berdarah.[1] Cerita ini ditulis oleh Saeroen, bekas wartawan dengan beberapa kredit penulisan skrin untuk Union.[2]

Filem hitam dan putih dibintangi oleh Djoewariah, Ratna Djoewita, Hidajat, Z. Algadrie dan Moesa.[3] Moesa adalah yang paling berpengalaman ini: beliau telah memasuki industri pada tahun 1938 dengan Fatima, penerbitan oleh Tan's Film, dan telah dengan Union sejak 1940.[4] Djoewariah telah di dalam senarai gaji Union sejak Bajar Dengan Djiwa pada tahun 1940,[5] manakala Ratna Djoewita dan Hidajat tidak muncul dalam mana-mana filem sebelum 1941.[6]

Keluaran dan sambutan sunting

Wanita dan Satria telah dikeluarkan pada tahun 1941, mencapai Bandung pada Ogos [7] dan Surabaya menjelang September. Filem ini adalah terbuka kepada semua peringkat umur.[8] Satu novelisasi telah diterbitkan kemudian pada tahun 1941 oleh Kolff-Buning berpangkalan di Yogyakarta.[9] Sebagai sebahagian daripada pergerakan yang semakin meningkat untuk menarik intelektual Indonesia, kakitangan pemasaran menekankan (bukan teater) latar belakang pelakon dihormati itu; bijak pandai menghormati sedikit untuk teater tradisional dan pemain itu.[10]

Satu kajian di Soerabaijasch Handelsblad berpangkalan di Surabaya menulis bahawa filem itu "memberikan gambaran yang jelas tentang kedudukan tidak menentu wanita Indonesia serta merangsang keinginan untuk garis yang lebih kukuh daripada hak-hak mereka dalam masyarakat Muslim."[b][2] Satu lagi kajian dalam akhbar yang sama menulis bahawa filem "adalah menawan dari awal hingga akhir", salah satu yang "penonton filem di Surabaya sudah tentu tidak terlepas".[c][11]

Legasi sunting

Selepas Wanita dan Satria, Union menghasilkan dua lagi filem;[12] semua ini adalah oleh Rd. Ariffien, yang telah meninggalkan syarikat itu.[13] Saeroen juga meninggalkan studio itu tidak lama kemudian, menyertai Star Film.[14] Djoewariah terus berlakon sehingga tahun 1950-an, apabila dia berhijrah ke teater selepas menerima siri peranan yang semakin kecil.[5] Ratna Djoewita atau Hidajat tidak muncul dalam mana-mana filem selepas 1941.[15]

Filem ini mungkin hilang; ahli antropologi visual Amerika Karl G. Heider menulis bahawa semua filem Indonesia dari sebelum tahun 1950 hilang.[16] Walau bagaimanapun, Katalog Film Indonesia yang disusun oleh JB Kristanto merekodkan beberapa sebagai telah terselamat di arkib Sinematek Indonesia, dan Biran menulis bahawa beberapa filem propaganda Jepun terselamat di Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda.[17]

Catatan penjelasan sunting

  1. ^ Plot filem berasal daripada dua ulasan akhbar kontemporari. Lihat Soerabaijasch Handelsblad 1941, Sampoerna a dan Soerabaijasch Handelsblad 1941, Sampoerna b.
  2. ^ Original: "... geeft een duidelijk beeld van de wankele positie der Indonesische vrouw en motiveert den drang naar een vaster omlijning harer rechten In de Mohammedaansche maatschappij."
  3. ^ Original: "... het Soerabaiasche filmpubliek beslist niet missen."

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • "Bandoeng: Bioscopen Hedenavond". Bataviaasch Nieuwsblad. Surabaya: Kolff & Co. 28 August 1941. m/s. 3.[pautan mati kekal]
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Djuariah, Ng. R". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-20. Dicapai pada 20 July 2013.
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Moesa". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-20. Dicapai pada 20 August 2013.
  • "R Hidajat". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-20. Dicapai pada 20 August 2013.
  • "Ratna Djoewita". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-20. Dicapai pada 20 August 2013.
  • "Sampoerna 'Wanita dan Satria'". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya: Kolff & Co. 11 September 1941. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-20. Dicapai pada 2016-09-25.
  • "Sampoerna: 'Wanita dan Satria'". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya: Kolff & Co. 11 September 1941. m/s. 6. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-20. Dicapai pada 2016-09-25.
  • "(untitled)". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya: Kolff & Co. 8 September 1941. m/s. 7.[pautan mati kekal]
  • "Wanita dan Satria". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-27. Dicapai pada 27 July 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • "Wanita dan Satria". WorldCat. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 July 2012. Dicapai pada 27 July 2012.