Warna struktur adalah warna yang dihasilkan daripada struktur khas permukaan. Kadang kala pewarnaan struktur digabungkan dengan pigmen; contohnya ekor bulu merak berpigmen coklat, tetapi strukturnya membuatnya kelihatan biru, firus, dan hijau, dan seringkali mereka muncul berwarna-warni.[1][2]

Warna-warna cerah dari bulu ekor merak jantan terhasil oleh warna struktur, seperti yang pertama kali dicatat oleh Isaac Newton dan Robert Hooke.

Ahli saintis England Robert Hooke dan Isaac Newton adalah yang pertama yang memerhatikan warna struktur. Thomas Young menggambarkan prinsipnya satu abad kemudian dan menamakannya gangguan gelombang. Young menggambarkan penyiaran sebagai hasil daripada gangguan di antara pantulan refleksi dari beberapa permukaan filem nipis, digabungkan dengan refraksi apabila cahaya masuk dan meninggalkan filem-filem sedemikian. Geometri kemudian menentukan bahawa pada sudut tertentu, cahaya yang dipantulkan dari kedua permukaan menambahkan (mengganggu secara konstruktif), sementara pada sudut lain, cahaya sebenarnya hilang. Akibatnya, warna yang berbeza muncul pada sudut yang berbeza.

Rujukan sunting

  1. ^ Hooke, Robert. Micrographia. Chapter 36 ('Observ. XXXVI. Of Peacoks, Ducks, and Other Feathers of Changeable Colours.')
  2. ^ Ball, Philip (May 2012). "Nature's Color Tricks". Scientific American. 306 (5): 74–79. doi:10.1038/scientificamerican0512-74. PMID 22550931.