Warner Communications

Warner Communications, Inc. ialah sebuah syarikat hiburan Amerika yang ditubuhkan pada tahun 1972 dari aset hiburan Kinney National Company, yang diputar kerana skandal kewangan ke atas operasi tempat letak keretanya[1] (sebagai National Kinney Corporation) dan menukar namanya.

Warner Communications, Inc.
Jenis/bentuk sahSyarikat hiburan, konglomerat Sunting ini di Wikidata
IndustriHiburan
PendahuluKinney National Company
Ditubuhkan1972; 52 tahun yang lalu (1972)
Dibubarkan10 Januari 1990; 34 tahun yang lalu (1990-01-10)
NasibBergabung dengan Time Inc.
PenggantiTime Warner
Ibu pejabatBandar Raya New York, New York, Amerika Syarikat
Tokoh pentingSteve Ross (CEO)
PembahagianWarner Bros. Inc.
DC Comics
Lorimar Television
Anak syarikatWarner Bros., Atari, Inc., DC Comics, Warner Music Group, Warner Bros. Discovery Home Entertainment, Lorimar Television, Atari Games, Williams Publishing Sunting ini di Wikidata
Tapak web
Discogs: 552180
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Ia merupakan syarikat induk untuk Warner Bros. Pictures, Warner Music Group dan, walaupun Warner Cable, Dimension Pictures. Ia juga mempunyai majalah DC Comics dan Mad. Warner membuat (dan kemudian hilang) keuntungan yang besar dengan Atari, Inc., yang dimilikinya dari 1976 hingga 1984.

Pada tahun 1979, Warner membentuk usaha sama dengan syarikat kad kredit American Express, Warner-Amex Satellite Entertainment, yang mempunyai saluran kabel seperti MTV, Nickelodeon, dan The Movie Channel. Warner membeli setengah daripada American Express pada tahun 1984, dan menjual usaha itu setahun kemudian kepada Viacom, yang menamakannya MTV Networks (sekarang dikenali sebagai Viacom Media Networks).

Pada tahun 1982, Warner membeli Perpustakaan Popular dari CBS Publications.[2]

Pada tahun 1987, ia diumumkan bahawa Warner Communications dan Time Inc. akan bergabung, walaupun ia mengambil masa dua tahun untuk penggabungan itu berlaku. Syarikat yang digabungkan, Time Warner, telah diperolehi oleh AT&T pada 2018 dan dinamakan semula sebagai WarnerMedia.

Nama Warner Communications masih dikreditkan pada keluaran dari Elektra Records dan label kembarnya hingga 2004. Warner Music Group terus menggunakan logo "Big W", yang direka oleh Saul Bass pada tahun 1972.

Aset sunting

Aset tetap sunting

Bekas aset sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "List of corporate scandals". Financial Analyses. 4 October 2011. Dicapai pada 30 August 2015.
  2. ^ "Copyrights of Golden-Age Comics". Golden-Age Comic book Superheroes & Villains Encyclopedia. Dicapai pada 20 September 2011.