Watchmen adalah 2009 superhero filem Amerika diarahkan oleh Zack Snyder dan dibintangi Malin Akerman, Billy Crudup, Matthew Goode, Jackie Earle Haley, Jeffrey Dean Morgan dan Patrick Wilson. Ini merupakan adaptasi dari buku komik dengan nama yang sama oleh Alan Moore dan Dave Gibbons. Filem ini ditetapkan dalam sejarah alternatif 1985 pada puncak Perang Dingin di antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet, sebagai kelompok warga yang sebahagian besar bersara menyiasat konspirasi jelas terhadap mereka dan menyingkap sesuatu yang bahkan lebih megah dan jahat.

Watchmen
Sebuah bandar hujan. Enam orang berdiri di sana, semua kecuali satu - seorang lelaki bertopeng di topi dan trenchcoat - menatap paparan: biru lelaki berotot dan bersinar, seorang laki-laki pirang di baju besi spandex, seorang lelaki dalam sebuah baju besi dengan jubah dan memakai helm menyerupai burung hantu, seorang wanita dalam tetapan lateks kuning dan hitam, dan seorang lelaki berkumis di rompi kulit yang merokok cerutu dan memegang pistol. Teks di bahagian atas gambar termasuk "Dari pengarah visioner dari 300". Teks di bahagian bawah poster mendedahkan tajuk, kredit pengeluaran, dan tarikh keluaran.
PengarahZack Snyder
Lakon layarDavid Hayter
Alex Tse
BerdasarkanWatchmen oleh
Dave Gibbons
Alan Moore (uncredited)
Dihasilkan olehLawrence Gordon
Lloyd Levin
Deborah Snyder
DibintangiMalin Åkerman
Billy Crudup
Matthew Goode
Carla Gugino
Jackie Earle Haley
Jeffrey Dean Morgan
Patrick Wilson
Matt Frewer
Stephen McHattie
SinematografiLarry Fong
Disunting olehWilliam Hoy
Muzik olehTyler Bates
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures (Amerika Utara)
Paramount Pictures (Antarabangsa)
Tarikh tayangan
  • 5 Mac 2009 (2009-03-05) (New Zealand)
  • 6 Mac 2009 (2009-03-06) (United States)
Masa tayangan
162 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$130 juta[1]
Pecah panggung$185,258,983[2]

Setelah penerbitan komik Watchmen, sebuah filem adaptasi live-action ini terperosok di neraka pembangunan. Produser Lawrence Gordon mula mengembangkan projek di 20th Century Fox dan Warner Bros. (induk syarikat penerbit Watchmen DC Comics) dengan penerbit Joel Silver dan pengarah Terry Gilliam, yang terakhir akhirnya deeming novel kompleks "tidak difilemkan". Selama tahun 2000-an, Gordon dan Lloyd Levin berkolaborasi dengan Universal Studios dan Paramount Pictures untuk menghasilkan sebuah naskah oleh David Hayter, Darren Aronofsky dan Paul Greengrass juga melekat pada projek itu sebelum dibatalkan atas sengketa anggaran. Projek ini kembali ke Warner Bros, dimana Snyder dipekerjakan untuk langsung - Paramount tetap sebagai pengedar antarabangsa. Fox menggugat Warner Bros untuk melanggar hak cipta yang timbul dari kegagalan Gordon untuk membayar buy-out pada tahun 1991, yang membolehkan dia untuk mengembangkan filem di studio yang lain. Fox dan Warner Bros diselesaikan ini sebelum keluaran filem itu dengan Fox menerima sebahagian dari kotor. Pokok fotografi bermula di Vancouver, September, 2007. Sebagaimana dengan filem sebelumnya 300, Snyder erat model papan ceritanya di komik, tetapi memilih untuk tidak menembak semua kunci kroma Watchmen menggunakan dan memilih set lebih.

Filem ini dikeluarkan dalam teater konvensional dan IMAX pada tarikh 6 Mac 2009, terlaris AS$55 juta akhir pekan pembukaan, dan kotor lebih dari AS$185.000.000 di box office seluruh dunia. Ini dibagi pengkritik filem, beberapa memberikannya sangat ulasan positif untuk gelap dan unik memuat genre superhero, sementara yang lain mengejek itu untuk alasan yang sama, serta rating-R, waktu berjalan, dan ketepatan yang jauh-diterbitkan novel grafik. Sebuah DVD yang didasarkan pada unsur alam semesta Watchmen dikeluarkan, termasuk adaptasi animasi Tales komik dari Dermaga Hitam dalam ceritanya, dibintangi Gerard Butler, dan biografi fiksyen[3] Under the Hood, merinci generasi tua superhero dari filem kembali-cerita. memotong Seorang pengarah dengan 24 minit dari rakaman tambahan dikeluarkan pada bulan Julai 2009, sedangkan "Ultimate Cut", menggabungkan Tales of the Black Freighter ke dalam cerita seperti itu dalam novel grafik asli, dikeluarkan pada tarikh 3 November 2009.

Rujukan sunting

  1. ^ Matthew Belloni and Borys Kit (2009-01-15). "Warner, Fox settle over 'Watchmen' settlement". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-16. Dicapai pada 2009-08-12.
  2. ^ "Watchmen (2009)". Box Office Mojo. Dicapai pada 2010-08-30.
  3. ^ Thill, Scott. "Watchmen Back Story Unspools in Under the Hood DVD". Wired.com. Dicapai pada 9 July 2010.

Pembacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

Templat:Watchmen