WeChat Pay (Bahasa Cina: 微信支付pinyin: Wēixìn Zhīfù) ialah perkhidmatan pembayaran mudah alih dan dompet digital oleh WeChat berpangkalan di China yang membolehkan pengguna membuat pembayaran mudah alih dan transaksi dalam talian. Sehingga Mac 2016, WeChat Pay mempunyai lebih 300 juta pengguna.[1] Pesaing utama WeChat Pay di China dan peneraju pasaran dalam pembayaran dalam talian ialah Alipay milik Kumpulan Alibaba. Pengasas syarikat Alibaba Jack Ma menganggap ciri sampul merah sebagai "detik Pearl Harbor", kerana ia mula menghakis penguasaan bersejarah Alipay dalam industri pembayaran dalam talian di China, terutamanya dalam pemindahan wang rakan ke rakan. Kejayaan itu mendorong Alibaba melancarkan versi sampul merah mayanya sendiri dalam perkhidmatan Laiwang yang bersaing. Pesaing lain, Baidu Wallet dan Sina Weibo, turut melancarkan ciri serupa.[2]

WeChat Pay
PembangunWeChat
Pelancaran pertama5 Ogos 2013; 10 tahun yang lalu (2013-08-05)
Sistem pengendalianAndroid
iOS
PelantarPeranti Android dan iOS
Tapak webpay.weixin.qq.com/index.php/public/wechatpay

Rujukan sunting

  1. ^ Sun, Eric (22 April 2016). "WeChat invests USD 15 M to support its service providers". AllChinaTech. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 April 2016. Dicapai pada 12 December 2017.
  2. ^ "How Social Cash Made WeChat The App For Everything". Fast Company. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 January 2017. Dicapai pada 4 January 2017.

Pautan luar sunting