Wikipedia:Percanggahan kepentingan

(Dilencongkan dari Wikipedia:COI)

Penyuntingan yang bercanggah kepentingan (COI) melibatkan sumbangan kepada Wikipedia tentang diri anda, keluarga, rakan, pelanggan, majikan, atau kewangan dan perhubungan anda yang lain. Sebarang hubungan luar boleh mencetuskan percanggahan kepentingan. Seseorang atau sesuatu kumpulan yang mempunyai percanggahan kepentingan adalah berkaitan dengan situasi, bukan penilaian tentang pendapat, integriti atau niat baik seseorang.

Penyuntingan COI amat tidak digalakkan di Wikipedia. Ia menjejaskan keyakinan dan risiko awam yang menyebabkan orang ramai memalukan individu dan syarikat yang dinaikkan pangkat. Penyuntingan dengan COI kadangkala tidak mengetahui sama ada atau sejauh mana ia telah mempengaruhi penyuntingan mereka. Jika pengeditan COI menyebabkan gangguan, pentadbir boleh memilih untuk meletakkan sekatan pada akaun yang terlibat.

Kedudukan Wikipedia sunting

Tujuan Wikipedia sunting

Sebagai ensiklopedia, misi Wikipedia adalah untuk memberi orang awam dengan rencana yang meringkaskan pengetahuan yang diterima, ditulis berkecuali dan bersumber yang boleh dipercayai. Pembaca dijangka mencari rencana berkecuali yang ditulis bebas daripada subjeknya, bukan laman web syarikat atau peribadi, atau platform untuk pengiklanan dan mempromosikan diri sendiri. Rencana patut hanya mengandungi bahan yang mematuhi dasar kandungan dan amalan terbaik Wikipedia, dan Wikipediawan mesti meletakkan kepentingan ensiklopedia dan pembacanya di atas kepentingan peribadi.

Bacaan lanjut sunting

(chronological)