Wikipedia:Cadangan penghapusan

Cadangan Penghapusan (CAPUS) merupakan satu cara untuk mencadangkan pemadaman tidak kontroversi. Ia adalah jalan pintas untuk proses ulasan penghapusan biasa (AfD), dan sandaran bagi cadangan penghapusan yang tidak memenuhi kriteria untuk penghapusan segera secara ketat.


CAPUS mesti hanya digunakan jika tiada pembangkang untuk diharapkan. Rencana ditandakan selama sekurang-kurangnya tujuh hari; jika tiada siapa yang membantah, ia dianggap oleh admin tidak terbabit, yang mengkaji artikel dan boleh memadamnya atau boleh alih keluar tanda nama jolokan itu. Bantahan pertama membatalkan CAPUS, dan sesiapa sahaja boleh membantah selagi tag CAPUS yang hadir. Walaupun selepas itu telah dipadam, rencana yang diCAPUSkan boleh dipulihkan oleh sesiapa melalui permintaan untuk pembatalah hapus automatik. Dengan logik yang sama, CAPUS adalah sekali sahaja: Ia tidak boleh digunakan untuk rencana yang diCAPUSkan sebelum atau sebelum ini telah dibincangkan pada AfD.


CAPUS hanya boleh digunakan pada rencana laman utama, senarai, dan laman nyahkekaburan; aplikasi ini tidak boleh digunakan pada laman lencongan, pengguna, templat, kategori, atau laman yang mempunyai laian-lain ruang nama.


Terdapat tiga langkah untuk proses CAPUS
  1. Untuk mencalonkan rencana, letakkan tag {{subst:proposed deletion|concern=sebab apa untuk dihapuskan}} pada laman. Ini secara automatik ditukar kepada {{proposed deletion/dated}} yang menyenaraikan rencana dalam Kategori:Semua rencana yang dicadangkan untuk penghapusan.
  2. Jika sesiapa membantah penghapusan (biasanya dengan mengeluarkan tag {{proposed deletion/dated}}), cadangan itu dibatalkan dan tidak boleh dicadangkan semula.
  1. Artikel ini pertama diperiksa dan kemudian dihapuskan oleh pentadbir 7 hari selepas pencalonan (atau bila-bila masa selepas 7 hari yang pentadbir meneliti rencana). Ia mungkin dibatalkan melalui permohonan. Jika pentadbir yang menyemak yang tidak bersetuju dengan penghapusan dia boleh mengeluarkan teg CAPUS dan bukannya memotong artikel.