Wikipedia:Campur tangan penyelia terhadap vandalisme

(Dilencongkan dari Wikipedia:Campur tangan Penyelia terhadap laku musnah)
Latest comment: 3 hari lalu by Icodense99 in topic Laporan

Panduan bagi penyelia

Campur tangan penyelia terhadap vandalisme

Halaman ini berisi senarai laporan vandalisme dan spammer kritikal. Sebelum melaporkan, baca dulu polisi dan garis panduan mengenai spam dan vandalisme, serta polisi campur tangan penyelia terhadap vandalisme. Ingat, sekatan bukanlah satu-satunya penyelesaian; jika ada langkah yang tidak begitu restriktif untuk mengatasi masalah tersebut, ayuh cari penyelesaian yang lebih baik. Untuk menghantar laporan, klik "Bahagian baru", dan ikuti arahan pada halaman penyuntingannya. Untuk masalah lain yang memerlukan campur tangan penyelia, anda boleh melaporkannya ke halaman papan kenyataan penyelia.

PENTING! Baca petunjuk berikut:
  1. Hasil suntingan pengguna yang dilaporkan mestilah vandalisme atau spam yang jelas.
  2. Kecuali untuk kes yang berterusan, pengguna mestilah diberi cukup amaran untuk menghentikan tingkah laku mengganggu mereka.
  3. Amaran terkini mesti diberikan dan mesti ada alasan yang munasabah untuk mempercayai pengguna akan mengganggu laman tersebut dalam masa terdekat.
  4. Templat laku musnah yang sesuai di bawah harus digunakan jika anda memutuskan bahawa laporan harus diajukan:
    • Untuk melaporkan pengguna atau akaun pengguna yang log masuk, gunakan templat berikut: * {{vandal|Nama pengguna}} Alasan ringkas anda (contoh; laku musnah setelah amaran ke-4 diberikan). ~~~~
    • Untuk melaporkan pengguna awanama atau alamat IP tanpa nama, gunakan templat berikut: * {{IPvandal|192.0.2.16}} Alasan ringkas anda (contoh; laku musnah setelah amaran ke-4 diberikan). ~~~~
  5. Permintaan untuk sekatan selanjutnya terhadap pengguna yang disekat (mis., Halaman bicara, sekatan e-mel) harus dibuat di Wikipedia:Administrators' noticeboard/Incidents, kerana bot secara automatik akan membuang laporan yang dibuat di sini mengenai akaun yang telah disekat.
  6. Laporan pengguna boneka harus dibuat di Wikipedia:Penyiasatan pengguna bonkea kecuali ada hubungan antara akaun jelas dan gangguan berlaku dan berterusan.
Permintaan perhatian pengurus ini terkadang harus dihapus setelah kes selesai. Polisi di atas dilakukan agar penyelia hanya menangani kes yang mendesak (urgent) sahaja. Ini biasanya kerana penyelia akan bergerak pantas untuk menangani vandalisme tulen/terang-terang. Laporan lapuk boleh dipadam tanpa notis lanjut.

Kemaskini terakhir: 22 Mac 2024 jam 12.10 (UTC). Segarkan jika ia belum dikemas kini.


Laporan sunting