Wikipedia:Penyuntingan yang mengganggu

(Dilencongkan dari Wikipedia:DE)


Penyuntingan yang mengganggu adalah pola penyuntingan yang mungkin dilakukan dalam tempoh yang panjang ataupun pada banyak rencana, dan mengganggu kemajuan dalam penambahbaikan sesuatu rencana ataupun proses pembinaan ensiklopedia. Penyuntingan yang mengganggu lazimnya tidak dikira laku musnah, mahupun laku musnah boleh mengganggu Wikipedia. Setiap kes harus diperiksa secara tersendiri dengan mengambil kira sama ada tindakan-tindakan yang dilakukan itu melanggar polisi dan garis panduan Wikipedia. (Jika seorang penyunting menganggap kes yang bukan laku musnah sebagai laku musnah, beliau mungkin memudaratkan ensiklopedia dengan menyisihkan penyunting berpotensi.)

Penyunting yang mengganggu tidak semestinya disengajakan. Berkemungkinan para penyunting mengganggu kerana mereka tidak faham bagaimana cara membuat suntingan ataupun mereka tidak mempunyai kebolehan atau skil sosial untuk bekerja secara kolaboratif. Namun, gangguan yang dilakukan dengan tidak sengaja tidak menukar hakikat bahawa ia memudaratkan Wikipedia.

Ringkasan sunting

Kejayaan Wikipedia disebabkan keterbukaannya. Walau bagaimanapun, keterbukaan ini kadang kala menarik perhatian orang yang ingin mengguna tapak sebagai bagi mengajukan hanya satu pendapat, penyelidikan asli, penganjuran ataupun yang ingin menonjolkan diri. Sementara Wikipedia mengalu-alukan pendapat minoriti apabila disokong dengan sumber yang dapat disahkan, dan para penyunting yang membina kadang kalanya membuat kesilapan, ada masanya bila penyunting Wikipedia menimbulkan masalah jangka panjang dengan menyunting sesebuah laman atau set laman dengan maklumat yang tidak dapat disahkan secara berulang-ulang, ataupun yang berkeras mahu memberi penekanan kepada pendapat minoriti.

Secara kolektif, penyunting yang mengganggu memudaratkan Wikipedia dengan mengurangkan kebolehpercayaan Wikipedia sebagai satu sumber rujukan dan dengan menguji kesabaran penyunting yang produktif yang mungkin berhenti daripada menyertai projek hasil kejengkelan yang timbul apabila penyunting yang mengganggu dibenarkan membuat gangguan tanpa sebarang tindakan diambil.

Amat penting yang pola penyuntingan yang mengganggu dikenali. Polisi perang sunting kita mengakui bahawa satu tindakan, dengan sendirinya, tidak melanggar dasar, akan tetapi apabila tindakan sebegini menjadi sebahagian daripada pola tindakan, ia merupakan satu pelanggaran dasar.

Penyuntingan yang mengganggu mungkin tidak berlaku dalam tempoh 24 jam, dan berkemungkinan juga tidak dalam bentuk tindakan yang sama. Walau apapun, satu siri suntingan yang dilakukan buat tempoh yang panjang boleh membentuk pola yang dapat menyebabkan projek tergendala dengan serius.

Para penyunting yang mengganggu mungkin cuba menyorok kelakuan mereka dan menyamar sebagai pembuat suntingan produktif; namun demikian terdapat ciri-ciri tertentu yang membezakan mereka daripada penyunting produktif. Apabila perbincangan gagal menyelesaikan masalah dan apabila kesepakatan penyunting lain (di luar rencana yang dipertikaikan) bersetuju (melalui proses permohonan ulasan dan sebagainya), gangguan lanjut boleh digunakan sebagai alasan untuk sekatan dan tindakan yang lebih serius boleh diambil melalui proses penyelesaian. Dalam kes serius ini boleh membawa kepada sekatan tapak, sama ada melalui Jawatankuasa Penimbangtaraan, ataupun melalui kata sepakat.

Peraturan pengunduran tiga kali, jika ditimbulkan penyunting yang mengganggu, tidak akan dilihat sebagai hujah pembelaan berkaitan tindakan yang diambil terhadap penyunting yang mengganggu.

Tanda-tanda penyuntingan yang mengganggu sunting

Lihat juga Wikipedia:Polisi menyunting

Garis panduan ini berkaitan dengan pelanggaran besar, nyata, dan berulang kali terhadap dasar-dasar asas, bukan perkara-perkara halus yang mungkin tidak dipersetujui orang berfikiran waras.

Penyunting yang mengganggu adalah seorang penyunting yang:

  • Sering berbalah: terus menyunting sesebuah rencana kerana ingin mengajukan sesuatu pandangan buat masa yang lama walaupun ditentang penyunting-penyunting lain. Penyuntingan yang menimbulkan perbalahan bukan sahaja terdiri daripada penambahan bahan; ada penyunting yang suka berbalah yang membuang bahan. Satu contoh adalah pembuangan sumber yang boleh dipercayai yang ditulis penyunting-penyunting lain, berkali-kali.
  • Tidak dapat menepati keperluan Wikipedia:Pengesahan; gagal memberi petikan sumber, memetik sumber yang tidak sesuai untuk ensiklopedia, ataupun membuat penyelidikan asli.
  • Melibatkan diri dengan memasang "tag rujukan" yang mengganggu; menambah {{rujukan}} pada rencana tanpa sebab apabila kandungan yang dipasang tag sudahpun diberi sumbernya. Mengguna tag sedemikian bagi memberi gambaran bahawa kandungan rencana yang diberikan sumber masih boleh diragui.
  • Tidak melibatkan diri untuk mencapai kesepakatan:
    • berkali-kali tidak mengindahkah soalan atau permintaan penjelasan penyunting lain berkaitan suntingan atau bantahan suntingan;
    • berkali-kali mengabaikan alasan penyunting lain berkaitan suntingan mereka.
  • Menolak atau mangabaikan input komuniti: menentang usaha untuk mencapai kata sepakat dan/atau permintaan ulasan, terus menyunting demi mengajukan pandangan sendiri walaupun ditentang kata sepakat penyunting-penyunting yang tidak berkepentingan.

Selain itu, penyunting yang mengganggu juga mungkin:

Bersikap "tidak mahu mengalah" sunting

Dalam beberpa kes, para penyunting memanjangkan pertikaian dengan berkeras dengan pendapat lama selepas komuniti mencapai sepersetujuan bahawa bergerak ke topik baharu lebih berfaedah. Kelakuan sedemikian mengganggu Wikipedia. Mempercayai bahawa anda memiliki hujah sah tidak memberi anda hak bertindak seolah-olah pendangan anda harus diterima komuniti apabila anda sudah diberitahu bahawa pandangan itu tidak diterima.

Jangan kelirukan "mendengar" dengan "bersetuju". Penolakan idea anda bukan bukti yang komuniti gagal mendengar anda. Satu pilihan yang harus dipertimbangkan dalam keadaan sebegiani adalah berhenti, dengar, dan menilai apa yang diperkatakan para penyunting lain, lihat sama ada anda dapat melihat hujah pihak sebelah, dan bekerja untuk mencari titik temu persetujuan.

Kadang kala, meskipun seorang penyunting itu membuat penyuntingan ikhlas, sumbangannya boleh mengganggu kerana ia tidak faham masalah sebenar. Mahupun para penyunting digalakkan agar berani menyunting dan terus bertindak jika mereka fikir betul, ada masanya bila ketakmampuan menjadi faktor. Jika komuniti berasa ia menghabiskan lebih banyak masa membaiki suntingan penyunting dan menasihatinya tentang dasar dan garis panduan daripada yang diperlukan, tindakan boleh diambil terhadap penyunting terbabit.

Sekatan dan tindakan lain sunting

  • Penyuntingan yang mengganggu boleh mendatangkan amaran dan sekatan, bermula dengan sekatan selama 24 jam kepada penyunting terbabit.
  • Akaun yang digunakan utamanya bagi mengganggu boleh disekat tanpa had masa.

Lihat juga sunting