Wikipedia:Polisi sekatan

(Dilencongkan dari Wikipedia:Dasar penyekatan)

Sekatan merupakan tindakan penyelia Wikipedia menghalang sesuatu akaun pengguna atau alamat IP/had daripada menyunting Wikipedia. Sekatan merupakan pengehad berbanding tindakan hukuman yang digunakan untuk menghalang kerosakan kepada Wikipedia di samping menguruskan vandalisme dan mengetatkan larangan serta polisi-polisi Wikipedia yang lain. Tempoh sekatan mungkin berubah, tetapi biasanya berkuat kuasa selama 24 jam jika tidak dikhususkan dalam hal lain, dan dalam kebanyakannya suatu sekatan boleh dibatalkan sekiranya penyunting bersetuju untuk menghentikan perlakuan laku musnah.

Semua pengguna boleh mengirimkan permohonan sekatan kepada Penyelia ataupun tempat-tempat lain yang disenaraikan di bawah, yang mungkin mengakibatkan tindakan cepat diambil berlandaskan bukti pelanggaran polisi yang disediakan.

Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan yang telah dilaksanakan, mulakan dengan membincangkan hal tersebut dengan penyelia yang menguatkuasakan sekatan tersebut. Penyelia boleh menyahsekat jika keadaan berubah dan sekatan tidak lagi sesuai.

Tujuan dan matlamat

Sekatan dilakukan demi melindungi projek daripada kerosakan, dan demi mengurangkan kemungkinan timbulnya masalah pada masa hadapan. Tempoh sekatan boleh bertambah jika masalah berulang. Sekatan dikenakan bukan untuk menghukum tetapi untuk melindungi projek dan pengguna-pengguna lain daripada diasak kelakuan yang tidak sesuai ataupun diganggu, dan juga untuk memastikan kelakuan yang tidak sesuai tidak berulang. Para penyelia seharusnya membiasakan diri dengan keadaan-keadaan yang memerlukan tindakan sekatan diambil sebelum campur tangan.

Secara amnya sebaik sahaja keadaan menjadi "sejuk" dan risiko gangguan sudah berakhir, membuka semula kes dengan melakukan sekatan secara retrospektif adalah tidak sesuai. Sekiranya masalah serius masih kekal, terdapat beberapa proses untuk membolehkan perbincangan dengan pengguna yang melakukan kesalahan serius yang berlarutan. Proses-proses ini termasuk hukuman.

Sekatan boleh dirayu. Permohonan agar dinyahsekat juga dipertimbangkan berlandaskan pencegahan. Seseorang pengguna yang akur dengan pendapat komuniti, atau terlibat dalam keadaan yang bersifat sementara dan sudah berakhir boleh dinyahsekat awal. Sama juga, permohonan seseorang pengguna yang pernah dinyahsekat akan tetapi mengulangi kesalahan mungkin ditolak atas sebab pencegahan.

Sekatan tidak seharusnya menghukum

Sekatan tidak seharusnya digunakan:

  1. bagi membalas dendam terhadap pengguna-pengguna lain;
  2. bagi memburukkan pengguna-pengguna lain;
  3. sebagai hukuman terhadap pengguna-pengguna;
  4. atau apabila tidak ada masalah kelakuan mana-mana pengguna.

Sekatan seharusnya bersifat pencegahan

Sekatan seharusnya digunakan:

  1. bagi mencegah kerosakan atau gangguan terhadap Wikipedia yang mungkin atau sedang berlaku;
  2. bagi mencegah kelakuan yang mengganggu daripada berlarutan;
  3. dan bagi menggalakkan gaya penyuntingan yang lebih produktif, mesra, dan yang mematuhi norma-norma komuniti.

Rasional lazim sekatan

Berikut merupakan rasional lazim sekatan:

  • Tindakan menyekat adalah tindakan rasional, berperikemanusiaan dan tidak dalam perasaan was-was.
  • Sekiranya benar-benar memerlukan penyekatan, sila rujuk Penyelia Wikipedia terlebih dahulu.
  • Para penyunting seharusnya berhati-hati dengan pengguna baharu. Penyunting-penyunting baharu selalunya tidak berapa mahir dengan resam dan polisi-polisi Wikipedia, jadi kelakuan mereka mungkin kelihatan seperti gangguan. Tindakan keras terhadap mereka mungkin menyebabkan mereka berasa tawar hati untuk menyumbang. Lihat Wikipedia:Jangan hentam pengguna baru.

Perlindungan

Seseorang pengguna boleh disekat jika perlu bagi melindungi hak, harta, ataupun keselamatan Yayasan Wikimedia, para pengguna, ataupun orang awam. Sekatan yang bertujuan untuk melindung mungkin perlu sebagai tindak balas terhadap:

  • Serangan peribadi yang berlarutan;
  • Ancaman peribadi, profesional ataupun perundangan (termasuk ancaman di luar tapak Wikipedia);
  • Tindakan yang merbahayakan pengguna lain;
  • Tindakan yang mungkin mengancam keselamatan kanak-kanak, sejajar dengan Wikipedia:Perlindungan kanak-kanak;
  • Pendedahan maklumat peribadi (sama ada maklumat itu tepat ataupun tidak);
  • Pelanggaran hak cipta berkali-kali;
  • Penulisan dengan berkali-kali maklumat yang tidak bersumber, salah ataupun yang berpotensi menjadi fitnah berkaitan dengan biografi orang yang masih hidup; atau
  • Akaun yang dipercayai sudah dikompromi (sebagai tindakan kecemasan), yakni syak berasas bahawa ada akaun yang digunakan oleh orang selain daripada orang yang membuka akaun.

Apabila membuat sekatan akibat pendedahan maklumat peribadi ataupun tindakan yang membahayakan pengguna lain, pertimbangkan kemungkinan memaklumkan Arbitration Committee melalui e-mel (Templat:NoSpamEmail) tentang pendedahan ataupun bahaya tersebut dan menghubungi seseorang yang memiliki oversight permissions (kebenaran menyemak) bagi membuat penghapusan kekal (request permanent deletion) bahan yang dimaksudkan.

Gangguan

Seseorang pengguna boleh disekat jika kelakuannya mengganggu projek; iaitu, kelakuannya tidak selaras dengan suasana kerjasama Wikipedia, dan mengusik atau mengganggu proses penjalinan kerjasama mesra antara para penyunting demi membina suatu ensiklopedia. Sekatan berikutan gangguan mungkin dibuat akibat:

Kekacauan

Tambah lagi, beberapa jenis akaun pengguna dikira mengganggu dan boleh disekat tanpa amaran, selalunya tanpa had masa:


Bila sekatan mungkin dilaksanakan

Vandalisme

Penyelia mungkin menyekat alamat IP pengguna yang melakukan vandalisme terhadap Wikipedia. Terdapat pelbagai perhitungan ringkas yang digunakan penyelia bagi memutuskan sejauh mana sekatan harus dilakukan, berlandaskan kelakuan pelaku musnah. Cara membuat keputusan ini tidak memiliki polisi rasminya sendiri. Secara amnya, pelaku musnah akan diberi amaran dahulu sebelum disekat; namun demikian, selalunya amaran tidak diberikan untuk kes-kes vandalisme yang disengajakan yang bertujuan untuk menimbulkan perasaan kesangsian terhadap Wikipedia ataupun bertindak untuk mengenakan sesuatu agenda.

Pembalikan berlebihan

Penyelia mungkin menyekat pengguna kerana terlibat dengan perang sunting. Sebagai hitungan kasar, ini dikira berlaku apabila penyunting membalikkan tindakan penyunting lain untuk kali keempat dalam tempoh 24 jam.

Serangan peribadi yang meletakkan pengguna dalam bahaya

Tindakan menyekat pengguna merupakan jalan terakhir yang mungkin dikenakan, misalnya jika ancaman telah dibuat ataupun suatu perbuatan jahat telah dilakukan (termasuk perbuatan di luar laman Wikipedia) yang mendedahkan penyunting Wikipedia kepada kes yang melibatkan sensitiviti politik, keagamaan atau hukuman-hukuman lain oleh kerajaan, majikan mereka atau sebarang perkara lain. Dalam kes seumpama ini suatu bentuk sekatan penyuntingan yang melibatkan sebarang tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, mungkin akan dikenakan serta-merta oleh mana-mana penyelia sebaik sahaja kes-kes sedemikian ditemui.

Biografi orang hidup

Penyunting yang berulang-ulang kali memasukkan bahan kritikal ke dalam biografi orang hidup (atau pada laman perbualannya), atau ke dalam seksyen tentang orang hidup dalam rencana lain (atau pada laman perbualannya), mungkin disekat di bawah polisi ini jika, dalam pendapat para penyelia, bahan adalah tidak bersumber, atau sumber tidak betul, dan mungkin mengandungi fitnah. Sekatan dibuat untuk memastikan bahan yang ditulis bersumber selaras dengan polisi konteks, termasuk polisi tentang biografi orang hidup. Pelanggaran polisi yang berulang harus menyebabkan sekatan lebih lama dikenakan. Templat amaran dan sekatan mungkin diletakkan pada laman perbualan pengguna {{blp1}}, {{blp2}}, dan {{blp3}}. Lihat seksyen berkaitan dengan kerosakan di bawah.

Mengirim maklumat peribadi terperinci

Pengguna yang mengirim apa yang mereka percayai adalah maklumat peribadi terperinci daripada pengguna lain tanpa izin mereka mungkin disekat untuk apa jua tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, bergantung pada keterukan kesalahan, dan sama ada penyelia berasa kejadian merupakan kejadian terasing atau sama ada berkemungkinan kesalahan diulang. Ini dikenakan sama ada maklumat peribadi terperinci itu tepat ataupun tidak. Tiada dalam barangan sepatutnya diambil untuk memohonkan kepada penyelia dengan kemasukan CheckUser, yang mungkin membuat sesetengah maklumat yang didapati dalam istilah CheckUser.

Kerosakan

Sysop mungkin sekat alamat IP atau nama pengguna yang merosakkan fungsi biasa Wikipedia, atau menunjukkan sebarang ancaman kepadanya. Kerosakan seumpama mungkin termasuk (tetapi tidak terhad kepada) menukar pengguna lain' komen ditandatangan, sengaja membuat suntingan sesat, gangguan, serangan peribadi berlebihan, dan memasukkan bahan yang mungkin fitnahan. Pengguna akan biasanya diberi amaran sebelum mereka disekat.

Sysop mungkin juga menyekat akaun pengguna baru yang membuat banyak kerosakan suntingan. Jelmaan kerosakan pengguna disekat kemungkinan disekat-semula, terutamanya jika mereka sunting dengan cara yang cadangkan mereka kemungkinan terus menjadi perosak.

Nota yakni ketidaksetujuan atas kandungan adalah tidak 'kerosakan', tetapi hanya sebahagian "fungsi biasa Wikipedia" dan patut dikendali melalui prosedur pertikaian resolusi. Sekat untuk kerosakan patut hanya diletakkan apabila satu pengguna sedang dalam suatu cara membuatkannya sukar untuk yang lain untuk menyumbang kepada Wikipedia.

Perlanggaran hak cipta dan penciplakan

Sub-seksyen ini perlu dibaca sekali dengan Wikipedia:Hak cipta.

Memasukkan kerja orang lain ke dalam Wikipedia tanpa kebenaran adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Perlanggaran hak cipta dan penciplakan mempamerkan masalah serius moral, hukum, dan reputasi. Wikipedia melarang keras aktiviti perlanggaran hak cipta dan penciplakan hasil kerja.

Jika terdapat pertikaian dalam niat baik sama ada satu kerja boleh digunakan, penyunting patut menyatakan pada bahagian awas, dan membuang kerja pertikaian daripada rencana hingga isu telah diselesaikan. Penyunting yang berterusan memasukkan bahan pertikaian, setelah diberi amaran, mungkin disekat untuk melindungi projek ini. Dalam kes mana-mana penyunting berkelakuan dengan niat baik, melatihkan pengawasan dengan merenung pada isu hak cipta, dan tiada ancaman hukum yang akan berlaku, penyunting ini tidak patut disekat.

Imej kegunaan adil pada laman pengguna tidak dibenarkan dan mungkin dibuang di mana sahaja mereka ditemui, yang mana selalunya boleh dicapai dengan kebenaran laman perbualan yang sopan. Kemasukan berulang imej kegunaan adil pada laman pengguna mungkin jadi alasan untuk sekatan, subjek kepada barangan di atas. Pilihan lain adalah membuang imej ini dan melindungi laman pengguna ini.

Jimbo telah berkata seperti berikut:

Kita perlu kendalikan aktiviti seumpama ini (pelanggaran hak cipta & penciplakan) dengan kekasaran mutlak, tiada belas ehsan dan kasihan, penciplakan adalah 100% berlawanan dengan semua prinsip teras kami. Semua penyelia dijemput untuk membenterasnya dan semua pengguna yang melihatnya (digalakkan melapor). Maka (bertindaklah secara) berani. Jika seseorang melaporkan anda ke atas ArbCom, tak usah takut. Kita sekurang-kurangnya harus tidak bertolak ansur pada penciplakkan. Jimbo Wales 04:28, 28 December 2005 UTC)[1]

(Kita) tidak perlu atau mahu berdendam, tetapi pada masa yang sama, kami tidak boleh bertolak ansur pada aktiviti penciplakkan. Biar saya mengatakan secara tegas, bahawa ini adalah isu penting, jauh lebih penting adalah isu moralnya. Kita (seharusnya) mahu dan mampu (mengatakan) bahawa di Wikipedia "kami buatnya sendiri, adil dan jitu". Jimbo Wales 15:54, 28 December 2005 (UTC)[2]

Saya menyokong tindakan serius untuk mengharamkan orang yang melakukan perlanggaran hak cipta. Kita sepatutnya menggunakan kegunaan adil hanya pada sesetengah keadaan terhad dan orang yang tidak sedar (akan hal ini) patut diharamkan daripada projek. Jimbo Wales May 19 23:33:12 UTC 2006 [3]

Nama pengguna

Menurut pada polisi nama pengguna, mengapi-api, sengaja kelirukan, dan nama pengguna tak sesuai tidak dibenarkan, dan dalam sesetengah keadaan, sysop mungkin menyekat akaun dengan nama pengguna seumpama. Nama pengguna yang direka untuk menyamar pengguna sah akan disekat pantas dan tak terbatas.

Pengharaman

Pengguna yang telah diharamkan biasanya disekat daripada menyunting Wikipedia. Pengharaman seumpama mungkin berlaku akibat daripada banci komuniti yakni pengguna ini patut diharamkan, perintah daripada Jawatankuasa Pengadilan, perintah daripada Jimbo Wales, atau perintah daripada Papan Pemegang Amanah Wikimedia.

Apabila ia menjadi jelas yakni satu akaun pengguna ialah "jelmaan semula" kewujudan pengguna yang telah diharamkan, satu akaun baru akan patut begitu juga disekat. Lihat Wikipedia:Boneka stokin untuk perbincangan.

Pengguna yang memenatkan kesabaran komuniti

Terdapat situasi yang mana seorang pengguna telah menghilangkan kesabaran komuniti sehingga ke tahap dia menemui dirinya disekat. Penyelia yang menyekat dalam kes ini patut pastikan terdapat sokongan komuniti penyebaran luas untuk sekatan, dan patut menotakan sekat pada WP:ANI sebagai sebahagian proses ulasan. Dengan sokongan seumpama, pengguna ini dianggap diharamkan dan harus disenaraikan pada Wikipedia:Senarai pengguna yang diharamkan (di bawah "Komuniti"). Pengharaman komuniti harus disokong oleh bancian kuat dan patut takkan dilakonkan berdasarkan pada persetujuan antara sebilangan penyelia atau pengguna.

Akaun "awam"

Perhimpunan Wikipedia yakni akaun dengan nama spesifik, tetapi dicipta untuk kegunaan oleh orang berganda, adalah tak boleh digunakan. Ini dilihat sebagai pura-puraan pada suatu reputasi sebagai individu di dalam projek Wikipedia, sementara bertopeng ketidaktahuan. Seolah-dipanggil akaun "awam" adalah tak dianggap perlu kerana pengguna anonimus boleh sunting bebas, dan sesiapa boleh pantas mencipta satu nama pengguna tanpa malah alamat e-mel diperlukan. Contoh termasuk sebarang akaun yang mana pemilik menghantar kata laluan untuk kegunaan awam. Ini mungkin disekat pada penemuan secara tak terbatas.

Bot

Bot harus mempunyai pengesahan sebelum pada Perbualan wikipedia:Bot, dan harus mengikut sesetengah piawai minimum. Dalam sebarang kes, sysop mungkin sekat pada penemuan sebarang bot yang kelihatan hilang kawalan.

Anonimus dan proksi terbuka

Penyelia dibenarkan dan digalakkan untuk sekat-IP proksi anonimus secara tak terbatas [4] [5] [6]. Lihat seluruh benang untuk perbincangan tentang pengesahan menggunakan proksi terbuka untuk sunting Wikipedia. Sekatan seumpama adalah rutin walau sesetengah menganggap mereka satu idea teruk: [7] [8] [9].

adalah dahulu digunakan untuk otomatiknya sekat proksi terbuka, tetapi telah dipadamkan setelah ia "menakutkan" sesetengah ISP orang.

Pesanan sekatan yang dicadangkan adalah {{proksi disekat}}.

Kematian

Pengguna yang sudah meninggal dunia, akaunnya perlu disekat sehingga tak terbatas bagi menghalang pencerobohan pihak lain.

Pengelakkan sekatan

Sementara disekat, satu pengguna tidak dibenarkan menyunting sebarang laman selain daripada laman perbualan mereka sendiri. Sysop mungkin nyahset sekatan daripada pengguna yang sengaja gunakan pelbagai taktik untuk elakkan satu sekatan, dan mungkin memanjangkan sekatan jika pengguna ini lakukan tindakan sekatan lanjut. Akaun dan IP yang digunakan dalam elakkan sekatan mungkin juga disekat secara sesuai. Suntingan yang dibuat oleh pengguna disekat sementara disekat mungkin dikembalikan.

Kesan disekat

Pengguna dan alamat IP yang disekat masih boleh lihat semua laman Wikipedia, tetapi jika pautan "sunting" ditekan, ia akan membawa langsung ke laman "Pengguna disekat" di mana dinerangkan sebab penyekatan dan memberikan maklumat bagaimana untuk momohon nyahsekatan. Laman ini memuatkan pesanan "sebab" yang dibekalkan oleh penyelia yang mengenakan sekatan. Pengguna yang disekat juga dihalang daripada mengalih laman atau memuat naik fail ke Wikipedia.

Tempoh sekatan bergantung pada pelupusan masa yang dimasukkan pada masa sekatan dibuat, sesuatu sekatan boleh berstatus "tak terbatas" atau "kekal" bergantung kepada budi bicara penyelia.

Penyelia juga tidak terlepas daripada risiko sekatan jika mereka berbuat kesalahan berat dalam Wikipedia. Penyelia yang disekat tidak dapat menggunakan keistimewaan seperti balikguling, keupayaan padam dan nyahpadam laman, melindungi dan nyahlindung laman.

Jika penyelia disekat, hanya Birokrat yang boleh memulihkan kembali keistimewaannya, tetapi mestilah mendapat persetujuan bersama ahli komuniti Wikipedia.

Mencabar sekatan

Jika IP anda disekat, anda boleh mencabar keputusan ini atau berhubung dengan mana-mana penyelia secara individu (samada menerusi laman perbincangannya atau email peribadi). Biasanya, penyekatan tamat selepas 24 jam. Kerana IP dinamik dan proxy amat biasa digunakan di kalangan pembekal internet, jika anda disekat untuk tindakan orang yang lain, janganlah tersinggung perasaan. Untuk mencabar keputusan menyekat alamat IP orang lain, atau IP anda (jika tempoh sekatan sudah tamat), sila guna laman perbualan untuk laman ini.

Sekatan yang tak sengaja

Dalam beberapa hal, pengguna dengan IP dinamik mungkin berasa bingung kenapa mereka disekat padahal mereka tidak membuat kesalahan. Ini kerana IP yang mereka pakai mungkin telah diguna pakai terlebih dahulu oleh pelaku musnah atau pengguna yang diharamkan-menyunting di Wikipedia. Jangan panik! Rujukilah penyelia dengan melaporkan melalui e-mel mereka;lihat senarai penyelia.

Mana-mana pengguna yang diharamkan menyunting di Wikipedia dalam sesuatu tempoh yang masih berkuat kuasa, cuba menggunakan IP baru atau akaun baru untuk menyunting di sini. Wikipedia tidak teragak-agak untuk menyekatnya secara tidak terbatas atau kekal.

Arahan kepada penyelia

Bagaimana untuk menyekat

Penyelia boleh pergi ke Laman istimewa dan memilih pautan "Sekat satu pengguna/alamat IP". Pautan ini membawa mereka ke Special:Blockip, yang mempunyai arahan lanjut. Special:Blockip juga boleh dimasuki melalui pautan [sekat] yang kelihatan bersebelahan pada setiap pengguna nama pengguna yang log masuk pada perubahan terkini.

Di laman Blockip, penyelia boleh menyatakan sebab sekatan, tempoh sekatan yang dirasakan relevan untuk dilaksanakan (bergantung kepada budi bicara penyelia). Sebab sekatan akan terpampang dalam log sekatan dan senarai sekatan. Jika sekatan tiada sebab nyata, atau sebab perlu dijelaskan melebihi satu baris perkataan, penyelia mesti merekod sekatan ini pada Wikipedia:Penguatkuasaan polisi secara manual.

Pengguna patut diberitahu tentang keputusan sekatan pada laman perbualan mereka. Cara itu, penyunting akan lebih berwaspada. Templat amaran dan sekatan boleh diperolehi di Wikipedia:Laku musnah.

Pilihan untuk sekatan IP

Terdapat dua pilihan yang boleh didapati pada Special:Blockip yakni boleh beri kesan operasi daripada sekatan IP. Sekatkan pengguna anonimus sahaja menghalang pengguna anonimus dari alamat IP sasaran daripada menyunting, tetapi membenarkan pengguna berdaftar untuk menyunting. Halangkan ciptaan akaun menghalang akaun baru didaftarkan dari alamat IP sasaran. Pilihan ini tidak mempunyai kesan pada nama pengguna sekatan.

Dalam sesetengah kes, suatu IP mungkin dikongsi oleh penyelia yang memohon mereka diberitahu sebelum sekatan dikenakan pada mereka (supaya mereka mungkin selesaikan sebarang kerja pentadbiran yang mereka lakukan). Untuk sebab ini, dinasihatkan untuk periksa laman perbualan pengguna dari IP di mana permohonan seumpama akan disenaraikan. Dalam situasi ini, harus dinasihatkan untuk memilih sekatkan pengguna anonimus sahaja.

Masa lupus dan permohonan

Masa lupus dimasukkan dalam format piawai GNU, yang dihuraikan dalam tar manual. Altenatifnya, satu sekatan boleh bersifat "kekal" atau "tak terbatas", bermakna sekat ini tak habis, hingga satu penyelia lain menyahsekat akaun ini.

Jika tiada masa lupus dimasukkan, satu pesanan kesilapan akan dipamerkan.

  • Vandalisme — Untuk IP dinamik, sekatan seumpamanya patut bertahan selama 24 jam. Biasanya, IP AOL patut disekat selama 15 minit, kemudian 1-3 jam, dan biasanya sehingga 24 jam. Disebabkan oleh kerosakan cagaran hebat yang berpunca daripada jarak sekatan, mereka patut dikurung pada beberapa minit. Walaubagaimanapun, sekatan boleh dilaksanakan melebihi tempoh 24 jam atau secara kekal bergantung pada budi bicara penyelia Wikipedia. Untuk IP statik, sekatan seumpamanya boleh bertahan selama 24 jam, atau lebih atau kekal, namun perlu dipertimbangkan dengan waras terlebih dahulu. Pengguna berlog-masuk yang berulang kali berkelakuan musnah boleh juga disekat untuk tempoh masa tertentu. Sekatan patut tidak digunakan terhadap kejadian terpencil laku musnah.
  • Pembalikan berlebihan — Ia amat berbantu untuk meninggalkan satu notis sekatan yang menunjukkan perlanggaran etika pada laman perbualan pengguna. Penyelia boleh menyekat dibawah keperluan ini, tetapi jangan menyekat sesuka hati semata-mata tidak berpuas hati dalam sesuatu pertelingkahan yang terjadi.
  • Kerosakan — Untuk IP dinamik, sekatan seumpamanya patut bertahan selama 24 jam atau lebih. Untuk IP statik dan nama pengguna, sekatan seumpama patut mulanya bertahan 24 jam, tetapi pelanggaran berulang mungkin disekat untuk sesuatu tempoh yang lama. Akaun baru mungkin disekat untuk sesuatu jarak masa. Boneka stokin yang telah dicipta untuk melanggar polisi Wikipedia patut disekat secara kekal. Bagaimanapun, sekatan kekal patut tidak digunakan terhadap kejadian terpencil kerosakan dari alamat IP mahupun terhadap akaun pengguna yang buat satu campuran suntingan berosak dan berguna.
  • Nama pengguna — Alamat IP dari pengguna ini patut terus diautosekat. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain pada tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian disekat. Sila pastikan yakni akaun ini adalah penyamar merbahaya sebelum sekatkannya; seseorang mungkin memilih satu nama seakan sama kepada pengguna lain tanpa sebarang niat buruk. Jika mereka membuat suntingan sah, mereka patut diberitahu akan kemungkinan kekeliruan dan digalakkan untuk menukar nama pengguna. Sysop boleh memaksa satu perubahan nama dengan menyekat nama pengguna ini dengan tarikh lupus secara tak terbatas. Sysop penyekat patut masukkan Templat:NamapenggunaSekat pada pesanan sekatan (dengan menulis {{UsernameBlock}} pada "sebab" lapangan), bersama dengan satu pautan ke RfC atau laman perbualan pengguna yang mana hal ini telah dibincangkan. Jika satu laman pengguna telahpun dicipta, sebarang pengguna mungkin tambah suatu kenyataan mengapa pengguna ini disekat dan pautan ke laman RfC pada laman pengguna yang disekat. Adalah tidak dinasihatkan untuk cipta laman pengguna atau laman perbualan untuk pengguna dengan nama pengguna yang jijik. Waspada patut diambil untuk nyahsekat alamat IP pengguna. Untuk nyahsekat IP ini tetapi bukan nama pengguna, tunggu hingga pengguna ini cuba menyunting satu laman, dan seperti #1234 telah disekat kerana mereka berkongsi suatu IP dengan NamaPenggunaLama akan muncul pada Special:Ipblocklist. Klik "nyahsekat" bersebelahan nombor itu. Kemudian pengguna ini boleh log masuk dibawah nama baru mereka. Jika suatu akaun telah disekat kedua-dua untuk vandalisme dan kerana mempunyai nama tak sesuai. IP ini patut tinggal Auto-disekat. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain dalam tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian boleh disekat. Selain itu, para pengguna yang menerima amaran seperti {{Nama larangan}} perlu memohon pertukaran nama daripada birokrat untuk mengelakkan daripada dikenakan sekatan secara tak terbatas dengan menyatakan alasan yang munasabah untuk menukar nama pengguna.
  • Akaun awam — Ini patut disekat dengan satu pesanan sekat menuding pada akaun awam itu adalah tak diperlukan. Sebagai altenatif, apabila mengesahkan yakni kata laluan ini awam, ia amat mudah dan sentiasa mencipta kurang kalut dengan hanya pergi ke dalam Special:Preferences dan menukar kata laluan. Ini membuatkan kata laluan ini bukan lagi awam, dan boleh juga disiapkan oleh sesiapa jua, bukan sahaja seorang penyelia.
  • Bot — Sekatan mulaan patut bertahan selama 24 jam, masa yang sepatutnya mencukupi untuk membenarkan operator bot bertindak balas.
  • Serangan peribadi yang meletakkan pengguna dalam bahaya — Sysop yang memohon sekatan seumpama dengan yakinnya memberitahu ahli Jawatankuasa Pengadilan dan Jimbo Wales apa yang mereka lakukan dan mengapa.

Sekatan jarak

Sekatan jarak kadangkala digunakan apabila satu pelaku musnah atau pengguna perosak telah diIP sekat pada beberapa sebab tetapi membalas dengan menggunakan alamat IP berlainan. Pada kebanyakan kes, sekatan jarak akan memberi kesan sekurang-kurangnya pada sesetengah pengguna sah. Oleh itu, sekatan jarak patut hanya digunakan apabila kelakuan kerosakan adalah kerap dan cukup teruk untuk mumbuatkan cara lain tak berkesan. Ini satu hal kehakiman, dan bilangan kemungkinan daripada pengguna sah yang mungkin dijejaskan patut dipertimbangkan.

Apabila digunakan, sekatan jarak patut secara sementara yang boleh.

Ciri sekatan jarak adalah sukar digunakan dengan baik kerana ia memerlukan suatu kefahaman binari arimetik. Ia mempunyai sesetengah had sifat pada perlaksanaannya, memerlukan alamat permulaan dan pengahkiran menjadi gandaan tepat daripada jarak antara mereka, di mana harus menjadi kuasa dua. Untuk maklumat lanjut, lihat Sekatan jarak.

Nyahsekatkan

Special:Ipblocklist mengandungi sebuah senarai semua pengguna semasa yang disekat dan IP-nya. Sysop akan lihat satu pautan ke (nyahsekat) bersebelahan satu sama lain. Selepas mengklikkan ini, anda patut taip dalam sebab yang anda nyahsekatkan pengguna ini dan kemudian klik butang Nyahsekat alamat ini.

Sysop secara teknikalnya mampu menyahsekat diri mereka sendiri dengan mengikuti prosedur ini tetapi patut mutlaknya tidak melakukannya, kecuali jika mereka telah diautosekat laksana akibat satu sekatan pada sesetengah pengguna (atau bot) yang mana mereka kongsi suatu IP. Dalam hal lain, jika suatu penyelia rasa mereka tidak disekat untuk satu sebab sah, mereka patut hubungi penyelia penyekat, penyelia lain, atau senarai menyurat dan minta dinyahsekat.

Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan

Jika anda tidak setuju dengan sekat yang diletakkan oleh penyelia lain, jangan nyahsekat tanpa dahulu menghubungi penyelia penyekat dan membincangkan hal ini. Jika penyelia penyekat tidak boleh didapati untuk komen satu perbincangan pada WP:AN/I sebaliknya digalakkan. Pengguna disekat lazimnya e-melkan beberapa penyelia yang mendakwa menjadi mangsa ketidakadilan, dan disebabkan tidak sentiasa nyata daripada sumbangan pengguna disekat akan apa masalah tersebut, ia merupakan hal budi bicara dan akal budi untuk berunding dengan penyelia penyekat jika mereka boleh didapati.

Pengecualian ini patut yang mana suatu kesalahan tidak samar telah dibuat (bukan cum penggilan kehakiman) dan penyelia penyekat tidak online: contohnya, jika satu pengguna telah disekat kerana 3RR, tetapi terdapat jelasnya hanya tiga pembalikan. Jika penyelia penyekat tidak boleh didapati, anda patut beritahu penyelia penyekat pada laman perbualannya dan kemungkinan satu nota ke WP:AN/I.

Sekatan berkontroversi

Manakala menyekat alamat IP bertanggungjawab untuk anonimus, vandalisme potong-jelas adalah rutin, ramai kegunaan IP yang lain dan nama pengguna sekatan boleh diperdebatkan. Andai terdapatnya bancian yang membuktikan boleh dielak, sekatan seumpama boleh menyebabkan kerosakan kepada komuniti.

Sekatan yang kemungkinan berkontroversi adalah:

  • sekatan "boneka stokin" yang disyaki atau "jelmaan" pengguna yang diharamkan
  • sekatan pengguna log-masuk dengan suatu sejarah sumbangan sah yang banyak, tanpa mengira sebab untuk sekat
  • sekatan yang dibuat dibawah keperluan kerosakan polisi sekatan.
  • sekatan yang, sementara kemungkinan waras, kekurangan asas polisi.

Sebaik sahaja anda diyakini yakni satu sekat dijamin, prosedur yang digalakkan untuk sekatan berkontroversi ialah:

  1. Periksa fakta dengan berhati-hati.
  2. Baca semula bahagian sesuai Wikipedia:Polisi sekatan.
  3. Jika boleh, hubungi penyelia lain secara tak rasmi untuk memastikan terdapat orang lain yang setuju dengan sebab anda. Penyelia' papan notis, IRC dan emel ialah peralatan yang berkesan untuk hal ini.
  4. Letakkan sekat, latihkan perlu berhati-hati dalam kata pesanan "sebab", dan masukkan satu pautan kepada laman pengguna daripada pengguna yang disekat.
  5. Letakkan notis sekatan pada laman perbualan pengguna yang terjejas, dengan rasional tambahan, luar gariskan fakta dan bahagian polisi sekatan yang anda berasa memohon.
  6. Berkebolehan untuk membincangkan sekat dengan ahli Wikipedia lain.

Perang sekat, yang mana satu pengguna berulangkali disekat dan dinyahsekat, adalah amat merbahaya. Mereka adalah sumber kehampaan dan kekecewaan kepada ramai ahli Wikipedia berpengalaman dan cenderung untuk galakkan kelakuan teruk selanjutnya pada bahagian dari pengguna yang disekat. Elakkan mereka. Jika anda tidak setuju dengan sekatan, bincangkan hal ini dengan penyelia penyekat dan yang lain, dan cuba capaikan bancian, dan bukannya nyahsekatan. Ingatlah bahawa penyelia penyekat kemungkinan lebih mengetahui tentang latar belakang suatu situasi berbanding anda.

Lihat juga