Wikipedia:Lencongan

Lencongan ialah laman yang tiada kandungan dengan sendirinya, tetapi menghantar pembaca ke rencana yang lain, bahagian rencana, atau halaman, dari tajuk yang lain. Cth. jika "UK" ditaipkan dalam ruangan cari, atau pautan wiki UK diikuti, anda akan dibawa ke United Kingdom, dengan catatan "(Dilencongkan dari UK)" di bahagian atas rencana. Ini adalah kerana halaman UK mengandungi teks wiki #LENCONG [[United Kingdom]], yang menetapkannya sebagai laman lencongan yang menyatakan rencana yang disasarkan. Untuk melencong ke bahagian tertentu dalam laman sasaran, gunakan sintaks #LENCONG [[Tajuk halaman#Tajuk bahagian]].

Halaman ini merupakan panduan penggunaan lencongan secara betul di Wikipedia.

Tujuan lencongan sunting

Antara sebab-sebab mencipta dan menyimpan laman lencongan:

Ingat, lencongan ke projek Wikimedia lain, tapak sesawang lain, atau halaman khas tidak berfungsi dengan sintaks yang diberikan di atas. Sebaliknya, gunakan templat {{lensop}}. Lencongan sopan juga digunakan dalam ruangan kategori (dengan templat {{pengalihan kategori}}).

Bilakah perlu menghapuskan lencongan? sunting

Untuk menghapuskan pelencongan tanpa melencongkan ke laman lain, perkara ini perlu dibincangkan terlebih dahulu di Kedai Kopi dalam ruangan cadangan.

Sebab perlu dihapuskan sunting

  1. Jika pelencongan rosak, bermakna ia melencongkan kepada dirinya atau rencana yang tidak wujud, ia boleh dipadam serta-merta di bawah kriteria penghapusan segera G8, tetapi anda perlu menyemak bahawa tidak ada tempat alternatif ia mungkin sesuai dilencongkan dahulu.

Sebab tidak perlu dihapuskan sunting

Tetapi elak menghapuskan jika pelencongan itu:

  1. Mempunyai sejarah halaman yang berguna, atau sejarah suntingan yang perlu disimpan untuk mematuhi syarat-syarat pelesenan bagi gabungan (lihat Wikipedia:Gabungan dan memadam). Sebaliknya, jika pelencongan telah dicipta oleh penamaan semula halaman dengan nama itu, dan sejarah halaman yang hanya menyebut penamaan semula, dan untuk salah satu daripada sebab-sebab di atas anda mahu memadam halaman, menyalin Sejarah halaman untuk halaman Perbincangan di rencana itu dilencongkan. Perbuatan penamaan semula adalah sejarah halaman berguna, dan lebih-lebih lagi jika terdapat perbincangan pada nama halaman.
  2. Membantu dalam pautan tidak disengajakan. Dalam erti kata lain, melencongkan tanpa pautan masuk adalah bukan calon-calon untuk penghapusan atas alasan kerana ia memberi manfaat kepada pengguna yang melayari. Beberapa kewaspadaan tambahan dengan editor akan diperlukan untuk mengurangkan berlakunya salah ejaan yang kerap dalam teks artikel kerana salah ejaan linkified tidak akan muncul sebagai pautan rosak.