Petugas adalah pengguna yang melaksanakan peranan khusus dan mempunyai akses teknikal yang istimewa pada projek Wikimedia. Contohnya termasuk pengguna dengan akses Pemantauan atau Pemeriksa, dan ahli-ahli Jawatankuasa Timbang Tara semasa dan masa lalu. Capaian fungsi mesti diberi kuasa oleh Jawatankuasa Timbang Tara atau Yayasan Wikimedia, dan menghendaki pengguna menandatangani perjanjian kerahasiaan untuk maklumat bukan umum. Ini berbeza dengan pengguna seperti Wikipedia:Birokrat atau ahli Kelulusan Bot Kumpulan, yang merupakan kedudukan 'komuniti'.

Petugas yang diberi keizinan dan tanggungjawabnya terhad kepada Wikipedia bahasa Melayu dan berada di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Timbang Tara. Pegawai-pegawai ini termasuk:

  • Ahli Jawatankuasa Timbang Tara semasa
  • Bekas anggota Jawatankuasa, yang mengekalkan akses kepada senarai mel fasilitator-en, dan dengan itu dianggap sebagai petugas untuk sebab itu (agak rekursif)
  • Pengguna lain yang mana Jawatankuasa Timbangtara telah memberikan kebenaran Pemeriksa atau Pemantauan

Petugas diberi piawaian tinggi yang lebih tinggi peranannya berbanding bukan Petugas, terutama dalam isu-isu yang berkaitan dengan bidang tanggungjawab mereka. Pengguna yang menunjukkan kekurangan penghakiman dalam bidang yang berkaitan dengan akses istimewa mereka mungkin akan menyebabkan status mereka sebagai petugas dibatalkan, sama ada atau bukan penyalahgunaan nyata terhadap akses istimewa mereka telah berlaku. Oleh kerana Petugas mempunyai profil yang tinggi dalam projek itu, dan sebagai wajah kepada Wikipedia sama ada untuk editornya dan dunia yang lebih luas, ia merosakkan integriti ensiklopedia secara keseluruhan jika pengguna ini berulang kali terlibat dalam kontroversi. Petugas boleh dibuang daripada jawatannya oleh Jawatankuasa Timbang Tara.

Senarai mel sunting

Senarai e-mel fungsian-en adalah tempat untuk perbincangan umum di kalangan ahli Jawatankuasa Timbang Tara semasa, pengendali kebenaran canggih (Pemeriksa dan/atau Pengawasan), semua bekas ahli senarai dalam kedudukan yang baik, dan editor lain dengan status Yayasan Wikimedia rasmi. Alamat senarai mel adalah Templat:NonSpamEmail.

Walaupun arbiter semasa melanggan arbcom-en, skop senarai ini lebih luas. Senarai ini bertujuan untuk membolehkan kerjasama yang lebih berkesan di kalangan editor yang terlibat dengan kawasan yang sensitif dan berkaitan privasi dalam masyarakat, dan pengendalian isu-isu yang berkaitan, terutama di Wikipedia bahasa Inggeris. Senarai ini juga mempunyai peranan dalam menyokong Jawatankuasa Timbang Tara, yang tersedia untuk membantu pelbagai perkara dan bertindak sebagai forum perbincangan, input, dan ingatan kolektif seperti yang diperlukan.

Sehingga 19 Februari 2019, penyandang adalah :

Appointed community CheckUsers[1]
Alison, Bbb23, Berean Hunter, DoRD, Ivanvector, Materialscientist, MusikAnimal, NinjaRobotPirate, Ponyo, Stwalkerster, There'sNoTime, TonyBallioni, Versageek, Zzuuzz
Current arbitrators
AGK[2], BU Rob13[2], Callanecc[2], Courcelles[2], GorillaWarfare, Joe Roe, KrakatoaKatie[2], Mkdw, Opabinia regalis, Premeditated Chaos, RickinBaltimore, SilkTork, Worm That Turned
Former arbitrators
Beeblebrox, DeltaQuad[2], Deskana[2], DGG, Doug Weller, Drmies, Jpgordon, LFaraone[2], Guerillero[2], Mailer diablo, NativeForeigner[2], PhilKnight, Risker, Salvio giuliano[2], Timotheus Canens, Yunshui
Others[3]
Jimbo Wales, some Wikimedia staff members (prohibited from use by internal policy except in rare cases), Wikimedia Ombudsmen.[4]

Rujukann sunting

  1. ^ On this project, CheckUsers are appointed by ArbCom.
  2. ^ a b c d e f g h i j k Held prior to appointment to Arbitration Committee.
  3. ^ "Others" includes users who require access for WMF reasons, and WMF officers.
  4. ^ Ombudsman commission members have global CheckUser access in order to investigate allegations related to breach of WMF privacy policy (cf. full list)