Wikipedia:Calon rencana pilihan

Di sini, kita menentukan yang mana satu rencana bakal dipaparkan sebagai rencana pilihan. Rencana pilihan perlu mempunyai karya Wikipedia yang terbaik. Sila lihat: Wikipedia:Apakah itu rencana pilihan? untuk kriterianya.

Jika anda mencalonkan rencana, anda dijangka akan menjawab segala bantahan yang dikemukakan. Jika anda mencalonkan rencana yang anda telah mengerjakannya, sila catatkannya sebagai pencalonan diri. Anda boleh mencalonkan rencana melebihi dari dua. Jika anda hendak menerima maklum balas sebelum mencalonnya, sila senaraikan cadangan anda dalam Wikipedia:Ulasan sebaya. Jangan mencalonkan rencana melainkan sekiranya anda benar-benar mahu komuniti Wikipedia mempertimbangkannya.

Persetujuan mestilah diperoleh sebelum sesebuah rencana boleh diiktiraf sebagai rencana pilihan. Jika masa yang agak panjang berlalu tanpa penyelesaian iaitu bantahan, pencalonan itu akan dialihkan daripada senarai calon dan diarkibkan.

Lihat juga Wikipedia:Calon gambar pilihan.

Hapuskan ingatan cache untuk halaman ini.

Navigasi

Kandungan pilihan:

Alatan rencana pilihan:

Sebelum membuat pencalonan rencana pilihan:

Arkib:


Tatacara pencalonan

  1. Sebelum mencalonkan rencana, pastikan bahawa ia memenuhi semua kriteria RP dan/atau ulasan sebaya (jika ragu-ragu mencalonkan terus disini) ditutup dan diarkibkan.
  2. Letakkan {{subst:CRP}} di bahagian atas halaman perbincangan rencana yang dicalonkan dan simpan halaman.
  3. Dari templat FAC, klik pada pautan merah "memulakan pencalonan" merah atau pautan biru "tinggalkan komen". Anda akan melihat maklumat pra-dimuatkan; tinggalkan teks itu. Jika anda tidak pasti bagaimana untuk melengkapkan pencalonan, sila hantar ke halaman perbincangan CRP untuk mendapatkan bantuan.
  4. Di bawah tajuk pramuat, lengkapkan halaman pencalonan, tandatangan dengan ~~~~, dan simpan halaman.
  5. Salin teks ini: {{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}} (tukarkan Nombor), dan sunting laman ini (cth., laman yang anda baca sekarang), menampal templat di bahagian atas senarai calon. Gantikan "nama rencana ..." dengan nama yang anda calonkan. Ini akan mentransklusikan pencalonan ke dalam laman ini. Sekiranya tajuk halaman pencalonan berbeza dari format ini, gunakan tajuk halaman sebaliknya.

Penyokongan dan pembantahan

  • Untuk membalas pencalonan, klik pautan "Sunting sumber" di sebelah kanan pencalonan rencana (bukan pautan "Sunting sumber" untuk halaman "keseluruhan" CRP di bahagian atas sekali). Semua editor adalah dialu-alukan untuk mengkaji semula pencalonan; lihat FAQ cara menyemak dan mengulas (Inggeris) untuk gambaran keseluruhan proses semakan.
  • Untuk menyokong pencalonan, tulis *'''Sokong''', diikuti oleh sebab anda, yang sepatutnya berdasarkan bacaan penuh teks. Sekiranya anda telah menjadi penyumbang utama rencana sebelum pencalonan, sila nyatakan ulasan anda. Seorang pengulas yang mengkhusus dalam bidang tertentu dari kriteria RP harus menunjukkan sama ada sokongan itu berlaku untuk semua kriteria.
  • Untuk menentang pencalonan, tulis *'''Bantah''' atau *'''Tidak setuju''', diikuti oleh sebab anda. Setiap bantahan mesti memberi rasional tertentu yang boleh ditangani. Jika tiada apa-apa yang boleh dilakukan secara prinsip untuk menangani bantahan, penyelaras mungkin mengabaikannya. Rujukan mengenai gaya dan tatabahasa tidak selalu bersetuju; jika penyumbang memetik sokongan untuk gaya tertentu dalam kerja rujukan standard atau sumber lain yang berwibawa, pengulas harus mempertimbangkan untuk menerimanya. Penilai yang membantah sangat digalakkan untuk kembali selepas beberapa hari untuk memeriksa sama ada bantahan mereka telah ditangani. Untuk mengeluarkan bantahan, anda digalakkan menggaris/memotong (dengan <s> ... </s>) daripada membuangnya. Sebagai alternatif, pengulas boleh memindahkan ulasan yang panjang dan diselesaikan ke halaman perbincangan arkib CRP, meninggalkan pautan dalam nota pada arkib CRP.
  • Untuk memberikan input yang membina pada pencalonan tanpa menyokong atau membantah secara khusus, tulis *'''Komen''' atau *'''Ulasan''' diikuti oleh nasihat anda.
  • Untuk memudahkan penyuntingan, seorang pengulas yang memaparkan ulasan panjang mungkin ingin mencipta subseksyen "peringkat keempat" neutral, yang dinamakan ==== Semakan oleh SNN95 ==== atau ==== Komen oleh Yosri ==== (jangan gunakan tajuk bahagian peringkat ketiga atau lebih tinggi). Tolong jangan buat subseksyen untuk pernyataan pendek sokongan atau pembangkang bagi hal ini *'''Sokong''',*'''Bantah''', atau *'''Komen''' diikuti dengan kenyataan pendapat anda, sudah mencukupi. Tolong jangan gunakan subpengepala yang bertemakan dengan koma bertitik, kerana ini mencipta masalah kebolehaksesan (Inggeris).
  • Sekiranya seorang penilai berpendapat bahawa suatu Bantah telah dinyatakan, mereka harus mengatakan begitu selepas tandatangan penilai daripada memotong atau memisahkan teks pengulas. Dalam panduan halaman perbincangan, pemohon tidak boleh menyekat, mengubah, menyerang, memisahkan atau menambah grafik kepada komen dari editor lain; balasan ditambah di bawah tandatangan pada ulasan pengulas. Sekiranya pemohon mendapati bahawa seorang penentang tidak kembali ke halaman pencalonan untuk mengkaji semula penambahbaikan, ini harus diperhatikan di halaman pencalonan, dengan beza kepada halaman penyemak pengulas yang menunjukkan permintaan untuk dipertimbangkan semula.

Salin kod dibawah dan tampal pada laman pencalonan yang anda cipta (cth:Wikipedia:Calon rencana pilihan/Fairy Tail/arkib1)

<!-- Untuk pemohon -->
===[[Nama Rencana]]===

<noinclude>{{pagelinks|Nama rencana}}</noinclude>
:<small>''Pencalon: {{user3|Nama pengguna anda}} ~~~~~''</small>

<!-- Jangan bubuh pautan -->
Ringkasan berkenaan rencana pilihan anda faham. Komen anda (pilihan). ~~~~

<!-- Untuk pengulas -->
*'''Bantah''' Komen bantahan anda disini. ~~~~
*'''Sokong''' Komen sokongan anda disini. ~~~~
*'''Komen''' Berikan komen yang membina. ~~~~

Pencalonan rencana pilihan terkini

Letakkan permohonan {{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}} yang anda cipta disini.

Banjir Malaysia 2021–2022

Banjir Malaysia 2021–2022 (sunting|bincang|sejarah|laman dipaut|pantau|log)

Pencalon: Wiki Farazi (bincang · sumbangan · log) 1:51 (WPM); 8 Julai 2023

Banjir Malaysia 2021–2022 merupakan kejadian banjir yang melanda kawasan Semenanjung Malaysia pada Disember 2021. Banjir ini berlaku susulan hujan lebat berterusan di kebanyakan kawasan Semenanjung Malaysia berikutan lalunya sebuah lekukan tropika (nama rasmi Lekukan Tropika 29W) yang merentasi semenanjung dari Laut Cina Selatan. Di samping musim monsun serta kejadian air pasang, banjir mula terbit di beberapa negeri, secara ketaranya di kawasan Lembah Klang dan Pantai Timur.

Banjir di Lembah Klang merupakan banjir yang paling ketara memandangkan Lembah Klang lazimnya tidak menerima masalah banjir akibat monsun seperti kawasan Pantai Timur. Hal ini menyebabkan puluhan ribu orang awam terpaksa dipindahkan. Setakat 21 Disember, sekurang-kurangnya 19 orang terkorban dengan beberapa orang hilang. Sifat banjir ini yang tidak terjangka, terutamanya di Lembah Klang disifatkan sebagai antara banjir-banjir terburuk dalam sejarah Malaysia moden, dan digelarkan sebagai "banjir seratus tahun" oleh pihak kerajaan.

Banjir ini mencetuskan darurat kemanusiaan yang besar yang dipikul melalui kerjasama daripada pihak kerajaan dan orang awam. Walau bagaimanapun, tindakan kerajaan yang dilihat sambilewa, berat sebelah dan narsisistik mendatangkan kritikan pelbagai pihak. Respons yang lambat dan huru-hara ini telah membuka ruang kepada berlakunya kegiatan jenayah seperti penjarahan kedai barangan. Sementara itu, golongan pakar mengutarakan kejadian ini sebagai suatu cuaca ekstrem akibat perubahan iklim dunia yang semakin menjadi-jadi.

Pencalonan rencana pilihan terdahulu

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan (sunting|bincang|sejarah|laman dipaut|pantau|log)

Pencalon: Wiki Farazi (bincang · sumbangan · log) 7:59 (MST), 27 Mac 2023

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan ialah sebuah filem biografi epik sejarah Malaysia 2022 arahan Syamsul Yusof (gambar) dengan skrip oleh Syamsul dan Shahruddin Mt Dali terbitan Studio Kembara. Dibintangi oleh Adi Putra sebagai watak tajuk, filem ini diilhamkan dari tokoh epik sejarah Malaysia, Mat Kilau. Ia mengisahkan tentang Mat Kilau bersama dengan ayahandanya, Tok Gajah dan sahabatnya berjuang bermati-matian menentang penjajahan British satu ketika dahulu. Beto Kusyairy, Fattah Amin, Yayan Ruhian dan Johan As'ari menjayakan watak sebagai pelakon pembantu.

Idea untuk mengarahkan filem ini mula diutarakan oleh Syamsul pada 2017 setelah menerima tawaran daripada Studio Kembara untuk menghasilkan filem ini selepas pengarah terdahulu menarik diri. Penggambaran dijalankan di Perak, Pahang, Melaka dan Selangor selama 100 hari pada 2018 dengan kos pembikinan sebanyak RM8 juta. Filem ini telah ditayangkan di pawagam seluruh negara, Singapura dan Brunei pada 23 Jun 2022.

Filem Mat Kilau menerima ulasan yang sangat positif dari penonton, dan telah meraih kutipan tertinggi sebanyak RM97 juta hanya dalam tempoh 40 hari ditayangkan, menjadikannya filem dengan kutipan tertinggi di Malaysia (termasuk filem-filem tempatan dan antarabangsa) bagi tahun 2022 sekaligus mengatasi Avengers: Endgame (2019, dengan kutipan RM87.5 juta) sebagai filem dengan kutipan tertinggi keseluruhan dalam sejarah tayangan pawagam Malaysia, di samping mengatasi rekod Munafik 2 (2018, dengan kutipan RM48 juta), juga arahan Syamsul sendiri, sebagai filem tempatan paling laris.

Takungan Abberton

Pencalon: 26 Ramadan (bincang · sumbangan · log) 04:25, 12 Februari 2023 (UTC)[balas]

Takungan Abberton ialah takungan simpanan air tawar yang dipam di timur England berhampiran pantai Essex, dengan keluasan 700 hektar (1,700 ekar). Kebanyakan airnya dipam masuk dari sungai Stour. Dibina antara tahun 1935 dan 1939, takungan ini dimiliki dan diuruskan oleh Essex and Suffolk Water dan terletak 6 km (3.7 bt) dari barat daya Colchester. Semasa Perang Dunia II, Takungan Abberton dipasang dengan periuk api laut untuk menghalang pencerobohan kapal terbang laut, dan ia digunakan oleh Skuadron No. 617 Tentera Udara Diraja British ("The Dam Busters") untuk latihan bagi pengeboman empangan-empangan Jerman di Ruhr. Satu projek bagi meningkatkan kapasiti Takungan Abberton kepada 41,000 megaliter (9.0×109 imp gal) telah disiapkan pada tahun 2013, bersama-sama dengan sambungan baharu untuk memindahkan air dari sungai Ouse di Norfolk ke Stour. Takungan air ini penting untuk pembiakan burung dendang air, langkau sejuk serta penyalinan bulu bagi unggas air dan burung hijrah. Takungan ini juga merupakan tanah bencah yang penting di peringkat antarabangsa yang ditetapkan sebagai tapak Ramsar, Tapak Kepentingan Saintifik Khas dan Kawasan Perlindungan Khas serta disenaraikan dalam karya A Nature Conservation Review. Sebahagian kecil tapak ini diuruskan oleh Amanah Hidupan Liar Essex.

Saya sudah maklumkan pada SNN95 untuk menaikkan rencana ini bagi bulan Mac. Ricky250 (bincang) 16:24, 27 Februari 2023 (UTC)[balas]
' ' ' sokong ' ' ' Fakhrul ort (bincang) 12:54, 2 Julai 2023 (UTC)[balas]

Mohd Safee Mohd Sali

Pencalon: Ricky250 (bincang · sumbangan) 09:34, 23 Februari 2023 (UTC)[balas]

Mohd Safee bin Mohd Sali (lahir 29 Januari 1984) ialah seorang bekas pemain bola sepak profesional Malaysia. Safee dianggap antara penyerang terbaik di Asia Tenggara ketika beliau di kemuncak prestasinya suatu ketika dahulu.

Pada 27 April 2011, beliau memenangi Anugerah Atlit Lelaki Paling Disukai di dalam satu undian oleh Astro Arena, saluran sukan Malaysia yang pertama.

Safee dikenali sebagai penyerang terbaik Malaysia semasa generasinya dan juga dibandingkan dengan legenda Allahyarham Mokhtar Dahari. Raja Bola Malaysia, Datuk Abdul Gahni Minhat juga menganggap Safee penyerang terbaik di Malaysia di samping bermain secara profesional di luar Malaysia.


Pencalonan kajian semula rencana pilihan