Wikipedia:Teruskan, lakukan kerosakan

Vandalisme mungkin terdengar menyeronokkan, tetapi ia tidak kelihatan cantik bagi sesiapa pun.
  • Adakah anda bosan atau marah?
  • Adakah ia menggoda atau lucu?
  • Adakah anda ingin mengganggu orang lain dengan sengaja kerana ia menyenangkan? Atau adakah anda mahu melakukannya hanya untuk keseronokan ?

Jadi teruskan: merosakkan mana-mana halaman yang anda mahu. Mungkin artis, ahli politik, atau halaman pengguna seseorang, tetapi pastinya bukan rencana ini. Anda bahkan tidak perlu log masuk atau membuat akaun - cukup klik sunting di bahagian atas halaman, lakukan perkara yang anda suka di kotak teks yang muncul, dan klik simpan di bahagian bawah apabila anda selesai. Hanya semudah itu!

Anda mungkin akan ditangkap oleh penapis automatik. Sekiranya ya, ubah teks anda dan klik simpan sekali lagi. Dan lagi. Dan lagi, sehingga suntingan anda disimpan.

Satu-satunya peraturan permainan ini ialah anda tidak boleh melakukannya di mana-mana halaman yang memaparkan ikon mangga kekunci berwarna perak, biru tua, merah jambu, atau emas di sudut kanan atas, seperti artikel ini yang anda baca sekarang.

Sekiranya anda ahli Unit Bertindak Vandalisme, anda mungkin dilarang secara kekal dari menyunting pada semua laman Wikipedia

Jadi anda boleh merosakkan, bukan? Inilah yang akan berlaku seterusnya:

  1. Vandalisme anda akan dibatalkan. Ia biasanya akan berlaku dalam beberapa jam atau minit, jika tidak beberapa saat. Banyak vandalisme yang jelas dikembalikan secara automatik (dan biasanya dengan segera) oleh program komputer automatik.
  2. Anda akan dibiarkan dengan pesanan hodoh di halaman perbincangan pengguna anda. Walaupun anda menghapusnya, yang boleh anda lakukan, ia akan tetap berada dalam arkib halaman perbincangan anda, dan sesiapa sahaja akan dapat melihatnya.
  3. Tindakan vandalisme anda akan selalu menjadi sebahagian daripada sumbangan pengguna anda, dan akan diarkibkan dalam sejarah halaman yang anda vandalisme. Ia akan mempunyai nama pengguna anda (atau jika anda tidak log masuk, alamat IP anda) di dalamnya. Dan mungkin ada label di sampingnya yang mungkin mengatakan "karakter berulang", "berteriak", atau (secara harfiah) "kemungkinan vandalisme". Kecuali seseorang meminta penyelia untuk menyembunyikan hasil suntingan anda, sesiapa pun akan dapat melihat vandalisme anda, yang akan kelihatan sangat jelek jika anda berusaha untuk menjadi penyunting yang dihormati.
  4. Sekiranya anda terus melakukan vandalisme (dan ya, anda boleh!), Anda akan dibiarkan dengan pesanan yang lebih jelek, dan akhirnya satu pesanan jelek besar yang memberitahu anda bahawa anda tidak dapat menyunting Wikipedia. Sekiranya anda cuba mengklik sunting pada mana-mana halaman sekarang (kecuali halaman perbincangan pengguna anda), anda pasti akan mendapati ini pasti bukan pembohongan.
  5. Apa yang anda boleh buat sekarang? Anda mungkin boleh merayu untuk dibuang sekatan itu, sudah tentu boleh. Cukup tambahkan permintaan ke halaman perbincangan anda. Cepat atau lambat penyelia akan melihatnya, dan mengatakan ya atau tidak. Sekiranya dia mengatakan tidak, anda boleh menunggu, atau anda boleh mengemukakan rayuan lagi. Sekiranya anda membuat terlalu banyak permintaan buruk atau menyalahgunakan halaman perbincangan anda, akses halaman perbincangan anda mungkin dicabut.
  6. Setelah sekatan anda tamat, atau jika penyelia mengatakan ya untuk rayuan anda, anda akan dapat menyunting Wikipedia sekali lagi! Tetapi jika anda terus melakukan vandalisme (atau anda membuat akaun hanya untuk melakukan vandalisme), anda mungkin akan disekat selama-lamanya atau sepenuhnya dilarang menyunting Wikipedia, dan tidak dapat membuat akaun lain dari alamat IP anda. Segala akaun yang dibuat dari alamat IP lain yang didapati menjadi milik anda juga akan disekat. Sekiranya anda terus menukar alamat IP anda dan merosakkan, kami akan membincangkan masalahnya dengan Penyedia Perkhidmatan Internet anda. Sesiapa sahaja boleh melaporkan anda ke ISP anda untuk penyalahgunaan jika anda melakukannya sebagai alamat IP, walaupun mereka bukan ahli Wikipedia.
  7. Sekiranya anda melakukan vandalisme tanpa log masuk, ini akan menyukarkan anda atau orang lain untuk membuat suntingan yang sah atau mendaftarkan nama pengguna semasa disambungkan melalui alamat atau julat IP tersebut. Kami mempunyai alat yang dapat mengetahui sama ada anda berada di rumah, tempat kerja, sekolah, atau di tempat lain di dunia. Sekiranya anda merosakkan dari alamat IP yang dikongsi atau pelayan proksi, kemungkinan besar anda akan disekat untuk masa yang lebih lama - bahkan mungkin satu atau dua tahun. Walau apa pun, jika anda disekat, penyunting lain yang tidak bersalah, yang sangat dihormati, mungkin juga akan disekat untuk sementara waktu.
  8. Sebarang halaman yang anda rosakkan mungkin dilindungi, sehingga menyulitkan orang lain untuk menyunting secara sah. Itulah sebabnya kami telah mengesahkan secara automatik dan bahkan memperpanjangkan tempoh pengguna yang disahkan (autoconfirmed user), tetapi sebagai vandal biasa, anda hampir tidak akan menjadi salah satu dari mereka.
  9. Sekiranya anda menggunakan akaun boneka (berbilang akaun), anda akhirnya akan ditangkap oleh Pemeriksa. Alamat IP anda dan semua akaun anda akan disekat.
  10. Sekiranya anda terus melakukan vandalisme di projek Wikimedia lain seperti Wikibooks atau Wiktionary, Pengelola akan mengunci akaun anda secara global, sehingga anda tidak dapat menyunting halaman di mana-mana projek Wikimedia. Dalam beberapa kes, alamat IP anda mungkin disekat secara global.
  11. Sekiranya anda kehilangan akses Internet kerana penyalahgunaan, dapatkan saja penyedia perkhidmatan internet yang lain dan anda boleh memulakan kitaran vandalisme ini sekali lagi! Sekurang-kurangnya sehingga tidak ada lagi penyedia yang menyalahgunakan projek tersebut. Sekiranya demikian, anda mungkin juga menggunakan jenayah haram lain terhadap Wikimedia! Termasuk pembunuhan! Teruskan, lakukan! Kerana peraturan selalu berbau busuk, bukan?


Jika anda telah melakukan semua perkara tersebut, tahniah, nikmatilah sekatan tetap anda daripada projek-projek yang berkaitan, melainkan jika anda mempunyai niat menyunting secara membina, untuk sekian lama. Sekiranya anda juga merosakkan projek Wikimedia yang lain, selamat menikmati sekatan kekal anda dari semua projek Wikimedia.