Wikipedia:WikiProjek Perubatan/Cochrane

Halaman
Utama
  Cara
Menyunting
  Mulakan Projek   Ulasan Cochrane
di ms.Wikipedia
  Projek Kemaskini
Cochrane (bm)
  Blog   Projek   Perpustakaan Cochrane   Penyelidikan   Arkib   Soalan    

Halaman Projek:
Perkongsian Wikipedia Cochrane

Perkongsian Wikipedia Cochrane

Cochrane mempunyai komitmen untuk menghasilkan dan berkongsi bukti kesihatan berkualiti tinggi kepada khalayak awam seluas mungkin. Sebagai cara untuk mencapainya, Cochrane menjalin kerjasama dengan Wikipedia dengan tujuan untuk meningkatkan bukti yang dikongsi dalam artikel, menggunakan sumber sekunder yang berkualiti dan boleh dipercayai seperti Ulasan Sistematik Cochrane terkini untuk membantu meningkatkan kebolehpercayaan maklumat kesihatan yang tersedia secara bebas.

Inisiatif ini dimulakan pada tahun 2014, mendukung penyertaan bukti yang relevan dalam semua artikel perubatan Wikipedia dalam Wikipedia Bahasa Inggeris, serta proses untuk membantu memastikan bahawa maklumat perubatan yang disertakan dalam Wikipedia berkualiti tinggi dan jitu. Pada tahun 2021, Kumpulan Komuniti Pengguna Wikimedia Malaysia telah bersepakat dengan Cochrane Malaysia dengan tujuan yang sama untuk meningkatkan kualiti bukti dalam Wikipedia Bahasa Melayu. Penyelidikan berdasarkan bukti yang dipercayai dapat membantu orang membuat keputusan yang tepat mengenai penjagaan kesihatan mereka sendiri.

Kami mengalu-alukan sesiapa sahaja yang ingin membantu meningkatkan asas bukti rencana perubatan di Wikipedia. Sama ada anda baru dalam Wikipedia dan Cochrane, atau anda adalah penyumbang ahli Wikipedia atau Cochrane yang berpengalaman.

Bagaimana saya boleh terlibat?

Terdapat banyak cara untuk terlibat, termasuk menambahkan bukti Cochrane baru ke Wikipedia dan mengemas kini bukti sedia ada di Wikipedia.

  • Tambahkan Bukti Baru ke Wikipedia: Pilih Ulasan Cochrane dari senarai Ulasan kami yang belum ada di Wikipedia (atau dari Perpustakaan Cochrane)> cari tempat dalam Wikipedia di mana bukti ini akan membantu menaiktaraf rencana> prafrasa bukti menjadi ayat anda sendiri menggunakan istilah yang dapat difahami oleh orang yang tidak berada dalam bidang perubatan> klik "sunting" dan tambahkan bukti (dengan petikan Cochrane) ke Wikipedia> Tekan terbitkan
  • Memastikan Cochrane di Wikipedia : Projek kemas kini Cochrane-Wikipedia (sila lihat halaman projek untuk maklumat lebih lanjut)
Siapa Cochrane?

Kami adalah rangkaian penyelidik bebas, global, penyelidik, profesional, pesakit, penjaga, dan orang yang berminat dengan kesihatan.

Penyumbang Cochrane - 37,000 dari lebih daripada 130 negara - bekerjasama untuk menghasilkan maklumat kesihatan yang boleh dipercayai dan boleh diakses yang bebas daripada penajaan komersial dan konflik kepentingan lain. Sebilangan besar penyumbang kami adalah pemimpin dunia dalam bidang mereka - perubatan, dasar kesihatan, metodologi penyelidikan, atau sokongan pengguna - dan kumpulan kami terletak di beberapa institusi akademik dan perubatan yang paling dihormati di dunia.

Bagaimana Cochrane berfungsi?

Penyumbang Cochrane berafiliasi dengan organisasi melalui kumpulan Cochrane: kumpulan kajian berkaitan subjek kesihatan, rangkaian tematik, kumpulan yang berkaitan dengan metodologi tinjauan sistematik, dan pusat wilayah.

Penyumbang dan kumpulan kami berpusat di seluruh dunia dan sebahagian besar kerja kami dilakukan dalam talian. Setiap kumpulan adalah 'organisasi mini' dengan sendirinya, dengan pembiayaan, laman web, dan beban kerja sendiri. Penyumbang bergabung dengan kumpulan, atau dalam beberapa kes beberapa kumpulan, berdasarkan minat, kepakaran, dan/atau lokasi geografi mereka.

Kami tidak menerima pembiayaan komersial atau konflik. Ini sangat penting bagi kita untuk menghasilkan maklumat yang berwibawa dan boleh dipercayai, bekerja dengan bebas, tidak dibatasi oleh kepentingan komersial dan kewangan.