Wilayah Gyeongsang

Gyeongsang (Korea: 경상도, Gyeongsang-do ; sebutan bahasa Korea: [kjʌŋ.saŋ.do]; Jawi: كيوڠسڠدو) adalah salah satu daripada lapan wilayah Korea semasa dinasti Joseon. Gyeongsang terletak di tenggara Korea.

Wilayah Gyeongsang
Transkripsi Korea
 • Hangul경상도
 • Hanja
 • Perumian SemakanGyeongsang-do
 • McCune–ReischauerKyŏngsang-do
Transkripsi Nama pendek
 • Hangul경상
 • Hanja
 • Perumian SemakanGyeongsang
 • McCune–ReischauerKyŏngsang
NegaraKerajaan Besar Joseon
KawasanYeongnam
DialekGyeongsang

Ibu kota wilayah itu ialah Daegu. Wilayah ini ialah tempat kelahiran Kerajaan Silla. Wilayah ini juga mempunyai peranan penting dalam sejarah Korea moden, memandangkan enam orang presiden Korea Selatan sebelumnya (Park Chung-hee, Roh Tae-woo, Chun Doo-hwan, Kim Young-sam, Roh Moo-hyun dan Park Geun-hye), serta presiden sekarang (Moon Jae-in), dilahirkan di wilayah Gyeongsang.

Hari ini, wilayah ini terbahagi kepada 5 bahagian pentadbiran: tiga buah bandar bebas Busan, Daegu dan Ulsan, dan dua buah wilayah Gyeongsangbuk-do dan Gyeongsangnam-do. Bandar terbesar di rantau ini ialah Busan, diikuti oleh Daegu. Mengikut tahap sub-wilayah pula, wilayah ini juga terbahagi menjadi Gyeongbuk dan Gyeongnam. Gyeongbuk terdiri daripada Daegu dan Gyeongsangbuk-do, sementara Gyeongnam terdiri daripada Busan, Ulsan dan Gyeongsangnam-do.

Sejarah sunting

Pendahulu kepada Wilayah Gyeongsang dibentuk pada masa Dinasti Goryeo, menggantikan bekas wilayah Yeongnam, Sannam dan Yeongdong.

Gyeongsang memperoleh nama sekarang pada tahun 1314. Nama itu berasal daripada nama bandar utama Gyeongju (경주; 慶州) dan Sangju (상주; 尙 州).

Pada tahun 1895, Wilayah Gyeongsang digantikan oleh Daerah Andong (Andong-bu; 안 동부; 安 東 府) di utara, Daegu (Daegu-bu; 대구 부; 大邱) di tengahnya, Jinju (Jinju-bu; 진주 부 ; 晉 州府) di barat daya, dan Dongnae (Dongnae-bu; 동래부; 東萊 府; Busan moden) di tenggara.

Pada tahun 1896, Daerah Andong, Daegu, dan utara Dongnae bergabung untuk membentuk Wilayah Gyeongsang Utara, dan Daerah Jinju dan selatan Dongnae bergabung untuk membentuk Wilayah Gyeongsang Selatan. Gyeongsang Utara dan Selatan hari ini merupakan sebahagian daripada Korea Selatan.

Geografi sunting

Wilayah Gyeongsang dibatasi di sebelah barat oleh Wilayah Jeolla dan Chungcheong, di sebelah utara oleh Wilayah Gangwon, di selatan oleh Selat Korea, dan di sebelah timur oleh Laut Jepun. Wilayah ini dikelilingi oleh Pergunungan Taebaek dan Sobaek dan mempunyai Sungai Nakdong.

Bandar-bandar terbesar di rantau ini ialah Busan, Daegu, dan Ulsan. Bandar lain yang terkenal ialah Gyeongju (bekas ibu kota Silla), Andong, Yeongju, Sangju, Gimcheon, Miryang, Gimhae, Changwon (ibu kota Gyeongsang Selatan), Masan, dan Jinju.

Wilayah Gyeongsang secara keseluruhan sering disebut dengan nama kawasan dan bekas wilayah "Yeongnam" (Istilah "Yeongdong" diterapkan hari ini untuk Wilayah Gangwon).

Pautan luar sunting