Hwanghae (Hwanghae-do [hwaŋ.ɦɛ.do]) adalah salah satu daripada Lapan Wilayah Korea semasa Zaman Joseon. Hwanghae terletak di barat laut Korea. Ibu kota wilayah ini ialah Haeju.

Wilayah Hwanghae
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanHwanghae-do
McCune–ReischauerHwanghae-do
Nama Pendek
Hangul
Hanja
Perumian SemakanHwanghae
McCune–ReischauerHwanghae
Statistics
Ibu KotaHaeju
WilayahHaesŏ
DialekHwanghae

Nama rantau untuk wilayah ini ialah Haeseo.

Sejarah sunting

Pada 1395, wilayah ini disusun sebagai P'unghae (P'unghae-do; 풍해 도; 豊 海道). Pada 1417, wilayah itu dinamakan semula sebagai Hwanghae. Nama itu berasal dari nama dua bandar utama iaitu Hwangju (황주; 黃 州) dan Haeju (해주; 海州).

Pada tahun 1895, wilayah itu telah disusun kembali kepada Daerah Haeju (Haeju-bu; 해주 부; 海 州府) di barat dan Gaeseong(Gaeseong-bu; 개성 부; 開 城府) di timur, tetapi pada tahun 1896, sistem tiga belas wilayah telah ditubuhkan, dan Wilayah Hwanghae telah dibentuk semula.

Pada tahun 1945, Korea dibahagikan kepada zon pendudukan Soviet dan Amerika, masing-masing di utara dan selatan garis selari ke-38. Bahagian selatan Hwanghae (di sekitar pekan-pekan Kaunti Ongjin dan Yonan) telah dipisahkan dari seluruh wilayah dengan garis pemisah itu dan bergabung dengan Wilayah Gyeonggi di bahagian selatan negara itu. Pada tahun 1948, Wilayah Hwanghae dan Gyeonggi menjadi sebahagian daripada negara-negara baru Korea Utara dan Selatan.

Pada tahun 1953, pada akhir Perang Korea, Garis Had Utara telah diwujudkan, yang menandakan sempadan maritim antara Korea Utara dan Korea Selatan. Garisan ini mengunjur antara bahagian utama wilayah Gyeonggi yang telah menjadi sebahagian daripada Hwanghae sebelum 1945, dan pulau-pulau luar pesisir yang bersebelahan (yang terbesar ialah Baengnyeongdo). Akibatnya, bahagian tanah besar kembali ke kawalan Korea Utara, manakala pulau-pulau itu tetap menjadi sebahagian daripada Korea Selatan. (Sejak tahun 1999, Korea Utara menuntut Garis Penandaan Ketenteraan Maritim lebih selatan, yang menjadikan pulau-pulau itu sebagai sebahagian dari Korea Utara juga. Pertikaian antara kapal-kapal tentera laut Korea Utara dan Selatan sering berlaku di kawasan ini.)

Pada tahun 1954, Wilayah Hwanghae Korea Utara dibahagikan kepada Wilayah Hwanghae Utara dan Selatan.

Geografi sunting

Hwanghae dibatasi oleh Wilayah Pyeongan (selepas 1896 Pyeongan Selatan) di utara, Wilayah Gangwon di timur, Wilayah Gyeonggi di selatan, dan Laut Kuning di sebelah barat.

Pautan luar sunting