Samut Prakan

(Dilencongkan dari Wilayah Samut Prakan)

Samut Prakan (Bahasa Thai: สมุทรปราการ) ialah salah satu wilayah (changwat) Thailand yang terletak di tengah negara ini. Wilayah-wilayah berjiran termasuk Bangkok yang bersempadan di utara serta barat, dan Chachoengsao di timur.

Samut Prakan
สมุทรปราการ
frames
frames
Ibu kota Samut Prakan
Gabernor Sukhumrat Saribut
(sejak 2005)
Keluasan 1,004.1 km2
Tangga ke-70
Jumlah
Penduduk
1,028,401 (2000)
Tangga ke-18
Kepadatan
Penduduk
1,024/km2
Tangga ke-3
ISO 3166-2 TH-11
Arca raksasa Erawan, dewa gajah tiga kepala, terletak di Samut Prakan.

Lapangan Terbang Suvarnabhumi terletak di daerah Bang Phli di wilayah ini.


Sejarah sunting

Wilayah Samut Prakan diasaskan pada zaman Ayutthaya, dengan pusat pentadbirannya di Prapadaeng. Tempat ini merupakan sebuah pelabuhan yang dilindungi oleh kubu-kubu, serta parit dan dinding kota.

Raja Rama II memulakan pembinaan pusat barunya di Samut Prakan pada tahun 1819 selepas pendahulunya, Raja Taksin meruntuhkan semua struktur pengukuhan kota ini. Sebanyak enam buah kubu dibina di kedua-dua belah Sungai Chao Phraya, dan pagoda Phra Samut Chedi dibina di sebuah pulau yang terletak di sungai itu. Antara enam buah kubu yang asal ini, hanya dua masih wujud pada hari ini, iaitu Phi Sua Samut and Phra Chulachomklao.

Nama "Samut Prakan" bermaksud kubu (prakan} laut (samut).

Geografi sunting

Samut Prakan terletak di muara Sungai Chao Phraya dan mempunyai garis pinggir laut sepanjang 47.2 kilometer di Teluk Thailand. Oleh itu, wilayah ini kadang-kala digelarkan Pak Nam (ปากน้ำ), iaitu perkataan Thai untuk "muara".

Bahagian wilayah di sebelah barat sungai terdiri terutamanya daripada sawah-sawah padi dan kolam-kolam udang, serta hutan paya bakau, sedangkan bahagian timur ialah pusat bandar, termasuk kilang-kilang perindustrian. Kota Samut Prakan merupakan sebahagian metropolis Bangkok. Pembandaran di kedua-dua belah sempadan wilayah adalah sama sahaja.

Tarikan pelancong sunting

  1. Mueang Boran atau "Kota Kuno", sebuah taman yang menampilkan replika kecil untuk semua bangunan bersejarah yang utama di Thailand; dan
  2. Ladang Buaya.

Lambang sunting

Mohor wilayah menampilkan kuil Phra Samut Chedi yang merupakan tempat sembahyang agama Buddha yang terpenting di wilayah ini.

Pokok wilayah ialah Thespesia populnea .

Bahagian pentadbiran sunting

 
Peta Samut Prakan

Wilayah Samut Prakan dibahagikan kepada 5 buah daerah (Amphoe) dan satu daerah kecil (King Amphoe). Daerah-daerah ini dibahagikan lagi kepada 50 buah komun (tambon) dan 396 buah desa. Untuk pilihan raya umum, wilayah ini dibahagikan kepada 7 kawasan pilihan raya.

Amphoe King Amphoe
  1. Mueang Samut Prakan
  2. Bang Bo
  3. Bang Phli
  4. Phra Pradaeng
  5. Phra Samut Chedi
  1. Bang Sao Thong

Pautan luar sunting