Wilayah Tanggungan Ross

Wilayah Tanggungan Ross (Ross Dependency) ialah satu kawasan daratan di Antartika (dan daratan lain di Lautan Selatan) yang dituntut oleh New Zealand. Ia ditakrifkan oleh satu sektor yang berasal dari Kutub Selatan, melalui sepanjang longitud 160° timur ke 150° barat, dan berhenti di latitud 60° selatan. Saiznya adalah lebih kurang sama besarnya dengan Sweden dan mengandungi sebahagian besar dari Realm New Zealand. Wilayah Tanggungan ini mengambil nama sempena Sir James Clark Ross, yang menjumpai Laut Ross. Nama lama wilayah ini ialah King Edward VII Land - nama yang kini masih dipakai untuk merujuk kepada kawasan di sekitar Cape Colbeck.

Ross Dependency
Bendera Wilayah Tanggungan Ross
Bendera
Lokasi Wilayah Tanggungan Ross
Pangkalan utamaScott Base (NZ)
McMurdo Station (A.S.)
Kerajaanditadbir langsung dari New Zealand
Tanggungan New Zealand
• Diamanahkan
1923
• Rentang sektor
160°E - 150° W
Keluasan
• Jumlah
450,000 km2 (170,000 bt2)
Populasi
• Perkiraan Bermusim
10 hingga 801
200 hingga 1,0002
85 hingga 2003
0 hingga 904
Mata wangDolar New Zealand
(NZD)
Zon waktuUTC+12 (NZST)
• Musim panas (DST)
UTC+13 (NZDT)
(Sep hingga Apr)
Kod panggilan64 2409
DPT internet.nz, .aq

Kerajaan United Kingdom menguasai wilayah tanggungan ini pada 1923 dan mengamanahkan pentadbirannya kepada New Zealand. Amerika Syarikat dan Rusia tidak mengakui klaim ini, dan masalah tersebut tidak diselesaikan (beserta tuntutan wilayah Antartik lainnya) oleh Sistem Perjanjian Antartika yang sebahagian besar isinya mendamaikan persengketaan di Antartika. Luas wilayah yang dituntut New Zealand tidaklah besar, bahkan merupakan yang terkecil antara semua tuntutan sebelum perjanjian tersebut.

Gabenor Wilayah Tanggungan Ross adalah Gabenor Jeneral New Zealand (sejak 2004). Pegawai kerajaan Wilayah Tanggungan Ross dilantik secara tahunan untuk memerintah wilayah ini.