Wiley-Blackwell ialah perniagaan penerbitan ilmiah, saintifik, teknikal, perubatan, dan saintifik antarabangsa John Wiley & Sons. Ia dibentuk oleh penggabungan perniagaan John Wiley’s Global Scientific, Technical, and Business dengan Blackwell Publishing, selepas Wiley mengambil alih firma itu pada tahun 2007.[1]

Wiley-Blackwell
Syarikat indukJohn Wiley & Sons
Diasaskan pada1922; 102 tahun yang lalu (1922)
Negara asalAmerika Syarikat
Lokasi ibu pejabatHoboken, New Jersey
Jenis penerbitanBuku, jurnal akademik
Laman web rasmiwww.wiley.com/wiley-blackwell

Wiley-Blackwell menerbitkan dalam pelbagai akademik dan bidang profesional, termasuk biologi, ubat-ubatan, sains fizikal, teknologi, sains sosial, dan kemanusiaan.[2] Sebagai penerbit masyarakat yang dipelajari, ia menjadi rakan kongsi dengan sekitar 750 masyarakat dan persatuan. Syarikat itu menerbitkan hampir 1,500 jurnal yang dikaji semula dan lebih dari 1,500 buku baru setiap tahun dalam cetak dan dalam talian, serta pangkalan data, kerja rujukan utama, dan protokol makmal. Versi dalam talian ada dalam Perpustakaan Wiley Online, yang menggantikan laman web sebelumnya, Wiley InterScience, pada Ogos 2010.

Wiley-Blackwell terletak di Hoboken, New Jersey (Amerika Syarikat) dan mempunyai pejabat di Boston dan lokasi antarabangsa termasuk Oxford, Chichester, Berlin, Singapura, Melbourne, Tokyo, dan Beijing.

Rujukan sunting

  1. ^ About Wiley-Blackwell. John Wiley & Sons, Inc.
  2. ^ "Wiley-Blackwell, Inc.: Private Company Information - Businessweek". investing.businessweek.com. Dicapai pada 21 November 2012.

Pautan luar sunting