William Boyd (pelakon)

William Lawrence Boyd (5 Jun 1895 - 12 September 1972) merupakan seorang pelakon filem Amerika Syarikat yang terkenal kerana menggambarkan wira koboi dalam Hopalong Cassidy .

Kehidupan peribadi sunting

Boyd telah berkahwin sebanyak lima kali, pertama dengan pewaris kaya Laura Maynard, kemudian dengan pelakon Ruth Miller, Elinor Fair, Dorothy Sebastian dan Grace Bradley . Anak lelaki tunggalnya, William Wallace Boyd, yang ibunya adalah isteri kedua Boyd, Ruth Miller, meninggal dunia akibat radang paru-paru pada usia 9 bulan. Selepas bersara dari skrin, Boyd melaburkan kedua-dua masa dan wang dalam hartanah dan berpindah ke Palm Desert, California . Beliau menolak wawancara dan gambar pada tahun-tahun kemudian, lebih suka untuk tidak mengecewakan jutaan peminatnya yang mengingatinya sebagai idola skrin.

Pada tahun 1972, Boyd meninggal dunia akibat komplikasi yang berkaitan dengan penyakit Parkinson dan kegagalan jantung kongestif. [1] Beliau meninggalkan isteri kelimanya, pelakon Grace Bradley Boyd, yang meninggal dunia pada 21 September 2010 pada hari lahirnya yang ke-97. Beliau dikebumikan di Sanctuary of Guiding Love alcove di Great Mausoleum di Forest Lawn Memorial Park (Glendale) . [2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Onetime Tulsan William Boyd, Famed As 'Hoppy,' Dies At 77 :: TULSA AND OKLAHOMA HISTORY COLLECTION". cdm15020.contentdm.oclc.org. Dicapai pada 2019-02-05.
  2. ^ Wilson, Scott. Resting Places: The Burial Sites of More Than 14,000 Famous Persons, 3d ed.: 2. McFarland & Company (2016) ISBN 0786479922

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting