Istilah Wirtschaftswunder (bahasa Jerman: [ˈvɪʁtʃaftsˌvʊndɐ]  ( dengar), "keajaiban ekonomi"), juga dikenali sebagai Keajaiban di Rhine, yang menerangkan kepesatan semula dan pembangunan ekonomi dari Jerman Barat dan Austria selepas Perang Dunia II (menggunapakai pasaran sosial ekonomi berdasarkan ordoliberalisme). Istilah itu merujuk kepada fenomena ini pertama kali digunakan oleh The Times pada tahun 1950.[1]

Volkswagen Beetle ialah kepesatan semula ikon pasca perang Jerman Barat. Ia digambarkan sebagai versi satu contoh yang dibuat untuk meraikan penghasilan sejuta jenis kereta.

Bermula dengan penggantian Reichsmark dengan Tanda Deutsche pada tahun 1948 sebagai tender undang-undang (Schilling sama ditubuhkan di Austria), tempoh inflasi yang rendah berpenjangan dan pertumbuhan industri yang pantas telah diawasi oleh kerajaan yang dipimpin oleh Canselor Jerman Barat Konrad Adenauer dan Menteri Ekonomi, Ludwig Erhard, yang terukir dalam sejarah sebagai "bapa keajaiban ekonomi Jerman." Di Austria, amalan kerja yang cekap dipimpin untuk tempoh pertumbuhan ekonomi yang sama.

Era pertumbuhan ekonomi yang dibangkitkan Jerman Barat dan Austria dari jumlah kehancuran peperangan untuk negara-negara maju di zaman moden Eropah. Di awal penubuhan Komuniti Ekonomi Eropah di tahun 1957, pertumbuhan ekonomi Jerman Barat berdiri di untuk berjuang dalam keadaan masa di United Kingdom.

Nota sunting

  1. ^ "Wirtschaftswunder, n." Oxford English Dictionary Online. September 2009. Dicapai pada 16 October 2014. Unknown parameter |subscription= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting