Xcas (sumber terbuka)[1] adalah antara muka pengguna kepada Giac, sebuah perisian dan asas percuma Sistem Algebra Komputer (CAS) untuk Microsoft Windows, Apple macOS dan Linux/Unix. Giac boleh digunakan secara langsung di dalam perisian yang ditulis dalam C++.[2]

Xcas
PembangunBernard Parisse
Pelancaran pertama2000; 24 tahun yang lalu (2000)
Keluaran stabil
1.4.9-45 / Januari 2018 (2018-01)
Repositori Sunting ini di Wikidata
Bahasa pengaturcaraanC++
Sistem pengendalianWindows, macOS, Linux
JenisSistem algebra komputer
LesenGNU GPL
Tapak webwww-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/giac.html
Xcas boleh menyelesaikan persamaan kebezaan

Xcas dan Giac adalah projek sumber terbuka yang dibangunkan oleh Bernard Parisse dan lain-lain di Universiti Joseph Fourier dari Grenoble[3] (Isère), Perancis sejak 2000.[4] Ia berdasarkan pengalaman yang diperoleh dengan bekas projek Parisse Erable.

Giac mempunyai mod keserasian dengan perisian Maple dan MuPAD dan Qcas dan ExpressionsinBar dan kalkulator TI-89, TI-92 dan Voyage 200 dan TI-Nsipre. Pengguna boleh menggunakan Giac / Xcas serta perisian percuma yang serasi dengan Maple untuk membangunkan algoritma formal atau menggunakannya dalam perisian lain. Antara lain, Xcas boleh menyelesaikan persamaan dan melukis graf. Xcas masih berfungsi dalam mod tiada talian.

Pocket CAS dan CAS Calc P11 menggunakan Giac. Pada 2013, ia juga disatukan dengan pandangan CAS GeoGebra.[5]

CmathOOoCAS, sebuah plugin OpenOffice.org yang membolehkan pengiraan rasmi dalam hamparan Calc dan pemprosesan perkataan Writer, yang menggunakan Xcas untuk melakukan pengiraan.

Sistem ini juga dipilih oleh Hewlett-Packard sebagai CAS untuk kalkulator HP Prime mereka, yang menggunakan enjin Giac/Xcas 1.4.9 di bawah skim dwi-lesen.

Ciri-ciri sunting

Berikut adalah gambaran ringkas tentang apa yang Xcas dapat lakukan:[6]

  • algebra komputer;
  • geometri dalam satah;
  • geometri dalam ruang;
  • hamparan;
  • statistik;
  • pengaturcaraan.


Arahan (petikan) sunting


http://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/giac/cascmd_en.pdf

Lihat juga sunting

Bacaan lanjut sunting

  • De Graeve, Renée (2018-01-19) [2013]. "Symbolic computation and Mathematics with the calculator HP Prime" (PDF). Diterjemahkan oleh Lecointre, Jean Michel. Dicapai pada 2018-01-22. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting