Iris Xiomara Castro Sarmiento[1] (Sebutan Sepanyol: [ˌsjoˈmaɾa ˈkastɾo]; lahir 30 September 1959) ialah ahli politik Honduras yang merupakan presiden Honduras ke-56, memegang jawatan sejak Januari 2022.[2] Beliau ialah presiden wanita pertama negara itu, yang sebelum ini berkhidmat sebagai wanita pertama semasa jawatan presiden suaminya Manuel Zelaya.

Xiomara Castro
Castro pada Januari 2022
Presiden Honduras ke-56
Memegang jawatan
27 Januari 2022
Naib PresidenSalvador Nasralla
Doris Gutiérrez
Renato Florentino
Didahului olehJuan Orlando Hernández
Wanita Pertama Honduras
Dalam jawatan
27 Januari 2006 – 28 Jun 2009
PresidenManuel Zelaya
Didahului olehAguas Ocaña
Digantikan olehSiomara Girón
Butiran peribadi
LahirIris Xiomara Castro Sarmiento
(1959-09-30) 30 September 1959 (umur 64)
Santa Bárbara, Honduras
Parti politikParti Liberal (sehingga 2011)
Kebebasan dan Refoundation (2011–sekarang)
PasanganManuel Zelaya (k. 1976)
Anak-anak4

Castro dibesarkan di Tegucigalpa dan belajar pentadbiran perniagaan. Dia berkahwin dengan Manuel Zelaya pada tahun 1976 dan menjadi aktif dalam bahagian wanita Parti Liberal Honduras. Dia menjadi wanita pertama negara pada 2006 berikutan kemenangan suaminya dalam pilihan raya presiden 2005. Castro terlibat dalam Barisan Penentangan Popular Nasional selepas 2009 rampasan kuasa yang mengakibatkan berakhirnya jawatan presiden suaminya. Disebabkan suaminya tidak layak, dia telah dicalonkan sebagai calon presiden parti sayap kiri Liberty and Refoundation (LIBRE) pada pilihan raya 2013, menduduki naib juara Parti Kebangsaan Juan Orlando Hernández dan mengalahkan calon Liberal Mauricio Villeda. Pada pilihan raya 2017 dia adalah pasangan calon Salvador Nasralla, dengan tiket kalah tipis kepada Hernández di tengah-tengah dakwaan penyelewengan. Castro akhirnya dipilih untuk jawatan presiden pada 2021, mengalahkan calon Kebangsaan Nasry Asfura dengan Nasralla sebagai pasangannya. Beliau adalah presiden pertama dari luar sistem dua parti negara sejak demokrasi dipulihkan pada 1982.[3]

Kehidupana awal sunting

Anak kedua daripada lima beranak, Castro bersekolah rendah dan menengah di Tegucigalpa di Institut San José del Carmen dan Institut María Auxiliadora. Selepas itu, dia memperoleh ijazah dalam pentadbiran perniagaan tanpa menghadiri universiti.[4][5]

Pada Januari 1976, Castro berkahwin dengan Manuel Zelaya. Sejurus selepas perkahwinan, mereka membuat rumah mereka di Catacamas, Olancho. Castro memainkan peranan aktif dalam Persatuan Pasangan Ahli Rotary Club Catacamas, serta aktiviti yang dibangunkan dalam kumpulan untuk menjaga kanak-kanak yang memerlukan di jabatan Olancho. Dia mengambil bahagian dalam penciptaan Centro de Cuidado Diurno para Niños en Catacamas (Pusat Jagaan Harian Kanak-Kanak di Catacamas), dengan tujuan menawarkan bantuan kepada keluarga ibu bapa tunggal yang diketuai oleh wanita, termasuk melalui penciptaan projek pembersihan asas, menyemai sayur-sayuran, dan florikultur sebagai projek penting pembangunan pekerjaan.

Kerjaya politik sunting

 
Castro pada Ogos 2007

Di Catacamas, Castro menganjurkan cawangan wanita Parti Liberal Honduras dan menjalankan kempen yang kuat memihak kepada suaminya dalam pilihan raya dalaman Februari 2005, satu peristiwa di mana dia bertanggungjawab ke atas penyelarasan sub-politik Catacamas.

Sebagai Wanita Pertama Honduras, dia bertanggungjawab dalam program pembangunan sosial, dan dia bekerja dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam gabungan dengan wanita pertama yang lain untuk menangani isu yang dihadapi oleh wanita dengan HIV.[6]

Berikutan penyingkiran suaminya dalam rampasan kuasa 28 Jun 2009, dia mengetuai gerakan menentang rampasan kuasa, berulang kali menyertai beribu-ribu orang Honduras di jalanan menyeru kepulangan Zelaya .[7] Gerakan ini dikenali sebagai National Popular Resistance (FNRP) dan membentuk asas kepada parti politik Libre.[7] Dia menyertai suaminya di kedutaan Brazil, tempat dia berlindung selepas kembali ke Honduras sebelum mencapai rundingan dengan rejim de facto.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Elecciones Nacionales de Honduras 28 de Noviembre 2021 – Escrutinio Provisorio". Dicapai pada 29 November 2021.
  2. ^ "Honduras elects democratic socialist as its first female president, unseating conservative ruling party". The Washington Post. Dicapai pada 30 November 2021.
  3. ^ Díaz, Bastián (29 November 2021). "Xiomara Castro, la izquierdista que se perfila como la primera mujer Presidenta de Honduras". La Tercera.
  4. ^ "Xiomara Castro Sarmiento". Proceso Digital. Dicapai pada 6 November 2013.
  5. ^ "Xiomara Castro: Gobierno fracasó en su política de seguridad". El Tiempo. 13 Oktober 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 November 2013. Dicapai pada 9 November 2013. (Spanish)
  6. ^ a b Arce, Alberto (22 Jun 2013). "Deposed Honduran Leader's Wife Leads in Polls". Associated Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2013. Dicapai pada 6 November 2013.
  7. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan lanza tidak disediakan

Pautan luar sunting