Yahiko (弥 彦, Yahiko) adalah shinobi dari Amegakure. Di samping anak yatim perang, Nagato dan Konan, dia mendirikan dan memimpin Akatsuki dalam usaha untuk membawa kedamaian. Setelah kematian Yahiko, Nagato akan mengubah tubuhnya menjadi Deva Path of Six Paths of Pain-nya, yang digunakannya sebagai gambaran umum kepemimpinan Akatsuki.

Butiran peribadi
Nama Yahiko
Tarikh Lahir 20 Februari
Status Mati
Jantina Lelaki
Umur Ba

hagian ll15-31

Tinggi 176.5 CM
Berat 57.2 KG
Jenis Darah O
Elemen Elemen Air



Team Akatsuki
Pekerjaan Ketua di organisasi Akatsuki


Kediaman Amegakure

Latar belakang sunting

Yahiko menjadi yatim piatu semasa Perang Dunia Shinobi Kedua, memaksanya mencuri makanan agar dapat bertahan sebelum bekerjasama dengan rakan yatim perang bernama Konan. Tidak lama setelah mereka mendapat tempat untuk menelefon rumah, Yahiko menyatakan rasa tidak senangnya dari Konan membawa seorang lagi anak yatim perang, Nagato, ke dalam kumpulan itu. Namun, Yahiko akhirnya menerima Nagato dan anjingnya Chibi ke dalam kumpulannya. Marah dengan betapa tidak adilnya dunia terhadap mereka, Yahiko menyatakan bahawa dia akan menjadi dewa untuk mengakhiri pertempuran. Tidak lama kemudian, setelah kematian Chibi, Yahiko dan yang lain akhirnya menemui Jiraiya, yang menjaga mereka dan mengajar mereka ninjutsu asas. Pada satu ketika, Nagato menyelamatkan Yahiko setelah seorang chunin Iwagakure menyerang mereka. Selepas itu, Yahiko bersumpah untuk menjadi cukup kuat untuk melindungi Konan, Nagato, dan akhirnya seluruh Amegakure.

Selama mereka bersama Jiraiya, dia membuat sistem pertahanan agar mereka dapat melindungi diri mereka, sekiranya ninja musuh menemukan tempat persembunyian mereka. Itu terdiri daripada empat papan, masing-masing dengan satu sisi merah dan satu putih yang mempunyai gambar katak di atasnya. Keempat papan itu dilekatkan pada bahagian dinding tempat persembunyian dengan nama mereka di bawah setiap papan masing-masing (Nagato di sebelah kiri, Yahiko di tengah dan Konan di sebelah kanan sementara Jiraiya berada di dinding yang berasingan). Tujuan papan adalah mekanisme pertahanan: jika salah satu dari mereka berada di tempat persembunyian, mereka hanya akan menukar papan mereka ke sisi merah. Sekiranya atas sebab tertentu papan berwarna merah dibalikkan tetapi orang itu tidak ada di sana ia boleh memberi amaran kepada yang lain bahawa anggota itu telah diculik. Sekiranya salah seorang dari mereka meninggalkan tempat persembunyian, mereka hanya perlu membalikkan papan mereka ke sisi putih. Sekiranya ia berlaku bahawa papan dihidupkan ke sisi putih namun orang itu berada di tempat persembunyian, ini mungkin bermaksud bahawa musuh telah berubah menjadi orang tersebut dan telah menyusup ke tempat persembunyian. Jiraiya juga telah membina pintu perangkap yang tersembunyi di antara papan lantai yang menuju ke bilik tersembunyi dan laluan melarikan diri kecemasan, sekiranya berlaku.

Yahiko bertanya mengapa Jiraiya selalu berusaha memaksa kataknya pada mereka dan bahawa mereka hanya bertoleransi kerana dia adalah "Frog Sage". Konan kemudian menjelaskan kemungkinan sebab untuk melaksanakan kod seperti yang dipuji oleh Jiraiya. Dia kemudian menyatakan bahawa sudah waktunya untuk latihan yang Yahiko bertindak balas dengan penuh semangat dengan menyatakan bahawa suatu hari dia akan menjadi lebih kuat dan mengubah negara sebelum berlari ke luar. Setelah mendengar kata-katanya, Konan memerah padanya yang Yahiko membalasnya dengan senyum sesat yang mengingatkannya kepada tuannya. Ini juga menunjukkan keperibadian benkei di mana dia seorang yang sombong ketika berada di rumahnya sendiri, tetapi menunjukkan sikap yang lebih terpelihara di khalayak ramai. Lama-kelamaan mereka bertiga akan menjadi shinobi yang berbakat dan diisyaratkan bahawa Yahiko dan Konan saling mengembangkan perasaan romantis.

Beberapa ketika selepas Jiraiya berlepas dari Amegakure, mereka bertiga mendapat reputasi sebagai pasukan shinobi yang berbakat. Masih berkeinginan untuk mewujudkan dunia kedamaian, Yahiko dan rakan-rakannya menjadi Ame ninja yang lengkap. Sekitar waktu ini, semasa Perang Dunia Shinobi Ketiga, ketiga-tiga mereka bertemu Obito Uchiha, yang bertindak di bawah kedok Madara Uchiha, dan Zetsu. Mendengarkan hasil dari apa yang akan terjadi dari Mata Rencana Bulan, Yahiko tidak mempercayai lelaki bertopeng itu, dan mendesak Konan dan Nagato untuk menjauhinya. Kemudian, mengumpulkan banyak penyokong yang berkongsi cita-cita mereka, Yahiko menubuhkan Akatsuki, walaupun Obito mendakwa telah memainkan peranan dalam penciptaan kumpulan itu. Akatsuki menyebarkan kepercayaan mereka untuk menghentikan perang tanpa kekerasan, dan berita mengenai tindakan mereka akan sampai ke Jiraiya dari semasa ke semasa. Apabila kumpulan mereka menjadi terlalu besar, mereka terpaksa mencari tempat persembunyian yang lain, dan meninggalkan tempat mereka sekarang di mana mereka pernah tinggal bersama Jiraiya. Ketika mereka hendak meninggalkan dan membalik papan "Hop-In" mereka, skuad ninja menyerang tempat persembunyian tersebut yang menyebabkan letupan yang mengakibatkan lubang di bumbung yang mereka gunakan menyusup ke tempat persembunyian. Yahiko (setelah Konan membalikkan papannya dan tepat sebelum dia membalikkannya), menyedari serangan itu tepat pada waktunya dan menggunakan jalan keluar sebelum ninja memasuki tempat persembunyian.

Melihat cita-cita Akatsuki menjadi ancaman terhadap rejimnya terhadap Amegakure, Hanzō bersekongkol dengan Danzō Shimura untuk menyingkirkan tiga ninja terkemuka Akatsuki. Memunculkan perangkap, Hanzo memaksa Nagato ke posisi di mana diktator membunuh Konan di hadapan mereka atau dia membunuh Yahiko. Namun, tanpa ragu-ragu dan tidak mahu Nagato diletakkan dalam posisi seperti itu, Yahiko membawa dirinya ke kunai yang dipegang Nagato. Dengan nafas terakhirnya, dia memberitahu Nagato untuk meneruskan misi mereka untuk mencari kedamaian.

Personaliti sunting

Keperibadian Yahiko serupa dengan Naruto Uzumaki, walaupun dengan beberapa perbezaan yang lebih gelap. Seperti Naruto, impiannya adalah menjadi pemimpin kampungnya, dan dia tidak pernah menyerah walau apa pun. Namun, ketika dia masih hidup, Yahiko mempunyai falsafah "eye for a eye" dan "survival of the fittest" yang kuat. Dia membenci cara Amegakure dilihat oleh seluruh dunia, dan membenci apa yang telah terjadi. Dia mempertahankan desa, mengatakan bahawa adalah impiannya untuk menghentikan hujan tanpa henti, yang dibandingkan dengan air mata, dan melindungi warga negara. Yahiko ingin menjadi penguasa dunia sehingga tidak akan ada perang lagi. Hal ini disiratkan oleh dialognya bahawa ini juga memberikannya kompleks Tuhan. Banyak sifat ini diadopsi oleh Nagato setelah Yahiko meninggal.

Di antara tiga anak yatim itu, Yahiko nampaknya bertindak sebagai ketua kumpulan. Yahiko yang pertama kali mendekati Sannin untuk meminta makanan, dan yang pertama meminta Jiraiya mengajar mereka ninjutsu. Dengan pengaruh Jiraiya pada mereka, Yahiko nampaknya mulai menggunakan beberapa tingkah laku Jiraiya seperti ekspresi wajahnya yang sombong. Dia juga kelihatan bertindak sebagai kakak yang agak sukar untuk Nagato dan Konan, mengingatkan Nagato untuk tidak menangis, kerana ia tidak akan melakukan apa-apa dan bertindak lebih berhati-hati (walaupun Yahiko adalah orang yang menangis ketika Jiraiya meninggalkan mereka). Dia juga ingin menjadi lebih kuat untuk melindungi Nagato dan Konan. Dia percaya pada Nagato, ketika dia semakin tua. Yahiko sanggup membunuh diri daripada membahayakan nyawa Konan, menunjukkan kesetiaan yang sangat tinggi kepada mereka yang dijaganya. Dia juga mempunyai perasaan romantis terhadap Konan yang saling membalas. Walaupun Yahiko dilihat sebagai pemimpin Akatsuki, dia sendiri selalu tahu bahawa Nagato akan memandu Akatsuki untuk "keamanan sejati".

Yahiko diperlihatkan cerdas, setelah mengetahui "Madara" adalah seorang penipu dan mengetahui rencananya hanyalah tipu muslihat, dan menyuruh Nagato dan Konan menjauhinya.



Penampilan sunting

Yahiko mempunyai rambut oren pendek dan mata biru (digambarkan sebagai coklat dalam anime). Di bawah jagaan Jiraiya, dia memakai jubah kemeja hitam pendek dengan hiasan hijau, seluar gelap, tali pinggang hitam dan putih yang diikatnya di depan dengan baju besi jaring di bawahnya. Sebagai anggota Akatsuki yang asli, dia memakai jubah hitam panjang dengan garis merah yang berlari di tengahnya bersama dengan baju besi yang hanya menutupi bahagian pertengahannya dengan kantung yang melekat padanya. Dia juga membawa pedang yang agak besar selama ini. Itu juga ditunjukkan bahawa Yahiko telah mewarisi senyuman sesat tuannya sesuatu yang cukup ironisnya, memalukan Jiraiya.

Oleh kerana Deva Path adalah badan Yahiko, ia mengekalkan semua ciri fizikalnya sejak dia masih hidup, terutama rambut orennya yang panjang. Tetapi sebagai Path of Pain, Deva Path memiliki Rinnegan Nagato, menanggung enam tindik, batang logam melalui setiap telinga, tiga kancing melalui sisi hidung atasnya, dan satu kancing lonjakan di setiap hujung bibir bawah. Ia juga mempunyai tiga tusukan di setiap pergelangan tangan, sekurang-kurangnya satu di pergelangan tangan atas dan beberapa di bawah lehernya. Wajahnya juga menjadi sedikit pucat. Di ibu jari kanannya, dia memakai cincin Akatsuki berwarna abu-abu keunguan yang bertuliskan kanji dengan huruf "zero" (零, rei). Dia juga memakai kalung, yang agak mirip dengan yang dipakai oleh Sage of the Six Paths. Dia juga dilihat memakai cat kuku merah. Perbezaan lain yang ketara antara Deva Path dan Yahiko adalah ekspresi di wajah mereka: sebagai Deva Path, wajah Yahiko tidak memiliki ekspresi yang jelas dan dari semua segi, mayat berjalan. Secara keseluruhan, penampilan tubuhnya memberi kesan bahawa dia berusia pertengahan dua puluhan hingga tiga puluhan walaupun secara fizikal berusia lima belas tahun.

Kebolehan sunting

Yahiko dapat menggunakan Elemen Air untuk menembak aliran air dari mulutnya, dan di anime, membuat tiang air untuk melindunginya. Yahiko juga mempunyai elemen Pelepasan Api dan Angin. Fakta bahawa dia dilihat membawa pedang besar di kilas balik menunjukkan bahawa dia mahir dalam kenjutsu. Dia juga memiliki kemampuan kepemimpinan yang baik, karena dia dihormati oleh semua anggota Akatsuki pada masanya, dan walaupun dia memandang Nagato sebagai jambatan perdamaian, orang lain menganggapnya sebagai orang yang akan memimpin mereka menuju kedamaian sejati.

Legasi sunting

Berikutan kematian Yahiko dan pergerakan Nagato, Nagato, menggunakan alat penerima Rinnegan dan chakra, memasukkan mayat Yahiko ke dalam teknik Six Paths of Pain. Sebagai Jalan Deva, badan Yahiko bertindak sebagai badan utama Pain, ia adalah badan yang paling biasa dia gunakan dan bicarakan; ini kerana Nagato dan Konan masih melihat Yahiko sebagai pemimpin Akatsuki dan menggunakan tubuhnya untuk melambangkan ini. Selain kawalan graviti yang menjadi pusat kemampuan Deva Path, badan Yahiko digunakan untuk banyak teknik lain yang dilakukan oleh Nagato untuk pertemuan Akatsuki. Jalan Deva diadakan dalam keadaan lebih tinggi semasa pertempuran, kerana beberapa badan lain dikorbankan tanpa ragu-ragu untuk memastikan kelangsungan hidupnya.

Selama bertahun-tahun berikutnya, Jalan Deva digunakan untuk beberapa tujuan yang berbeza: tidak lama setelah kematian Yahiko, six way of pain yang lain digunakan untuk menggulingkan dan membunuh Hanzō; ketika Jiraiya menyusup ke Amegakure untuk mengetahui lebih banyak mengenai Akatsuki, Jalan Deva melawannya dan akhirnya menyumbang kepada kematiannya; dalam anime, Deva Path membantu menangkap Six-Tails; semasa Pain's Assault, ia digunakan untuk menghancurkan Konohagakure dan merupakan yang terakhir dari Enam Jalan Sakit yang dapat dikalahkan oleh Naruto.

Berikutan kekalahan Deva Path dan kematian Nagato, Konan membawa kedua mayat mereka kembali ke Amegakure dan membuat kuil untuk mereka, meletakkan mayat mereka di atas katil bunga kertas. Ia kemudian ditakdirkan oleh Tobi yang mencuri tubuh Nagato. Mayat Yahiko kini adalah satu-satunya yang terbaring di situ.