Yayasan Perisian Bebas

Yayasan Perisian Bebas (b. Inggeris: Free Software Foundation, singkatan FSF) ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman[2] pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakan berasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan. FSF berpusat di Massachusetts, Amerika Syarikat.

Yayasan Perisian Bebas
يايسن ڤرايسيان بيبس
Logo Yayasan Perisian Bebas
Logo Yayasan Perisian Bebas
JenisPertubuhan bukan kerajaan dan pertubuhan bukan untung
Ibu pejabatBoston, Massachusetts,  Amerika Syarikat
Penubuhan
Diasaskan4 Oktober 1985
Identiti
Orang pentingRichard Stallman
Eben Moglen
Henri Poole
Gerry Sussman
Hal Abelson
Benjamin Mako Hill
Kawasan berkhidmatSeluruh dunia
Keluaran/produkPerisian bebas
FokusPendidikan
Kewangan
Tawaran
Nasihat undang-undang
Pekerja10[1]
Laman sesawangwww.fsf.org
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dari penubuhannya ke tengah 1990-an, Yayasan Perisian Bebas banyak membantu dalam memperkenalkan perisian bebas kepada masyarakat dunia. Lesen GNU yang diterbitkan oleh yayasan ini merupakan lesen yang paling popular bagi projek-projek perisian bebas, termasuklah Linux. Sejak tengah 1990-an, terdapat banyak lagi syarikat-syarikat dan individu membina perisian bebas, supaya pekerja dan sukarela FSF sebanyaknya bekerja terhadap isu-isu sah dan struktur untuk gerakan perisian bebas dan komuniti perisian bebas.

Betul-betul tekal dengan matlamatnya, perisian bebas sahaja yang digunakan di semua komputer-komputer FSF.[3]

Aktiviti sunting

Projek GNU
Tujuan asal FSF yang ialah untuk menawarkan unggul-unggul perisian bebas. Organisasi membangunkan sistem pengendalian GNU sebagai contohnya.
Lesen-lesen GNU
Lesen Awam Am GNU (GPL) adalah lesen yang paling digunakan untuk projek perisian bebas. Versi sekarang (versi 3) yang dikeluarkan pada Jun 2007. FSF yang juga menerbitkan Lesen Awam Am Lemah GNU (LGPL), Lesen Dokumentasi Bebas GNU (GFDL), dan Lesen Awam Am GNU Affero (AGPL).
Penguatkuasaan lesen GNU
FSF mempunyai sumber-sumber dan kehendakan menguatkuasakan GPL dan lesen-lesen GNU lain, tetapi untuk perisian sahaja yang ia mempunyai hak-hak cipta; perisian dilesenkan GPL digunakan oleh lain-lain mesti dipertahankan oleh pengguna-penggunanya, sejak FSF tidak mempunyai pendirian sah untuk menguatkuasakan GPL untuk mereka. FSF mengendalikan pencabulan 50 GPL setiap tahun dan mencuba to bring the other party into compliance without involving the courts.
Penjaga hak cipta
FSF memegangkan hak cipta kepada sebanyak perisian GNU dan sesuatu perisian bebas bukan GNU. They require copyright assignment papers from each contributor to GNU packages so that they can defend the software in court if a dispute arises, and so that if there is a need to change the license of a work, it can be done without having to contact all contributors that have ever worked on the software.
Akhbar GNU
Jabatan penerbitan FSF yang menerbitkan buku-buku tentang sains komputer menggunakan lesen yang boleh diedarkan secara bebas.
Panduan Perisian Bebas
Menyenggarakan Definisi Perisian Bebas
FSF mengekalkan banyak dokumen yang mentakrifkan gerakan perisian bebas.
Kempen
FSF menajakan kempen terhadap apa ia nampakkan sebagai ancaman kepada kebebasan perisian, termasuklah penyaingan perisian, pengurusan hak digital (yang FSF telah ditakrifkan semula sebagai "pengurusan sekatan digital", sebagai bahagian daripada usaha mereka untuk meluaskan pandangan bahawa teknologi yang direkakan untuk mengambil dan mengehadkan hak-hak anda[4]) dan hak cipta antara muka pengguna. Defective by Design ialah kempen dimulakan oleh FSF terhadap DRM. Mereka juga mempunyai kempen untuk menawarkan Ogg, alternatif bebas kepada format proprietari seperti MP3 dan AAC. Mereka juga menaja sesuatu projek perisian bebas yang mempunyai keutamaan.
Anugerah tahunan
"Anugerah untuk Kemajuan Perisian Bebas" dan "Anugerah Perisian Bebas untuk Projek Faedah Sosial"

Sejarah sunting

Struktur sunting

Ahli lembaga pengarah sunting

Organisasi kembar sunting

Ahli-ahli bersekutu sunting

Pada 25 November 2002 FSF melancarkan program Keahlian Bersekutu FSF untuk individu-individu[5]. Pengarah Eksekutif Bradley M. Kuhn melancarkan program itu dan juga mendaftarkan sebagai ahli bersekutu pertama[6].

Penghargaan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Staff of the Free Software Foundation". Dicapai pada 2011-09-15.
  2. ^ "Articles of Incorporation, Free Software Foundation". The Commonwealth of Massachusetts. 1985-10-04. Dicapai pada 2007-08-11.
  3. ^ Stallman, Richard M. (2002). "Linux, GNU, and freedom" (HTML). Philosophy of the GNU Project. GNU Project. Dicapai pada 2006-12-10.
  4. ^ "Digital Restrictions Management and Treacherous Computing". Free Software Foundation. 18 September 2006. Dicapai pada 2007-12-17. Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ The site member.fsf.org first appears in the Internet Archive in December 2002, and that site lists the date of the launch as 25 November 2002 ("FSF Membership Page, as of 2002-12-20". The Internet Archive. 2002-12-20. Dicapai pada 2007-08-11.)
  6. ^ Kuhn has a FSF-generated member link that identifies him as the first member on his web page. ("Homepage of Bradley M. Kuhn". Bradley M. Kuhn. 2008-01-05. Dicapai pada 2008-01-05.)
  7. ^ Marsh, Ann (2002). "What I Saw at the Revolution". Stanford Magazine. Stanford Alumni Association. Diarkibkan daripada yang asal (HTML) pada 2005-12-14. Dicapai pada 2006-12-10. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  8. ^ Ars Electronica Center (2005). "Digital Communities, Distinction, Free Software Foundation". Prix Ars Electronica. Ars Electronica Center. Diarkibkan daripada yang asal (HTML) pada 2007-02-23. Dicapai pada 2006-12-10.
  9. ^ Free Software Foundation (2005). "FSF honored with Prix Ars Electronica award". News Releases. Free Software Foundation. Dicapai pada 2006-12-10.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting