Yong Vui Kong (lahir 23 Januari 1988) adalah warganegara Malaysia keturunan Hakka yang dijatuhkan hukuman mati di Singapura kerana mengedar lebih daripada 15 gram heroin pada tahun 2007. Hukumannya dikurangkan menjadi penjara seumur hidup dan hukuman sebat akibat pindaan Singapura terhadap Akta Penyalahgunaan Dadah.

Yong Vui Kong
Kelahiran23 January 1988 (1988-01-23) (age 36)[1]
Status jenayahPenjara seumur hidup
Pertuduhan jenayahPengedaran dadah
PenaltiPenjara seumur hidup dan 15 batang sebatan

Kehidupan peribadi sunting

Yong berasal dari negeri Sabah, Malaysia. Dia bekerja sebagai "runner" (bermaksud pengedar atau keldai ) untuk bos jenayah yang tidak dikenali,[2] ketika dia ditangkap pada tahun 2007 dengan 47.27 gram (1.667 oz) heroin. Dia berusia 19 tahun pada masa itu, dan oleh itu bukan orang dewasa (usia majoriti di Singapura adalah 21 tahun). Dia juga dikatakan tidak mengetahui hukuman mati kerana menyeludup dadah atau bungkusan yang dibawanya mengandungi dadah.

Yong pada awalnya diwakili di Mahkamah Tinggi oleh peguam Kelvin Lim. Oleh kerana usia Yong masih muda, dan kerana pelaksanaannya adalah wajib bagi seseorang yang disabitkan dengan kesalahan perdagangan lebih dari 15 gram (0.53 oz) diamorfin, hakim perbicaraan Hakim Choo Han Teck meminta pihak pendakwaan mempertimbangkan untuk mengurangkan tuduhan terhadapnya. Pendakwaan menolak, dan Yong didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman mati.[3] Melalui peguamnya ketika itu, Yong mengemukakan rayuan terhadap sabitan dan hukuman itu, tetapi menariknya pada 29 April 2009, pada hari persidangan rayuan. Dia kemudian mengemukakan petisyen kepada Presiden SR Nathan pada 11 Ogos 2009, tetapi ini ditolak pada 20 November 2009.

Pada 2 Disember 2009, dua hari sebelum tarikh pelaksanaan Yong yang dijadualkan, peguam hak asasi manusia M. Ravi mengambil alih kes Yong dan mendapat penangguhan pelaksanaan di Mahkamah Tinggi sehingga Mahkamah Rayuan dapat mendengar permohonan untuk mengembalikan rayuan Yong untuk didengar. Pada 8 Disember 2009, Mahkamah Rayuan, yang terdiri dari Ketua Hakim Negara Chan Sek Keong, Hakim Rayuan Andrew Phang dan VK Rajah, mengembalikan rayuan Yong untuk didengar. Mahkamah menerima hujah Ravi bahawa Yong telah menarik balik rayuan atas kepercayaan yang keliru bahawa dia tidak dapat membantah kembali perlembagaan hukuman mati, berdasarkan keputusan mahkamah yang lalu seperti kes Van Tuong Nguyen. Ketiga-tiga hakim kemudian meneruskan proses rayuan pada 15 Mac 2010, dan pada 14 Mei 2010, mereka memutuskan dalam Yong Vui Kong lwn. Pendakwa Raya bahawa hukuman mati mandatori yang dijatuhkan oleh Akta Penyalahgunaan Dadah[4] tidak melanggar Artikel 9 (1) dan 12 (1) Perlembagaan Singapura.[5]

Sebelum Mahkamah Rayuan menyampaikan keputusannya, Menteri Undang-Undang K Shanmugam mengomentari hukuman mati mandatori dalam acara kemasyarakatan dan menyebut kes Yong sebagai contoh. M. Ravi mengajukan permohonan di Mahkamah Tinggi untuk izin untuk mencabar prose rayuan dengan cara semakan kehakiman. Permohonan itu ditolak dan M. Ravi mengadili tiga hakim yang sama, yang mendengar rayuan Yong, dalam rayuan terhadap permohonan cuti tersebut. Pada 4 April 2011, Mahkamah Rayuan menolak rayuan terhadap keputusan tersebut. Ini menegaskan pandangan Mahkamah Tinggi bahawa Presiden tidak memiliki budi bicara peribadi ketika menggunakan kuasa mendesak, dan diharuskan untuk bertindak sesuai dengan nasihat Kabinet mengenai hal itu. Kesimpulan ini terbukti dari kata-kata Artikel 22P (1) dari Perlembagaan, sejarah perundangan tentang kekuasaan rayuan di Singapura, undang-undang kes yang relevan, dan sifat kuasa Presiden dalam Perlembagaan.

Seterusnya, M. Ravi mengajukan permohonan di hadapan ketiga-tiga hakim di Mahkamah Rayuan untuk membuka kembali keputusannya mengenai rayuan Yong pada bulan Mac 2012, dengan menuduh bahawa Yong telah didiskriminasi ketika Peguam Negara, dalam jawatannya sebagai Pendakwa Raya, memutuskan untuk mendakwa Yong atas kesalahan modal sambil memohon pelepasan tidak berjumlah pembebasan bagi dalang di belakang Yong. Argumen baru itu didasarkan pada penghakiman baru-baru ini pada bulan Januari tahun itu di mana ketiga-tiga hakim memutuskan terhadap pengedar dadah lain yang diwakili oleh M. Ravi, bahawa sementara budi bicara pendakwa raya menjalani pemeriksaan kehakiman, pemohon gagal mengemukakan bukti yang diambil oleh Pendakwa Raya. mempertimbangkan pertimbangan yang tidak relevan atau berat sebelah dalam keputusannya. Permohonan ini juga ditolak pada 4 April 2012.

Pada bulan Julai 2012, pemerintah Singapura setuju untuk mengesahkan perubahan hukuman mati mandatori kerana kesalahan mengedar dadah dan kesalahan pembunuhan - mereka yang kini dalam hukuman mati boleh memohon agar hukuman mati mereka dikurangkan menjadi penjara seumur hidup.[6]

Pada 14 November 2013, hukuman mati Yong secara rasmi dicabut. Dia telah menjadi pengedar dadah pertama yang menjalani hukuman mati sehingga hukumannya dikurangkan menjadi penjara seumur hidup dan hukuman sebat (15 sebatan), di bawah pindaan yang dibuat terhadap Akta Penyalahgunaan Dadah.[7] Pada 22 Ogos 2014, M. Ravi mengemukakan bandingan terhadap hukuman baru, kali ini di hadapan Ketua Hakim Negara Sundaresh Menon, Hakim Rayuan Andrew Phang dan Hakim Tay Yong Kwang, bahawa hukuman sebat yang dikenakan ke atas Yong adalah tidak berperlembagaan. Rayuan ini ditolak pada 4 Mac 2015.

Rujukan sunting

  1. ^ Happy birthday, Vui Kong , 23 January 2011, The Star (Malaysia)
  2. ^ Young Malaysian Facing Execution in Singapore Diarkibkan 22 Mac 2010 di Wayback Machine Asian Center for the Progress of Peoples, 10 November 2009.
  3. ^ Save Vui Kong: Yong Vui Kong's journey.
  4. ^ Misuse of Drugs Act (Cap. 185, 2001 Rev. Ed.).
  5. ^ Save Malaysian on death row in Singapore, Loyar Burok (Malaysian law blog).
  6. ^ Glimmer of hope for Vui Kong, by Roger Tan, The Sunday Star, 23 September 2012.
  7. ^ Death penalty lifted for Yong Vui Kong TODAY Online, 14 November 2013.

Pautan luaran sunting