YouTube Kids (YouTube Kanak-kanak) ialah aplikasi video yang dibangunkan oleh YouTube. Aplikasi ini menyediakan versi perkhidmatan yang berorientasikan kepada kanak-kanak, dengan pilihan kandungan kurasi, ciri kawalan ibu bapa, dan penapisan video yang tidak disifatkan sesuai dengan sasaran kepada kanak-kanak 12 tahun dan ke bawah.

YouTube Kids
Pengarang asalGoogle LLC
PembangunYouTube LLC
Pelancaran pertama23 Februari 2015; 9 tahun yang lalu (2015-02-23)
PelantarAndroid, Android TV, iOS
Terdapat dalam1 bahasa
Senarai bahasa
Inggeris
Lesenberhak cipta
Tapak webkids.youtube.com
Setakat7 Mac 2019 9:47 AM EST)

Dikeluarkan pada 23 Februari 2015 sebagai aplikasi mudah alih Android dan iOS,[1] aplikasi ini telah dikeluarkan untuk LG, Samsung, dan TV pintar Sony serta Android TV.[2][3] Sehingga Februari 2019, aplikasi ini terdapat di 60 negara.[4]

YouTube Kids telah menghadapi kritikan daripada kumpulan advokasi, terutamanya Kempen untuk Kanak-kanak Bebas Komersial, kerana kebimbangan mengenai aplikasi iklan pengiklanan komersial, serta cadangan algoritmik video yang mungkin tidak sesuai untuk penonton sasaran aplikasi. Aplikasi ini juga telah dikaitkan dengan kontroversi "Elsagate" yang mengganggu dan/atau video ganas yang menggambarkan watak-watak dari francais media kanak-kanak. Kritikan terhadap video yang menyebabkan YouTube mengumumkan bahawa ia akan mengambil tindakan yang lebih ketat untuk mengkaji semula dan menapis video tersebut apabila dilaporkan oleh komuniti, dan menghalangnya daripada diakses dari dalam apl YouTube Kids.

Rujukan sunting

  1. ^ Alba, Davey (February 23, 2015). "Google Launches 'YouTube Kids,' a New Family-Friendly App". Wired. Dicapai pada October 5, 2018.
  2. ^ Perez, Sarah. "YouTube Kids comes to smart TVs". TechCrunch. Dicapai pada April 30, 2017.
  3. ^ "Android TV app for YouTube Kids now available". Android Police (dalam bahasa Inggeris). August 10, 2017. Dicapai pada April 27, 2018.
  4. ^ "[Update: 7 more] YouTube Kids expands to six new European countries (including the return of Croatia)". Android Police (dalam bahasa Inggeris). February 5, 2019. Dicapai pada February 6, 2019.

Pautan luar sunting