The Saga of Tanya the Evil

(Dilencongkan dari Youjo Senki)

The Saga of Tanya the Evil (Kisah Tanya yang Jahat), juga dikenali di Jepun sebagai Youjo Senki (Jepun: 幼女戦記, lit. Kisah Tentera Seorang Gadis Kecil), ialah sebuah siri novel ringan Jepun yang ditulis oleh Carlo Zen dan diilustrasikan oleh Shinobu Shinotsuki. Ia mula bersiri dalam talian pada tahun 2010, di laman web penerbitan novel yang dijana pengguna Arcadia. Enterbrain memperoleh siri ini dan sejak itu telah menerbitkan dua belas jilid sejak 31 Oktober 2013. Adaptasi manga dengan seni oleh Chika Tōjō mula bersiri dalam majalah Comp Ace oleh Kadokawa Shoten dari 26 April 2016.

The Saga of Tanya the Evil
幼女戦記
(Yōjo Senki)
GenreFantasi, Isekai, tentera[1]
Siri novel
PengarangCarlo Zen
PenerbitArcadia
Tarikh Pengeluaran20102017
Novel ringan
PengarangCarlo Zen
IlustrasiShinobu Shinotsuki
PenerbitEnterbrain
Penerbit Lain
DemografikLelaki
Tarikh Pengeluaran31 Oktober 2013 – kini
Jilid12 (Senarai jilid)
Manga
PengarangCarlo Zen
IlustrasiChika Tōjō
PenerbitKadokawa Shoten
Penerbit Lain
DemografikSeinen
Majalah AsalComp Ace
Tarikh Pengeluaran26 April 2016 – kini
Jilid23 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Saga of Tanya the Evil
PengarahYutaka Uemura
PenerbitShō Tanaka
Norifumi Kikujima
Takuya Tsunoki
Noritomo Isogai
Keisuke Arai
Skrip/PenulisKenta Ihara
Lagu/MuzikShūji Katayama
StudioNUT
Dilesenkan olehCrunchyroll
Funimation[2]
Penyiaran AsalAT-X, Tokyo MX, SUN, KBS, TVA, BS11
Tarikh tayangan6 Januari 2017March 31, 2017
Episod12 (Senarai episod)
Anime film
Portal Anime dan Manga

Siri televisyen anime adaptasi oleh NUT disiarkan dari 6 Januari 2017 hingga 31 Mac 2017.[3] Sebuah filem teater yang berlangsung selepas acara siri anime TV ditayangkan pada 8 Februari 2019. Musim kedua telah diumumkan.

Plot sunting

Pada tahun 2013 Tokyo era moden, seorang salaryman (pekerja makan gaji) Jepun ateis yang tidak dinamakan, pada saat dibunuh oleh orang bawahan yang tidak berpuas hati kerana telah dipecat oleh prestasi yang buruk di tempat kerja. Salaryman itu berhadapan dengan entiti yang mengisytiharkan dirinya sebagai Tuhan yang mengutuk salaryman itu kerana tidak mempunyai 'iman'. Salaryman itu tidak percaya akan kewujudannya, mengkritik pelbagai kenyataannya dari perspektifnya sebagai seorang ateis dan secara mengejek menyebutnya sebagai 'Being X' (Kewujudan X). Entiti itu memutuskan untuk menjelmakan semula salaryman itu ke dunia di mana dia akan menghadapi keadaan yang cukup sukar untuk meminta bantuan kepada Being X.

Orang gaji itu dilahirkan semula sebagai Tanya Degurechaff, seorang gadis yatim piatu dalam realiti alternatif yang setara dengan Empayar Jerman, yang dikenali sebagai Empayar, di mana Perang Dunia I berlarutan hingga 1920-an. Menurut Being X, jika Tanya sama ada tidak mati secara semula jadi atau enggan mempercayainya, jiwanya akan meninggalkan kitaran penjelmaan semula dan akan dihantar ke neraka kerana banyak dosa yang telah dilakukan Tanya dalam kehidupan sebelumnya. Dalam mencari jalan keluar, Tanya memutuskan untuk menyertai Pasukan Sihir Empayar dan bertarung dalam peperangan, dengan harapan untuk mencapai pangkat yang cukup tinggi secepat mungkin untuk kekal jauh dari medan perang, dan dengan cara ini mengelakkan risiko terbunuh. Walaupun dia kini terpaksa bercakap dengan tubuh seorang gadis muda, Tanya tidak lama lagi bertukar menjadi seorang askar yang kejam yang mengutamakan kecekapan dan kerjayanya sendiri berbanding perkara lain, malah nyawa mereka yang berada di bawahnya, terutamanya mereka yang berpihak kepadanya.

Watak sunting

Empayar sunting

Tanya Degurechaff (kemudian Tanya von Degurechaff} (Jepun: ターニャ・フォン・デグレチャフ, Hepburn: Tānya Degurechafu (Tānya fon Degurechafu))
Disuarakan oleh: Aoi Yūki (Tanya),[4] Kōsuke Toriumi (salaryman) (Bahasa Jepun), Monica Rial (Tanya),[5] Josh Grelle (salaryman) (Bahasa Inggeris)
Tanya ialah seorang gadis muda berambut perang, bermata biru yang merupakan penjelmaan semula seorang pekerja gaji Jepun yang berhati dingin, ateistik dan sosial-darwinistik (disuarakan secara ringkas oleh Kōsuke Toriumi dalam bahasa Jepun, dan Josh Grelle dalam bahasa Inggeris). Dia adalah ahli sihir dengan kuasa ajaib yang membolehkan dia terbang dan menembak peluru letupan dari senjata api. Berbanding dengan yang lain, Tanya mempunyai keupayaan ajaib terpendam yang tinggi dan merupakan satu-satunya yang mampu menggunakan bola operasi Jenis-95 eksperimen kerana gangguan Being X. Dia mengawal satu batalion ahli sihir elit yang tujuan utamanya adalah untuk menewaskan pasukan musuh sambil kekal bergerak dan agak kecil. Tanya agak kejam dan tidak bertolak ansur dengan kegagalan orang lain, sama seperti dalam kehidupan sebelumnya, dan menggunakan beberapa hukuman dan kaedah latihan yang melampau. Selepas dia lulus dari War College sebagai salah seorang daripada Twelve Knights (Dua Belas Pahlawan), dia telah diberikan gelaran von. Pada penghujung siri TV, pangkatnya ialah Major. Di penghujung filem, dia akhirnya mendapat pekerjaan impiannya bekerja dengan kerja pejabat di belakang selama 2 bulan dengan kenaikan pangkat ke Leftenan Kolonel, sangat menggembirakan dan kejayaannya menentang musuh yang dibencinya, Being X. Tetapi kegembiraan itu singkat apabila dia menerima panggilan telefon daripada Jeneral Zettour, yang memberitahunya bahawa dia telah meletakkan cadangannya, bertajuk "Penggunaan Unit dan Manuver Operasi dalam Perang Semasa" untuk menggunakan dan menganjurkan Kampfgruppe dengan nama kod "Salamander", yang terdiri daripada infantri, perisai, dan artileri, memberinya perintah tentera khas dan ingin melihat penyelidikannya dalam tindakan dengan meminta dia dan batalion ahli sihir ke-203 kembali ke barisan hadapan sekali lagi, sangat mengejutkan dan ditakutinya.
Viktoriya Ivanovna "Visha" Serebryakov (Виктория Ивановна "Вища" Серебряков) (Jepun: ヴィクトーリヤ・イヴァーノヴナ・セレブリャコーフ (ヴィーシャ), Hepburn: Vīkutōriya Ivuānovuna "Vīsha" Sereburyakōfu)
Disuarakan oleh: Saori Hayami[6] (Bahasa Jepun), Jeannie Tirado[5] (Bahasa Inggeris)
Viktoriya ialah Leftenan Dua dalam Tentera Diraja dan berkhidmat di bawah Tanya Degurechaff, dan kemudiannya menjadi ajudannya. Berbeza daripada watak-watak lain dari Empayar, Viktoriya ialah seorang pelarian dari Revolusi Kesatuan Rus dan keluarganya pada asalnya merupakan ahli golongan bangsawan Rus. Setelah berkhidmat di bawah Tanya semasa Pertempuran Rhine, Viktoriya lebih mengenali keperibadian sebenar Tanya, yang dia menunjukkan ketakutan, tetapi juga menghormati. Hasil mengenali Tanya, Viktoriya lebih mampu bersaing dengan Tanya berbanding askarnya yang lain. Walau bagaimanapun, walaupun mengetahui sisi perangai Tanya, Viktoriya nampaknya percaya bahawa Tanya sebenarnya mengambil berat terhadap pekerja bawahannya dan layanan kasarnya terhadap mereka, adalah untuk memastikan kelangsungan hidup mereka. Dalam manga, sudut pandangan "khusus" Viktoriya tentang watak Tanya, nampaknya bermula apabila Viktoriya, semasa pertempuran sebenar pertamanya, diselamatkan oleh Tanya pada saat terakhir, yang (menyembunyikan keseronokannya dalam membunuh tentera musuh) memetik kata Jeneral Robert E. Lee, berkata kepada Viktoriya "Adalah baik bahawa peperangan sangat mengerikan, jika tidak, manusia akan menyukainya", memulakan salah faham. Tanya juga ditunjukkan untuk menganggap Viktoriya sebagai penampilan yang sama dengan bekas setiausahanya pada tahun 2013 Jepun; sama ada Viktoriya adalah penjelmaan semula setiausaha Tanya masih belum disahkan.
Erich Rerugen (kemudian von Rerugen) (Jepun: エーリッヒ・フォン・レルゲン, Hepburn: Ērihhi Rerugen (Ērihhi fon Rerugen) / Erich von Lehrgen
Disuarakan oleh: Shin-ichiro Miki[6] (Bahasa Jepun), J. Michael Tatum[5] (Bahasa Inggeris)
Erich ialah Leftenan Kolonel dalam Tentera Diraja dan mengenali Tanya sejak dia menyertai tentera. Dia telah melihat sifat sebenar Tanya semasa dia dalam latihan, dan melihatnya sebagai raksasa dalam bentuk seorang gadis kecil.
Nama terakhirnya dieja "Lergen" dalam terjemahan novel ringan Inggeris.
Kurt von Rudersdorf (Jepun: クルト・フォン・ルーデルドルフ, Hepburn: Kuruto fon Rūderudorufu)
Disuarakan oleh: Tesshō Genda (Bahasa Jepun), Greg Dulcie[5] (Bahasa Inggeris)
Beliau ialah Timbalan Ketua Operasi di Pejabat Staf Am Imperial.
Hans von Zettour (Jepun: ハンス・フォン・ゼートゥーア, Hepburn: Hansu fon Zētūa)
Disuarakan oleh: Hōchū Ōtsuka[6] (Bahasa Jepun), Mark Stoddard[5] (Bahasa Inggeris)
Beliau ialah Timbalan Ketua Logistik di Pejabat Staf Am Imperial.
Matheus Johann Weiss/Matheus Johann Weiß (Jepun: ヴァイス)
Disuarakan oleh: Daiki Hamano[6] (Bahasa Jepun), Mark Stoddard[5] (Bahasa Inggeris)
Vooren Grantz (Jepun: グランツ)
Disuarakan oleh: Yusuke Kobayashi[6] (Bahasa Jepun), Mark Stoddard[5] (Bahasa Inggeris)

Legedonia sunting

Anson Sue/Sioux (Jepun: アンソン・スー, Hepburn: Anson Sū)
Disuarakan oleh: Kenyuu Horiuchi (Bahasa Jepun), Jarrod Greene (Bahasa Inggeris)
Dia adalah kapten Sayap Sihir Udara ke-5. Dia mempunyai seorang anak perempuan bernama Mary Sue. Dia kemudiannya dinaikkan pangkat ke gred Kolonel selepas kematian pegawai atasannya. Dalam anime, dia dipercayai telah terbunuh dalam pertempuran oleh Tanya, semasa Pertempuran Orse Fjord. Kemudian ia didedahkan bahawa dia sebenarnya terselamat dan mempunyai wahyu Tuhan ("Being X") yang menyuruhnya membunuh "Syaitan", memberikannya kuasa tambahan. Untuk mencapai objektifnya, dia menerima untuk menjadi sebahagian daripada pasukan khas ahli sihir Kerajaan Bersekutu, berjaya mengepung Tanya dan batalionnya di atas laut. Walau bagaimanapun, walaupun pada akhirnya, dia hampir berjaya membunuh Tanya, malah sanggup meletupkan dirinya untuk membunuhnya, melalui campur tangan Viktoriya, Anson gagal membunuhnya dan akhirnya mati dalam letupannya sendiri.
Mary Sue/Sioux (Jepun: メアリー・スー, Hepburn: Mearī Sū)
Disuarakan oleh: Haruka Tomatsu (Bahasa Jepun), Tia Ballard (Bahasa Inggeris)
Anak perempuan tunggal Anson Sue. Selepas kematian bapanya oleh Tanya, dia menjadi lebih pendendam dan serius. Kebenciannya bertambah apabila dia mendengar nama "Devil of the Rhine" (Syaitan Rhine) menyebabkan dia mula mengamuk dan mendedahkan sisi yang tidak terkawal. Diberi kuasa tambahan oleh Being X, dia menjadi pengimbang protagonis utama siri ini. Dalam Novel Web asal, berikutan pelaksanaan hukuman mati beberapa orang bawahannya secara sesuka hati, kerana dia menganggap mereka enggan mengikutnya ke dalam pertempuran, Mary Sue akhirnya menjadi subjek pemberontakan dan dibunuh oleh penyokongnya sendiri, menyedari kebenaran Tanya dan Being X di saat-saat terakhirnya. Namanya merujuk langsung kepada trop "Mary Sue" .

Lain-lain sunting

Being X/Existence X (Jepun: 存在X, Hepburn: Sonzai Ekkusu)
Disuarakan oleh: Hideaki Tezuka (Bahasa Jepun), Bill Jenkins (Bahasa Inggeris)
Entiti yang mendakwa dirinya sebagai Pencipta (創造主, Sōzōshu) atau Tuhan. Selepas perdebatan falsafah dengan seorang salaryman Jepun, ia menjelmakan dia menjadi Tanya dengan harapan dia akan percaya kepada Tuhan. Nama "Being X" dijuluki oleh Tanya yang tidak percaya kewujudan Tuhan. Ia dicirikan sebagai kecewa dengan peningkatan ketidakpercayaan dalam dunia moden. Kadang-kadang, ia bercakap dengan Tanya untuk mengejeknya atau melihat sama ada dia telah percaya.

Media sunting

Novel ringan sunting

Novel-novel tersebut ditulis oleh Carlo Zen dan diilustrasikan oleh Shinobu Shinotsuki. Ia pada mulanya bersiri pada laman web pengehosan novel web Arcadia,[7] sebelum pemerolehan Enterbrain. Jilid pertama dikeluarkan pada 31 Oktober 2013, dan sehingga 20 Februari 2020, dua belas jilid telah dikeluarkan. CD drama dikeluarkan dengan jilid ketiga.[8] Ia telah dilesenkan oleh Yen Press.[9]

Buku audio sunting

Pada 16 November 2021, Yen Press mengeluarkan buku audio novel ringan pertama, dibaca oleh pelakon suara Inggeris untuk Tanya, Monica Rial.

Manga sunting

Adaptasi manga dengan lukisan oleh Chika Tōjō mula bersiri dalam majalah Comp Ace oleh Kadokawa Shoten dari 26 April 2016, dan dua puluh tiga jilid telah dikeluarkan.[10][11]

Anime sunting

Siri televisyen anime adaptasi oleh NUT disiarkan dari 6 Januari 2017[12][13] hingga 31 Mac 2017. Crunchyroll dan Funimation telah melesenkan siri ini di Amerika Utara.[14] Tema pembukaan ialah "JINGO JUNGLE" oleh Myth & Roid dan tema penamat ialah "Los! Los! Los!" oleh Aoi Yūki sebagai Tanya Degurechaff. OVA pendek parodi chibi yang diterbitkan oleh Studio Puyukai bertajuk Youjo Shenki ditayangkan pada Januari 2017.

Pada 19 Jun 2021, musim kedua telah diumumkan. Pelakon utama dan kakitangan akan kembali untuk memainkan semula peranan mereka.[15]

Anime pindah silang komedi, Isekai Quartet menampilkan watak dari Youjo Senki dalam gaya Chibi, sama seperti OVA. Ia juga menampilkan watak daripada siri novel ringan KonoSuba, Overlord dan Re:Zero − Starting Life in Another World, semuanya diterbitkan oleh Kadokawa Corporation. Siri anime itu mula disiarkan pada 9 April 2019.

Filem sunting

Sebuah filem anime berdasarkan francais telah diumumkan pada Januari 2018.[16] Filem ini menyaksikan beberapa kakitangan dan pelakon siri televisyen itu memainkan semula peranan mereka,[16] dan merupakan sekuel terus kepada siri ini.[17] Filem ini ditayangkan pada 8 Februari 2019.[18] Filem ini menerima tayangan terhad teater AS pada 16 Mei 2019 oleh Crunchyroll.[19] Crunchyroll dan Anime Limited menayangkan filem itu di MCM London Comic Con pada 26 Mei 2019.[20] Crunchyroll turut menayangkan filem itu di Ekspo Supanova di Sydney dan Perth di Australia masing-masing pada 23 Jun dan 30 Jun 2019.[21]

Penerimaan sunting

Novel ringan dan manga mempunyai gabungan 3 juta naskhah dalam cetakan setakat April 2018.[22] Menulis untuk Anime News Network, Nick Creamer berkata Youjo Senki berbeza daripada kebanyakan anime isekai yang mempunyai otaku heroik atau lelaki muda setiap hari sebagai protagonis mereka dengan menjadikan Tanya jahat. Creamer secara eksplisit mengatakan "Jenayah Tanya adalah jenayah kita", mendakwa sistem kapitalis yang menghasilkan dirinya masa lalu sebagai salaryman yang kejam, dan menjadi penyebab kepada dirinya yang baharu.[23]

Rujukan sunting

  1. ^ Hodgkins, Crystalyn (December 29, 2016). "Yōjo Senki TV Ad Previews MYTH&ROID's Opening Theme". Anime News Network. Dicapai pada May 7, 2019.
  2. ^ "Crunchyroll Announces Winter 2017 Anime Lineup". Crunchyroll. January 20, 2017. Dicapai pada April 17, 2017.
  3. ^ "Yōjo Senki TV Anime Reveals Key Visual, 2 New Character Designs". Anime News Network. October 31, 2016. Dicapai pada November 29, 2020.
  4. ^ "Yōjo Senki TV Anime Premieres in January, Casts Aoi Yūki in Lead Role (Updated)". Anime News Network. November 11, 2016. Dicapai pada November 29, 2020.
  5. ^ a b c d e f g "Funimation Reveals English Dub Cast For Saga of Tanya the Evil Anime". Anime News Network. January 22, 2017. Dicapai pada January 22, 2017.
  6. ^ a b c d e "Yōjo Senki: Saga of Tanya the Evil Anime's Staff, More of Cast Revealed". Anime News Network. November 24, 2016. Dicapai pada November 25, 2016.
  7. ^ "幼女戦記". dic.nicovideo.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada November 14, 2016.
  8. ^ "『幼女戦記』第3巻の帯に五十嵐裕美さん、後藤ヒロキさん、石塚運昇さん、金元寿子さんが出演するサウンドドラマのURLが記載!". Animate Times (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada November 14, 2016.
  9. ^ "Yen Press Licenses Saga of Tanya the Evil, Acca 13, One Week Friends, A Polar Bear in Love, More". Anime News Network. April 15, 2017. Dicapai pada April 19, 2021.
  10. ^ 幼女戦記 (1) (角川コミックス・エース) (dalam bahasa Jepun). Amazon.co.jp. ASIN 4041051258.
  11. ^ 幼女戦記23 (dalam bahasa Jepun). Kadokawa. Dicapai pada November 12, 2021.
  12. ^ "Yōjo Senki Light Novel Series Gets TV Anime". Anime News Network. January 28, 2016. Dicapai pada January 28, 2016.
  13. ^ "Yōjo Senki TV Anime's Teaser Video Previews 'Monster' Protagonist". Anime News Network. September 30, 2016. Dicapai pada September 30, 2016.
  14. ^ "Crunchyroll, Funimation to Stream Saga of Tanya the Evil, Miss Kobayashi's Dragon Maid, Hand Shakers, More". Anime News Network. January 3, 2017. Dicapai pada January 7, 2021.
  15. ^ "Saga of Tanya the Evil TV Anime Gets 2nd Season". Anime News Network. June 19, 2021. Dicapai pada June 19, 2021.
  16. ^ a b "Saga of Tanya the Evil Light Novels Get Anime Film". Anime News Network. January 6, 2018. Dicapai pada February 18, 2018.
  17. ^ "Saga of Tanya the Evil Film Will Be A New Sequel to TV Anime". Anime News Network. January 7, 2018. Dicapai pada February 18, 2018.
  18. ^ Ressler, Karen (October 9, 2018). "Saga of Tanya the Evil Sequel Film Reveals 2nd Key Visual, February 8 Premiere". Anime News Network. Dicapai pada October 9, 2018.
  19. ^ "Crunchyroll Brings Saga of Tanya the Evil (Youjo Senki) Anime Movie To U.S. Theaters". Gojinshi (dalam bahasa Inggeris). 2019-04-13. Dicapai pada 2019-04-13.
  20. ^ Graves, Jeremy (May 20, 2019). "UK Premiere of Saga of Tanya the Evil: The Movie at MCM London". Anime Limited. Dicapai pada June 16, 2019.
  21. ^ "Saga of Tanya the Evil: The Movie". Supanova Expo. Dicapai pada June 16, 2019.
  22. ^ Hodgkins, Crystalyn (May 7, 2018). "Roundup of Newly Revealed Print Counts for Manga, Light Novel Series (March - May 2018)". Anime News Network. Dicapai pada May 18, 2018.
  23. ^ "Review: Saga of Tanya the Evil". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-07-27.

Pautan luar sunting