Youssef Khaled Abdel Majid al-Sarkji (30 Mei 1961 - 22 Januari 2002) (Dalam Bahasa Arab : يوسف خالد عبد المجيد السركجي) ialah salah seorang pengasas sayap tentera Gerakan Penentangan Islam (Hamas) yang paling terkenal di Tebing Barat ( Briged Izzuddin Al-Qassam ). Beliau dilahirkan di bandar Nablus di Tebing Barat.

Youssef Khaled Abdul Majid al-Sarkji

Fail:Yusof.jpg
Kelahiran
Youssef Khaled Abdul-Majid Al-Sarkaji

30 Mei 1961
Meninggal dunia22 Januari 2002
Sebab kematianDibunuh
WarganegaraPalestine
PekerjaanAhli Politik dan Imam
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politikHamas

Kehidupan dan pekerjaan sunting

Youssef Al-Sarkaji dibesarkan dalam keluarga yang komited dan menerima pendidikan asas dan menengah di sekolah Nablus. Biografinya ditandai dengan sorotan dan ciri-ciri yang berpunca daripada keperibadian yang berakar umbi akhlak Islam yang tinggi.

Beliau mendapat pendidikan asas dan menengah di sekolah-sekolah Nablus, kemudian beliau memperoleh ijazah sarjana muda dalam Syariah dari Universiti Jordan di Amman, dan beliau belajar di tangan ulama dan pemimpin Islam terkemuka, termasuk syahid Dr. Beliau dikreditkan untuk aktivitinya dalam kerja-kerja Islam di Universiti Jordan dan kawasan Sweileh di Amman.Beliau juga memperoleh ijazah sarjana dalam bidang Syariah dari Universiti Kebangsaan An-Najah.

Dia bekerja sebagai imam dan khatib di beberapa masjid sebelum dia menetap di Masjid Al-Salam, dan di sana tumbuh generasi muda Islam di tangannya, yang membawa keprihatinan agamanya, negara dan rakyatnya.

Ditangkap oleh tentera Israel dan Fatah sunting

Dia ditangkap berkali-kali di penjara pendudukan Zionis dan di penjara gerakan Fatah di Tebing Barat.

Dibawa pulang dari Lubnan sunting

Pihak berkuasa pendudukan Israel menghantarnya pulang, bersama 417 pemimpin dan kader Hamas dan Jihad Islam, Marj al-Zuhur di Lubnan pada tahun 1992.

Didalam penjara pendudukan sunting

Dia ditangkap selepas pengusiran pada tahun 1995 oleh pendudukan Israel di penjara Ashkelon. Dia menderita sakit semasa soal siasat dan mencapai tahap hampir kegagalan buah pinggang, yang mendorongnya untuk dibebaskan dan dihantar pulang ke Gaza. Selepas pengantaraan dengan penjajah pihak berkuasa, dia dikembalikan ke Nablus beberapa hari kemudian dan dimasukkan ke hospital.Salah satu buah pinggangnya telah dikeluarkan.

Di penjara Pihak Berkuasa Palestin (gerakan Fatah) sunting

Dia telah ditangkap oleh pihak berkuasa pergerakan Fatah lebih daripada sekali atas dasar pengakuan daripada dua syuhada, Nassim Abu Al-Rous dan Jasser Samaro, yang bertanggungjawab ke atas sebuah kilang bahan letupan di kejiranan Wadi Al-Tuffah di Nablus.

Dia menderita teruk akibat penyiasatan semasa dia disiasat oleh pihak berkuasa Fatah, dan kesihatannya merosot sehingga dia hampir mati akibat penyeksaan, menurut keluarganya, dan akhbar Palestin menyiarkan laporan tentang keadaannya pada masa itu.

Dia dikembalikan untuk disoal siasat lebih daripada sekali oleh Keselamatan Pencegahan di Jericho selepas dia dipindahkan dari penjara Junaid di Nablus, dan setiap kali seorang anggota Briged al-Qassam ditangkap, mereka mengembalikan Sheikh Abu Tariq untuk soal siasat di Jericho dan Nablus.

Dia dituduh bertanggungjawab ke atas operasi Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat semasa siasatan.

Kesyahidan sunting

Pada kira-kira jam 3 pagi 22 Januari 2002, Nablus sedang berkencan dengan pembunuhan beramai-ramai yang dahsyat, sekumpulan unit khas dari tentera pendudukan Israel menyusup ke bandar dari utara dan mengepung sebuah apartmen yang terletak di tingkat bawah sembilan. -bangunan tingkat di Jalan Asira di gunung utara Terdapat empat komander Briged Izzuddin Al-Qassam, komander syahid "Youssef al-Sarkji", "Naseem Abu al-Roos", "Jasser Samaru" dan "Karim Mafarja", diikuti oleh kira-kira sepuluh kereta kebal dan pengangkut tentera dari dua pihak dan mengambil kedudukan di sekitar bangunan.

Askar pendudukan mula melepaskan peluru pembakar di dalam apartmen sebelum mereka menyerbu, kemudian mereka mula menembak kepala empat selepas ribut, untuk memastikan bahawa mereka terbunuh.

Selepas pengunduran tentera Zionis, orang ramai bergegas ke tempat kejadian untuk mencari empat mayat yang terbakar, yang dicacat dan ditembak di kepala dari jarak dekat.. Bunyi takbir yang mengecam jenayah itu meningkat dan ribuan berarak di jalanan yang sedang marah di bandar itu untuk menuntut balas dendam segera, manakala Hamas mengeluarkan kenyataan ringkas berkabung dengan syuhada. Pemimpin dan saudara-saudaranya yang syahid dan berikrar untuk melemahkan semua kumpulan penjenayah Zionis.

Pendudukan menyerbu rumahnya dan menangkap anaknya sunting

Pasukan penjajah Zionis menyerbu pada subuh hari ini, Selasa (8-6-2010), rumahnya di Nablus, dan menangkap anaknya, Muath Al-Sarkaji, sehari sebelum tamat pengajiannya dari Universiti An-Najah. Pasukan pendudukan menyerbu rumah sejurus sebelum solat subuh, menggeledah rumah dan kemudian membawa Moath ke destinasi yang tidak diketahui, manakala Moath adalah pelajar di Fakulti Sastera.

Sumber dan rujukan sunting

  1. يوسف خالد السركجي al qassam (Dalam Bahasa Arab), Dicapai pada 26 ogos 2023