YuYu Hakusho (Jepun: 幽☆遊☆白書, Hepburn: Yū Yū Hakusho) ialah sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasikan oleh Yoshihiro Togashi. Siri ini mengisahkan Yusuke Urameshi, seorang delinkuen remaja yang dilanggar dan dibunuh oleh kereta ketika cuba menyelamatkan nyawa seorang kanak-kanak. Selepas beberapa ujian yang diberikan kepadanya oleh Koenma, anak penguasa dunia akhirat, Yusuke dihidupkan semula dan dilantik sebagai "Detektif Dunia Bawah", yang dengannya dia mesti menyiasat pelbagai kes yang melibatkan syaitan dan penampakan di Dunia Manusia. Manga menjadi lebih tertumpu pada pertempuran dan kejohanan seni mempertahankan diri ketika jalan cerita berkembang. Togashi mula mencipta YuYu Hakusho sekitar November 1990, mengasaskan siri ini berdasarkan minatnya dalam ghaib dan filem seram dan pengaruh mitologi Buddha.

YuYu Hakusho
幽☆遊☆白書
(Yū Yū Hakusho)
Genre
Manga
PengarangYoshihiro Togashi
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Tarikh Pengeluaran3 Disember 199025 Julai 1994
Jilid19 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahNoriyuki Abe
Penerbit
  • Ken Hagino
  • Kenji Shimizu
  • Kōji Kaneda
  • Kyōtarō Kimura
Skrip/PenulisYukiyoshi Ōhashi [ja]
Lagu/MuzikYusuke Honma
StudioPierrot
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalFuji TV
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan10 Oktober 199217 Disember 1994
Episod112
Video animasi original
Eizou Hakusho
PengarahNoriyuki Abe
Skrip/PenulisShigeru Chiba
Lagu/MuzikYusuke Honma
StudioPierrot
Dilesenkan oleh
Funimation
Dikeluarkan pada21 September 19947 Februari 1996
Jangka masa tayangan25 minit setiap satu
Episod6
Video animasi original
Two Shot & All or Nothing
PengarahNoriyuki Abe
PenerbitKen Hagino
StudioPierrot
Dilesenkan oleh
Crunchyroll
Dikeluarkan pada26 Oktober 2018
Jangka masa tayangan15 minit setiap satu
Episod2
Berkaitan
Portal Anime dan Manga

Manga ini pada asalnya disirikan dalam Shōnen Jump Mingguan milik Shueisha dari Disember 1990 hingga Julai 1994. Siri ini mengandungi 175 bab yang dikumpul dalam 19 jilid tankōbon. Di Amerika Utara, manga itu dimuatkan sepenuhnya dalam Shonen Jump milik Viz dari Januari 2003 hingga Januari 2010. Sebuah adaptasi anime yang terdiri daripada 112 episod televisyen diarahkan oleh Noriyuki Abe dan diterbitkan bersama oleh Fuji Television, Yomiko Advertising dan Studio Pierrot. Siri televisyen ini pada asalnya disiarkan di rangkaian Fuji TV Jepun dari Oktober 1992 hingga Disember 1994. Ia kemudiannya dilesenkan di Amerika Utara oleh Funimation pada tahun 2001, di mana ia disiarkan pada blok Cartoon Network yang popular termasuk Adult Swim dan kemudiannya Toonami. Siri televisyen ini juga telah disiarkan di pelbagai negara lain di seluruh dunia. Francais YuYu Hakusho telah melahirkan dua filem animasi, satu siri animasi video asli (OVA), album audio, permainan video, dan barangan lain.

YuYu Hakusho telah diterima dengan baik, dengan manga itu terjual lebih 50 juta salinan di Jepun sahaja dan memenangi Anugerah Manga Shogakukan berprestij untuk manga shōnen pada tahun 1993. Siri animasi itu memenangi hadiah Grand Prix Anime Animage untuk anime terbaik pada tahun 1994 dan 1995. Siri anime telah ditonton oleh penonton yang besar di Jepun dan pelbagai kumpulan umur di Amerika Syarikat. Anime ini kebanyakannya mendapat ulasan positif oleh pengkritik di Amerika Utara, memuji penulisan, watak, komedi dan jumlah aksinya.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Official Website for YuYu Hakusho". Viz Media. Dicapai pada 28 Oktober 2017.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan animericafeature2 tidak disediakan

Pautan luar sunting