Jangan disamakan dengan Yōji Ueda, seiyū yang berbeza.

Yuji Ueda (Jepun: うえだ ゆうじ, Hepburn: Ueda Yūji, nama sebenar dalam huruf kanji: 上田 祐司, 15 Jun, 1967 -) ialah seorang seiyū Jepun yang terkenal.

Dia paling popular dengan mengalih suara untuk watak Sagara Sanosuke (Rurouni Kenshin), Akito Tenkawa (Martian Successor Nadesico), Takeshi (Pokémon), Horohoro (Shaman King), dan Keitaro Urashima (Love Hina).

Pengenalan diri sunting

Yuji Ueda dilahirkan di Fukouka, Jepun, dan telah melakonkan beberapa watak utama dalam anime, seperti "MArtian Successor Nadesico" dalam Love Hina.

Pada bulan Julai 2004, dia meninggalkan Arts Vision. Pada bulan Paril 2005, Ueda menyertai Osawa Production, dan kini bekerja untuk Osawa setakat bulan April 2006.

Ueda kini telah dihargai dalam 160 karya menurut Anime News Network sehingga 24 Julai, 2006. Dia mampu memainkan pelbagai jenis watak, menyumbang suaranya kepada watak-watak daripada seorang yang biasa (Urashima Keitaro dalam Love Hina dan Bantaro dalam siri Jubei-chan) hinggalah kepada lelaki yang gagah dan ganas (Sagara Sanosuke idalam Rurouni Kenshin dan Zolf J. Kimblee dalam Fullmetal Alchemist)

Watak-watak penting sunting

Anime sunting

Permainan video sunting

Alihan suara sunting

Lihat juga sunting