Zach Herron

Artis muzik Amerika, ahli kumpulan lelaki Why Don't We

Zachary Dean "Zach" Herron (lahir 27 Mei 2001) ialah seorang penyanyi-penulis lagu Amerika dan 1/5 daripada kumpulan Why Don't We. Dia adalah ahli termuda. Dia menjadi viral dengan video dia menyanyikan lagu Shawn Mendes "Stitches" pada Januari 2016, video itu menjana lebih 10 juta tontonan dalam masa seminggu. Dia juga dipilih sebagai salah seorang ahli termuda dalam Program Pilihan Sarjana Kumpulan Hiburan Septien untuk artis muda yang akan datang.

Zach Herron
Kelahiran (2001-05-27) 27 Mei 2001 (umur 22)
Berasal dariAmerika Syarikat
GenrePop, rock pop
PekerjaanPenyanyi
Tahun aktif2016 - kini
Syarikat rakaman
Atlantic
Pengkarya berkait
Why Don't We

Kehidupan awal sunting

Zachary Dean Herron dilahirkan di Dallas, Texas kepada Myta dan Josh Herron pada 27 Mei 2001, pada 12:14 T.M.[1] Dia mempunyai dua adik: Ryan Herron (lahir 2 Mac 2004) dan Reese Herron (lahir 10 Ogos 2011).

Dia menyanyi sejak kecil, biasanya melayan tetamu dan juga melakukan silap mata. Apabila dia berumur sembilan tahun, dia menyanyikan "Baby" Justin Bieber di majlis perkahwinan sepupunya. Dia dibesarkan menyanyi dalam koir, tetapi tidak begitu menyukainya, lebih suka menjadi solo.

Dalam gred enam untuk pertunjukan bakat sekolahnya, dia menyanyikan nyanyian lagu Bruno Mars "When I Was Your Man". Dalam gred lapan dia telah diundi "Paling Berbakat" dan dalam tempoh ini mengajar dirinya sendiri cara bermain gitar dan membuat muka depan, menyiarkannya melalui Instagram dan YouTubenya. Ibu bapanya memahami minatnya dalam muzik dan menghantarnya ke Septien Entertainment Group, sebuah sekolah yang membantu artis berkembang. Dia belajar menulis dan mengeluarkan muziknya sendiri. Ini memberinya peluang untuk membuat persembahan di pelbagai tempat, termasuk Six Flags. Semasa dia di tahun pertamanya, seorang gadis memintanya menyanyi dan dia memilih "Stitches" oleh Shawn Mendes, yang menjadi tular, video itu mencapai lima belas juta tontonan dalam seminggu. Ini membantu memperoleh lebih ramai penonton.

Karier sunting

Pada Januari 2016, dia menggugurkan single sulungnya, "Timelapse", dan melihat pemuzik yang serupa seperti dia pergi ke lawatan media sosial, yang memberi inspirasi kepadanya untuk menyertai. Dia menghubungi pengurusan Impact, yang menjemputnya untuk mencuba acara, dan terbang bersama bapanya ke Indianapolis untuk pertunjukan langsung pertamanya. Disebabkan maklum balas yang positif, Herron terpaksa menyertai Jelajah Cuti Musim Bunga Impak rasmi. Meneruskan lawatan bertemu dan sapa di sekitar Amerika Syarikat, dia menurunkan single keduanya "Why" pada Jun 2016. Kemudian pada tahun itu pada bulan September, dia menyertai kumpulan lima keping, Why Don't We.

Gaya dan pengaruh muzik sunting

Ibu bapanya menggalakkan dia untuk meneruskan kerjaya muziknya, kerana Herron mula menyiarkan video nyanyian melalui akaun Instagramnya. Dia menamakan beberapa inspirasi muziknya sebagai Jon Bellion, Justin Bieber, dan The Beatles.