Joseon

(Dilencongkan dari Zaman Joseon)

Dinasti Joseon, Chosŏn, Chosun, Choseon (Julai 1392 – Ogos 1910; Jawi: ديناستي جوسون), merupakan sebuah negara berdaulat yang diasaskan oleh Yi Seong-gye, yang kini menjadi Korea. Dinasti Joseon berkuasa selama lebih daripada lima abad. Penubuhan Joseon terjadi setelah kejatuhan Dinasti Goryeo yang beribu kota di Gaeseong dan kemudian berpindah ke Hanyang. Wilayah Dinasti Joseon diperluas sehingga Sungai Yalu dan Duman di utara setelah berjaya menakluki bangsa Jurchen. Joseon merupakan dinasti penganut Konfusius yang paling lama memerintah di dunia. Setelah pengisytiharan Empayar Korea pada tahun tahun 1894, tempoh kekuasaan dinasti ini berakhir dengan pendudukan Jepun pada tahun 1910.

Kerajaan Joseon
조선국 (朝鮮國)[1]
조선왕조 (朝鮮王朝)
1392–1897
Bendera Joseon
Lambang diraja Joseon Joseon
Bendera Diraja Joseon Lambang diraja Joseon
Wilayah Joseon selepas Raja Sejong menakluki Jurchen
Wilayah Joseon selepas Raja Sejong menakluki Jurchen
Ibu negaraHanseong
Bahasa yang umum digunakanKorea
Agama
Neo-Konfusianisme (agama rasmi),
Buddha
KerajaanMonarki
Raja 
• 1392–1398
Taejo (pertama)
• 1418–1450
Sejong yang Agung
• 1776–1800
Jeongjo
• 1863–1897
Gojong (terakhir)1
Perdana Menteri 
• 1431–1449
Hwang Hui
• 1466–1472
Han Myeonghoe
• 1592–1598
Ryu Seongryong
• 1793–1801
Chae Jegong
Era SejarahZaman Moden Awal
• Rampasan kuasa 1388
20 Mei 1388
• Pertabalan Taejo
17 Julai 1392
9 Oktober 1446
1592–1598
1636–1637
27 Februari 1876
12 Oktober 1897
Populasi
• 1500 [2]
est. 6,510,000
• 1753 [2]
est. 18,660,000
Mata wangMun, Yang
Didahului oleh
Diganti oleh
Goryeo
Empayar Korea
1Menjadi Maharaja Korea pada tahun 1897

Pengasas wangsa Joseon ialah Yi Seong-gye yang dijulang sebagai Raja Taejo. Beliau merupakan seorang ahli puak Yi dari Jeonju yang melancarkan rampasan kuasa aman terhadap Raja Woo dari Goryeo. Yi Seong-gye terkenal sebagai pemimpin tentera yang cerdik dalam memimpin perang terhadap lanun Jepun yang mengganggu perairan Korea. Beliau memindahkan ibu kota dari Gaegyeong (kini Gaeseong) ke Hanseong lalu mendirikan istana Gyeongbok pada tahun 1394. Pewarisan takhta secara nasab bapa dari Raja Taejo tidak pernah terputus sampai akhirnya. Pemerintah terakhir, Sunjong, atau Empayar Yungheui yang digulingkan oleh tentera Jepun pada tahun 1910.

Sepanjang pemerintahannya, Joseon memimpin seluruh Korea, menganut fahaman Konfusianisme dan menerapkannya dalam masyarakat, mengimport dan memeluk kebudayaan Cina. Pada ketika inilah Korea mencapai kegemilangan dalam bidang budaya, sastera, dan sains. Namun demikian, Joseon mengalami kemerosotan besar pada akhir abad ke-16 hingga awal abad ke-17 akibat penjajahan Jepun dan serangan Dinasti Qing. Perkara itu menyebabkan Joseon mulai mengamalkan dasar pemencilan dari dunia luar sehingga mendapat gelaran Negara Pertapa. Joseon perlahan-lahan membuka pintunya pada abad ke-18, namun menghadapi perselisihan dalaman, tekanan kuasa asing, serta pemberontakan dalam negara sehingga menjelang akhir abad ke-19, Joseon mulai kehilangan kecekapannya. Pada tahun 1895, Joseon dipaksa menandatangani surat kemerdekaan dari Dinasti Qing setelah kemenangan Jepun dalam Perang Cina-Jepun Pertama serta Perjanjian Damai Shimonoseki. Pada tahun 1897-1910, Joseon secara umum dikenali sebagai Empayar Korea untuk menandakan bahwa Joseon tidak lagi berada dalam kekuasaan Dinasti Qing. Empayar Jepun mengakhiri zaman Dinasti Joseon pada tahun 1910 apabila Raja Gojong dipaksa menandatangani Perjanjian Pengilhakan Jepun-Korea.

Zaman Dinasti Joseon telah meninggalkan warisan yang sangat berpengaruh pada wajah Korea masa kini; etika dan norma-norma budaya, perilaku sosial, dan juga bahasa Korea moden dan loghat-loghtanya berakar-umbikan pola pemikiran tradisional pada zaman ini.


Sejarah sunting

Zaman awal Joseon sunting

 
Potret Raja Taejo

Pengasasan sunting

Menjelang abad ke-14, Goryeo yang berusia hampir 500 tahun yang ditubuhkan pada tahun 918 telah goryah, asasnya mula runtuh akibat perang bertahun-tahun dan pendudukan de facto Empayar Mongol yang mulai lemah. Berikutan kemunculan dinasti Ming, istana diraja di Goryeo berpecah kepada dua puak yang bertentangan: kumpulan yang diketuai oleh Jeneral Yi (menyokong Ming) dan kem yang dipimpin oleh Jeneral Choe (memihak oleh Yuan).

Goryeo mendakwa pemerintahannya sebagai pengganti kerajaan purba Goguryeo (yang kemudiannya dinamakan Goryeo); oleh itu, mengambil semula Manchuria sebagai sebahagian daripada wilayah Korea adalah sebahagian daripada dasar asing sepanjang sejarahnya. Ketika seorang utusan Ming datang ke Goryeo pada 1388, iaitu tahun ke-14 pemerihatan U Goryeo, untuk menuntut agar wilayah utara Goguryeo diserahkan kepada Ming China, Jenderal Choe merebut peluang untuk membantah bagi membuat serangan terhadap Semenanjung Liaodong.

Yi dipilih untuk memimpin serangan itu; walau bagaimanapun, beliau memberontak dan kembali ke Gaegyeong dan memulakan rampasan kuasa, menggulingkan Raja U untuk memihak kepada anaknya, Chang dari Goryeo (1388). Beliau kemudian membunuh Raja U dan anaknya selepas pemulihan gagal dan secara paksa meletakkan seorang raja bernama Yi di atas takhta (lalu menjadi Gongyang dari Goryeo). Pada 1392, Yi menyingkirkan Jeong Mong-, ketua kumpulan yang sangat dihormati yang setia kepada dinasti Goryeo, dan menggulingkan Raja Gongyang, menyingkirnya ke Wonju, dan sebelum beliau sendiri naik takhta. Dinasti Goryeo akhirnya telah berakhir selepas hampir 500 tahun pemerintahan.

Pada permulaan pemerintahannya, Yi Seonggye, yang kini menjadi raja Korea, berhasrat untuk meneruskan penggunaan nama Goryeo untuk negara yang diperintahnya dan hanya menukar keturunan diraja kepada keturunannya sendiri, dengan demikian mengekalkan tradisi lama 500 tahun Goryeo. Walau bagaimanapun, selepas banyak ancaman pemberontakan dari golongan bangsawan Gwonmun yang walaupun mulai melemah tetapi masih berpengaruh, yang terus bersumpah setia kepada sisa-sisa Goryeo dan kerabat Wang yang telah digulingkan itu, di istana bersepakat bahawa gelaran dinasti baru adalah diperlukan untuk menandakan perubahan itu. Dalam menamakan dinasti baru, Taejo merenungkan dua kemungkinan - "Hwaryeong" dan "Joseon". Setelah banyak perbincangan dalaman, serta sokongan oleh maharaja Dinasti Ming yang berjiran, Taejo mengisytiharkan nama kerajaan menjadi Joseon, penghormatan kepada negara Korea kuno Gojoseon.[3] Dia juga berpindah ke Hanyang dari Kaesong.

Perbalahan para putera sunting

 
Balai Singgahsana di Gyeongbokgung

Apabila dinasti baru diisytiharkan dan secara rasmi diwujudkan, Taejo membangkitkan isu yang mana puteranya akan menjadi penggantinya. Walaupun Yi Bangwon, putera kelima Taejo oleh Permaisuri Sineui, telah menyumbangkan sebahagian besar untuk membantu bapanya berkuasa, Perdana Menteri Jeong Do-jeon dan Nam Eun menggunakan pengaruh mereka kepada Raja Taejo untuk menamakan putera kelapannya (anak kedua dari Permaisuri Sindeok) Putera Besar Uian (Yi Bangseok) sebagai putera mahkota pada tahun 1392. Konflik ini timbul terutama kerana Jeong Dojeon, yang membentuk dan meletakkan yayasan ideologi, institusi dan undang-undang dinasti baru lebih daripada orang lain, melihat Joseon sebagai kerajaan yang dipimpin oleh menteri yang dilantik oleh raja sementara Yi Bangwon ingin mendirikan kerajaan mutlak yang diperintah secara langsung oleh raja. Dengan sokongan Taejo, Jeong Dojeon terus membatasi kekuasaan keluarga diraja dengan melarang penglibatan politik para putera dan cuba menghapuskan tentera peribadi mereka. Kedua-dua pihak sedar tentang permusuhan yang hebat dan bersedia untuk menyerang terlebih dahulu.

Selepas kematian mendadak dari Permaisuri Sindeok, ketika Raja Taejo masih berkabung untuk isteri keduanya itu, Yi Bangwon menyerang dahulu dengan menyerang istana dan membunuh Jeong Dojeon dan penyokongnya serta dua putera Permaisuri Sindeok (adik-beradiknya) termasuk putera mahkota pada tahun 1398. Insiden ini dikenali sebagai Perbalahan Putera yang Pertama.

Tergamam pada hakikat bahawa putera-puteranya sanggup untuk membunuh satu sama lain demi merebut takhta, dan psikologinya keletihan akibat kematian isteri keduanya, Raja Taejo menuruni takhta dan segera menabalkan puteranya yang kedua, Yi Banggwa sebagai Raja Jeongjong. Salah satu tindakan pertama Raja Jeongjong sebagai raja adalah untuk mengembalikan ibu kota ke Kaesong yang dipercayai jauh lebih selesa, jauh dari persengketaan kuasa toksik. Tetapi Yi Bangwon mengekalkan kuasa sebenar dan tidak lama kemudian menentang kakandanya yang tidak puas, Yi Banggan, yang juga mahukan kuasa. Pada tahun 1400, ketegangan di antara puak Yi Bangwon dan Yi Banggan telah bertambah menjadi satu konflik yang akhirnya dikenali sebagai Perbalahan Putera yang Kedua. Selepas perbalahan itu, Yi Banggan yang tewas telah diasingkan ke Dosan sementara penyokongnya dibunuh. Akibat takut dengan situasi berkenaan, Raja Jeongjong segera menjadikan Yi Bangwon sebagai pewaris pewaris dan secara sukarela turun takhta. Pada tahun yang sama, Yi Bangwon menaiki takhta Joseon sebagai Raja Taejong, raja ketiga Joseon.

Penyatuan kuasa diraja sunting

Pada awal pemerintahan Taejong, Bekas Raja Besar, Taejo, enggan melepaskan mohor diraja yang menandakan keabsahan pemerintahan mana-mana raja pun. Taejong memulakan dasar yang baginda percaya akan membuktikan kelayakannya untuk memerintah. Salah satu tindakan baginda yang pertama sebagai raja adalah menghapuskan keistimewaan yang dinikmati oleh pegawai atasan kerajaan dan bangsawan yang mengekalkan tentera perinadi. Pembatalannya terhadap hak-hak semacam itu untuk mengumpulkan pasukan yang bebas secara efektif memisahkan keupayaan mereka untuk mencuba pemberontakan berskala besar, dan secara drastik meningkatkan jumlah lelaki yang bekerja dalam tentera negara. Tindakan Taejong seterusnya sebagai raja adalah mengkaji undang-undang yang sedia ada berkenaan dengan cukai pemilikan tanah dan rekod keadaan rakyat. Dengan penemuan tanah yang tersembunyi sebelum ini, pendapatan negara meningkat dua kali ganda.

Pada tahun 1399, Taejong telah memainkan peranan yang berpengaruh dalam menghapuskan Dewan Perhimpunan Dopyeong, sebuah majlis pentadbiran kerajaan lama yang memegang kuasa monopoli dalam kuasa pemerintahan semasa tahun-tahun kemerosotan Dinasti Goryeo, untuk memberi laluan kepada Majlis Negeri Joseon (Hangul: 의정부 hanja: 議政府), sebuah cabang pentadbiran pusat baru yang berkisar pada raja dan titah-titahnya. Setelah meluluskan dokumentasi rakyat dan undang-undang cukai, Raja Taejong mengeluarkan perintah baru di mana semua keputusan yang diluluskan oleh Majlis Negeri hanya boleh berkuatkuasa dengan kelulusan raja. Ini mengakhiri adat kebiasaan menteri dan penasihat membuat keputusan melalui perdebatan dan rundingan di antara mereka sendiri, dan dengan itu membawa kuasa diraja ke ke tahap yang lebih tinggi.

Tidak lama selepas itu, Taejong mewujudkan pejabat, dikenali sebagai Pejabat Sinmun, untuk mendengar kes-kes rakyat yang merasakan bahawa mereka telah dieksploitasi atau dilayan secara tidak adil oleh pegawai kerajaan atau bangsawan. Bagaimanapun, Taejong turut mengekalkan sebahagian besar pembaharuan yang dibawa Jeong Dojeon dalam pemerintahannya. Di samping itu, Taejong membunuh atau mengusir banyak penyokongnya yang pernah membantu baginda naik takhta semata-mata untuk menguatkan kuasa diraja. Untuk mengehadkan pengaruh mentuanya, baginda juga membunuh semua empat saudara kandung permaisurinya serta besannya iaitu mentua Sejong. Taejong kekal sebagai tokoh kontroversi yang membunuh ramai pesaingnya dan saudara maranya untuk mendapatkan kuasa tetapi apabila telah berkuasa, berusaha untuk memperbaiki kehidupan rakyat, mengukuhkan pertahanan negara, dan meletakkan asas kukuh bagi pengganti pemerintahannya, Sejong.

Sejong Agung sunting

 
Potret Ha Yeon yang berkhidmat sebagai Yeonguijeong semasa pemerintahan Raja Sejong.
 
Halaman dari Hunmin Jeong-eum Eonhae, terjemahan sebahagian Hunminjeongeum, pengisytiharan asal abjad Korea.

Pada bulan Ogos 1418, selepas Taejong turun takhta dua bulan sebelum itu, Sejong Agung pula menaiki takhta. Pada Mei 1419, Raja Sejong, di bawah nasihat dan bimbingan ayahandanya, Taejong, memulakan Ekspedisi Timur Gihae untuk menghapuskan gangguan waegu (lanun pantai) yang telah beroperasi di luar Pulau Tsushima.

Pada bulan September 1419, daimyō Tsushima, Sadamori, menyerah diri kepada Joseon. Pada tahun 1443, Perjanjian Gyehae ditandatangani di mana daimyō Tsushima telah diberikan hak untuk melakukan perdagangan dengan Korea dalam lima puluh kapal setahun sebagai pertukaran untuk menghantar ufti ke Korea dan membantu menghentikan sebarang serangan rompakan lanun pantai Waegu di pelabuhan Korea.[4][5][6][7]

Di sempadan utara, Sejong mendirikan empat kubu dan enam peninjau (Hangul: 사군육진 hanja: 四郡六鎭) untuk melindungi rakyatnya dari Jurchen, yang kemudian menjadi Manchu, yang tinggal di Manchuria. Pada 1433, Sejong menghantar Kim Jong-seo, pegawai kerajaan, ke utara untuk menangkis Jurchen. Kempen tentera Kim menawan beberapa istana, melangkah lebih jauh ke utara, dan memulihkan wilayah Korea, kira-kira hingga ke sempadan Korea Utara dan China sekarang.[8]

Semasa pemerintahan Sejong, Korea melihat kemajuan dalam bidang sains, pertanian, kesusasteraan, perubatan tradisional Cina, dan kejuruteraan. Disebabkan kejayaan itu, Sejong diberi gelaran "Sejong Agung".[9] Sumbangan yang paling diingati oleh Raja Sejong ialah penciptaan Hangul, abjad Korea pada tahun 1443; penggunaan harian Hanja secara bertulis akhirnya diatasi oleh Hangul pada separuh akhir abad ke-20.

Enam menteri terkorban sunting

Selepas kematian Raja Sejong, anaknya Munjong meneruskan warisan bapanya tetapi kemudian meninggal dunia akibat sakit pada tahun 1452, hanya dua tahun selepas pertabalannya. Dia digantikan oleh puteranya yang berusia dua belas tahun, Danjong. Di samping dua pemangku, Puteri Gyeonghye juga berkhidmat sebagai penjaga Danjong dan, bersama dengan jeneral Kim Jongso, cuba memperkukuhkan kuasa diraja.[10] Namun, ayahanda saudara Danjong, Sejo, menguasai kerajaan dan akhirnya menggulingkan anakanda saudaranya itu untuk melantik dirinya menjadi raja ketujuh Joseon pada tahun 1455. Setelah enam menteri yang setia kepada Danjong cuba membunuh Sejo untuk mengembalikan Danjong ke takhta, Sejo membunuh enam menteri tersebut dan juga membunuh Danjong di tempat buangannya.

Raja Sejo membolehkan kerajaan menentukan bilangan penduduk dengan tepat dan mengerahkan tentera dengan berkesan. Beliau juga menyemak semula peraturan tanah untuk meningkatkan ekonomi negara dan menggalakkan penerbitan buku. Paling penting, baginda telah menyusun Kod Besar untuk Pentadbiran Negeri, yang menjadi asas pentadbiran dinasti dan menyediakan bentuk undang-undang perlembagaan pertama dalam bentuk bertulis di Korea.

Bagaimanapun, baginda telah menjejaskan banyak sistem asas termasuk Jiphyeonjeon yang telah disiapkan oleh raja-raja terdahulu Raja Sejong dan Munjong, menghapuskan semua yang baginda anggap tidak layak untuk baginda tumpu dan dengan itu menyebabkan komplikasi yang tidak terkira banyaknya dalam jangka masa panjang. Kebanyakan pelarasannya dilakukan untuk kuasanya sendiri dan bukan mengenai akibat dan masalah yang akan berlaku. Selain itu, sikap pilih kasih yang terus-menerus yang ditunjukkannya terhadap menteri-menteri yang membantunya dalam menaiki takhta membawa kepada banyak rasuah dalam kumpulan politik yang lebih tinggi.

Pengaturan institusi dan budaya makmur sunting

Putera kepada Sejo yang lemah iaitu Yejong menggantikannya sebagai raja kelapan, tetapi mangkat dua tahun kemudian pada 1469. Anakanda saudara Yejong, Seongjong pula menaiki takhta. Pemerintahannya ditandai oleh kemakmuran dan pertumbuhan ekonomi negara dan kebangkitan sarjana neo-Konfusian yang disebut sarim yang digalakkan oleh Seongjong untuk memasuki politik istana. Baginda telah menubuhkan Hongmungwan (hanja: 弘文館), perpustakaan diraja dan majlis perundingan yang terdiri daripada sarjana Konfusian untuk baginda membincangkan falsafah dan dasar kerajaan. Baginda memantau zaman keemasan budaya yang menyaingi pemerintahan Sejong dengan menerbitkan banyak buku tentang geografi, etika, dan pelbagai bidang lain.

Baginda juga menghantar beberapa kempen tentera menentang Jurchen di sempadan utara pada 1491, seperti kebanyakan pendahulunya. Kempen yang diketuai oleh Jeneral Heo Jong berjaya, dan Jurchen yang tewas yang diketuai oleh puak Udige (hanja: 兀狄哈), berundur ke utara Sungai Yalu. Raja Seongjong digantikan oleh anaknya, Yeonsangun, pada tahun 1494.

Pembersihan golongan pujangga sunting

 
Potret sarjana neo-Konfusian, Jo Gwang-jo 조광조 (1482–1519)

Yeonsangun sering dianggap sebagai pemerintah paling kejam zaman Joseon kerana pemerintahannya dicemari oleh pembersihan pujangga Korea antara 1498 dan 1506. Tingkah lakunya menjadi tidak menentu selepas baginda mengetahui bahawa ibunda kandungnya bukanlah Permaisuri Junghyeon tetapi Permaisuri Puan Besar Yun yang diusir lalu dipaksa minum racun selepas meracuni salah sorang gundik Seongjong akibat kecemburuan dan meninggalkan parut pada wajah Seongjong. Apabila baginda diperlihatkan pakaian yang dikatakan berlumuran darah ibundanya yang muntah selepas minum racun, baginda memukul dua gundik Seongjong tersebut sehingga mati kerana menuduh Puan Besar Yun dan dia menolak Permaisuri Besar Insu, yang meninggal dunia selepas itu. Baginda telah membunuh pegawai kerajaan yang menyokong kematian Puan Besar Yun bersama keluarga mereka. Baginda juga membunuh sarjana sarim kerana menulis frasa kritikal terhadap perampasan takhta Sejo.

Yeonsangun turut merampas seribu orang wanita dari pelbagai wilayah untuk dijadikan penghibur istana dan menggunakan Sungkyunkwan sebagai tempat kesenangan peribadi. Baginda telah memansuhkan Pejabat Penapis, yang berfungsi untuk mengkritik tindakan dan dasar raja yang tidak bersesuaian, dan Hongmungwan. Baginda mengharamkan penggunaan hangul apabila orang awam menggunakannya pada poster yang mengkritik raja. Selepas dua belas tahun pemerintahan kejamnya, baginda akhirnya digulingkan dalam rampasan kuasa yang meletakkan saudara sebapanya Jungjong di atas takhta pada tahun 1506.

Jungjong pula adalah raja yang lemah kerana keadaan terdesak yang meletakkannya di atas takhta, tetapi pemerintahannya juga menyaksikan suatu tempoh pembaharuan penting yang diketuai oleh menteri beliau, Jo Gwang-jo, ketua sarim yang berkarisma. Baginda telah menubuhkan sebuah sistem kerajaan sendiri yang dipanggil hyangyak untuk memperkuat autonomi tempatan dan semangat kebersamaan di kalangan rakyat, berusaha untuk mengurangkan jurang antara orang kaya dan miskin dengan pembaharuan tanah yang akan mengagihkan tanah kepada petani dalam jumlah yang lebih sama dan membatasi jumlah tanah dan bilangan hamba yang boleh dimiliki, memasyhurkan secara meluas di kalangan penduduk tulisan-tulisan Konfusian dengan terjemahan vernakular, dan cuba mengurangkan saiz kerajaan dengan mengurangkan bilangan birokrat. Menurut Babad Dinasti Joseon, dikatakan bahawa tidak ada pegawai yang berani menerima rasuah atau mengeksploitasi penduduk pada masa ini kerana baginda, sebagai Jeneral Inspektor, menerapkan undang-undang dengan ketat.

Pembaharuan radikal ini sangat popular dengan penduduk tetapi sangat ditentang oleh para pegawai konservatif yang membantu meletakkan Jungjong di atas takhta. Mereka merancang untuk menyebabkan Jungjong meragui kesetiaan menterinya, Jo. Jo Gwangjo kemudian dibunuh, dan kebanyakan langkah pembaharuannya turut mati bersamanya dalam Pembersihan Literati Ketiga 1519. Selama hampir 50 tahun kemudian, politik istana telah dicemari oleh perjuangan berdarah dan kacau-bilau di antara puak-puak yang memihak kepada penyokong pasangan diraja dan penyokong putera. Keluarga mentua diraja memegang kuasa besar dan menyumbang kepada banyak rasuah dalam era itu.

Zaman pertengahan Joseon sunting

 
Jeong Cheol 정철 (1536-1593), ketua puak Barat

Tempoh pertengahan Dinasti Joseon ditandai dengan satu siri perebutan kuasa yang kuat dan berdarah antara puak-puak politik yang melemahkan negara dan pencerobohan besar-besaran oleh Jepun dan Manchu yang hampir menggulingkan dinasti.

Perjuangan puak-puak sunting

Puak Sarim telah mengalami kekalahan politik semasa pemerintahan Yeonsangun, Jungjong, dan Myeongjong, tetapi pemerintahan kembali dikawal mereka semasa pemerintahan Raja Seonjo. Puak ini berpecah tidak lama kemudian menjadi puak yang bertentangan yang dikenali sebagai puak Timur dan Barat. Dalam beberapa dekad, puak Timur itu sendiri dibahagikan kepada puak Selatan dan puak Utara; pada abad ketujuh belas, puak Barat serta secara kekal berpecah kepada puak Noron dan puak Soron.[11] Penggantian kuasa di kalangan puak-puak ini sering disertai dengan tuduhan pengkhianatan dan penentangan berdarah, lalu memulakan kitaran membalas dendam setiap kali perubahan rejim.

Satu contoh adalah pemberontakan Jeong Yeo-rip 1589, salah satu daripada pembunuhan politik yang paling berdarah Joseon. Jeong Yeo-rip, seorang puak Timur, telah membentuk persatuan dengan sekumpulan penyokong yang juga menerima latihan ketenteraan untuk menentang Waegu. Masih terdapat perselisihan tentang sifat dan tujuan kumpulan ini, yang mencerminkan keinginan untuk masyarakat tanpa kelas dan tersebar di seluruh Honam. Beliau kemudiannya dituduh berkonspirasi untuk memulakan pemberontakan. Jeong Cheol, ketua puak Barat, bertanggungjawab untuk menyiasat kes itu dan menggunakan peristiwa ini untuk memberi menghapuskan puak Timur secara meluas terutamanya yang mempunyai hubungan dengan Jeong Yeo-rip. Akhirnya 1000 orang puak Timur terbunuh atau dibuang selepas itu.

Pencerobohan Jepun awal sunting

 
Kapal penyu. Walaupun pancang itu diketahui telah diperbuat daripada besi, kewujudan sejarah bumbung besi itu dipertikaikan.[12][13][14]

Sepanjang sejarah Korea, sering terdapat serangan lanun di laut dan perompak di darat. Satu-satunya tujuan tentera laut Joseon adalah untuk menjamin perdagangan maritim melawan wokou. Tentera laut menentang lanun dengan menggunakan teknologi serbuk belerang maju termasuk meriam dan anak panah api dalam bentuk singijeon yang disusun oleh hwacha.

Semasa pencerobohan Jepun pada 1590-an, Toyotomi Hideyoshi, merancang ingin menakluk Ming China dengan senapang Portugis, menyerang Korea dengan daimyō dan tenteranya, lalu menggunakan Korea sebagai batu loncatan. Perpecahan puak dalam pemerintaha Joseon, ketidakmampuan untuk menilai keupayaan ketenteraan Jepun, dan percubaan gagal dalam diplomasi membawa kepada persiapan yang lemah di bahagian Joseon. Penggunaan senjata api Eropah oleh Jepun menyebabkan kebanyakan bahagian selatan Semenanjung Korea ditakluki dalam hanya beberapa bulan, dengan kedua-dua Hanseong (sekarang Seoul) dan Pyongyang ditawan.

Walau bagaimanapun, pencerobohan itu diperlahankan apabila Laksamana Yi Sun-sin memusnahkan kumpulan serangan Jepun. Pasukan rntangan gerila yang akhirnya terbentuk turut membantu. Pertahanan tempatan memperlambat kemaraan Jepun dan kemenangan tentera laut oleh Laksamana Yi mengalihkan kawalan laluan laut ke tangan Korea, lalu menghalang talian bekalan Jepun. Tambahan pula, Ming China campur tangan di sebelah pihak Korea, menghantar pasukan besar pada 1593 yang menentang Jepun bersama-sama dengan Korea.

Semasa perang, orang-orang Korea mengembangkan senjata api dan kapal-kapal penyu. Pasukan Joseon dan Ming akhirnya mengalahkan Jepun dengan kerugian yang besar. Berikutan perang tersebut, hubungan antara Korea dan Jepun telah tergantung sepenuhnya sehingga 1609.

Pencerobohan Manchu sunting

 
Lukisan Korea yang menggambarkan dua pahlawan Jurchen dan kuda mereka

Selepas pencerobohan Jepun, Semenanjung Korea telah hancur. Sementara itu, Nurhaci (r. 1583-1626), ketua Jianzhou Jurchen, telah menyatukan suku kaum Jurchen Manchuria menjadi gabungan yang kuat hinggakan anaknya Hong Taiji (r 1626--1643) akhirnya menamakan semula "Manchu." Selepas dia mengisytiharkan Tujuh Kilanan terhadap Ming China pada tahun 1618, Nurhaci dan Ming terlibat dalam beberapa konflik ketenteraan. Pada masa-masa sebegitu, Nurhaci memerlukan bantuan dari Gwanghaegun Joseon (r.1608-1623), meletakkan negara Korea dalam kedudukan yang sukar kerana Ming juga meminta bantuan.[15] Gwanghaegun cuba berkecuali, tetapi kebanyakan pegawainya menentang kerana tidak menyokong Ming China, yang telah menyelamatkan Joseon semasa serangan Hideyoshi.[15]

Pada 1623, Gwanghaegun digulingkan dan digantikan oleh Injo dari Joseon (r 1623-1649), yang mengusir penyokong Gwanghaejun. Mengembalikan dasar luar negeri terdahulu, raja baru itu memutuskan untuk secara terbuka menyokong Ming, tetapi pemberontakan yang diketuai oleh komander tentera Yi Gwal meletus pada tahun 1624 dan menghancurkan pertahanan tentera Joseon di utara.[15] Walaupun selepas pemberontakan telah dipatahkan, Raja Injo terpaksa menumpukan tentera untuk memastikan kestabilan ibu negara lalu meninggalkan lebih sedikit sahaja askar untuk mempertahankan sempadan utara.[15]

Pada tahun 1627, sekumpulan tentera Jurchen yang berjumlah 30,000 orang yang diketuai oleh anak saudara Nurhaci, Amin, mematahkan pertahanan Joseon.[16] Selepas kempen pantas yang dibantu oleh yangban utara yang menyokong Gwanghaegun, Jurchen mengenakan perjanjian yang memaksa Joseon menerima "hubungan persaudaraan" dengan kerajaan Jurchen itu.[17] Memandangkan Injo mempertahankan dasar anti-Manchunya, Maharaja Qing Hong Taiji menghantar 120,000 orang dalam ekspidisi mendera ke Joseon pada tahun 1636.[18] Tewas, Raja Injo terpaksa mengakhiri hubungannya dengan Ming dan mengakui Qing sebagai dipertuan.[19] Pengganti Injo, Hyojong dari Joseon (r. 1649-1659), cuba membentuk tentera untuk menjauhkan musuh-musuhnya dan mengalahkan Qing bagi membalas dendam, tetapi tidak boleh bertindak atas rancangannya.[20]

Walaupun menyambung semula hubungan ekonomi dengan secara rasmi memasuki sistem ufti empayar China, para pemimpin dan intelektual Joseon tetap marah terhadap Manchu, yang mereka anggap sebagai orang gasar.[17] Lama selepas menyerah kepada Qing, istana Joseon dan banyak intelektual Korea terus menggunakan nama zaman pemerintahan Ming, apabila seorang sarjana menulis tahun 1861 sebagai "tahun 234 Chongzhen."[21]

Zaman akhir Joseon sunting

Kemunculan Silhak dan pembaharuan Joseon sunting

 
Potret Kim Yuk 김육 (1570–1658) seorang ahli falsafah Silhak awal semasa Dinasti Joseon
 
Kubu Hwaseong di Suwon

Selepas pencerobohan Jepun dan Manchuria, Joseon mengalami tempoh keamanan selama hampir 200 tahun. Joseon menyaksikan kemunculan Silhak (Pembelajaran Amali). Kumpulan awal sarjana Silhak menganjurkan pembaharuan menyeluruh peperiksaan perkhidmatan awam, percukaian, sains semula jadi dan peningkatan teknik pengurusan tani dan kaedah pertanian. Ia bertujuan untuk membina semula masyarakat Joseon selepas ia telah dihancurkan oleh dua pencerobohan tersebut. Di bawah kepimpinan Kim Yuk, ketua menteri Raja Hyeonjong, pelaksanaan pembaharuan terbukti sangat berfaedah untuk hasil negeri dan kepada banyak petani.

Konflik puak semakin berkembang di bawah pemerintahan raja Sukjong dan Gyeongjong, dengan kembalinya pemerintahan puak secara besar-besaran yang terkenal, yang dikenali sebagai hwanguk (換局; secara harfiahnya perubahan dalam urusan negara). Sebagai tindak balas, raja-raja yang akan kemudian, Yeongjo dan Jeongjo, pada umumnya meneruskan Tangpyeongchaek - satu dasar untuk mengekalkan keseimbangan dan kesaksamaan antara puak-puak.[22][23]

Kedua-dua raja itu mengetuai kebangkitan pembaharuan kedua dinasti Joseon.[24][25] Cucu Yeongjo, Raja Jeongjo membuktikan pelbagai pembaharuan sepanjang pemerintahannya, terutamanya mendirikan Gyujanggak, sebuah perpustakaan diraja untuk memperbaiki kedudukan budaya dan politik Joseon dan merekrut pegawai berbakat untuk menjalankan urusan negara. Raja Jeongjo juga mempelopori inisiatif sosial yang berani, membuka jawatan kerajaan kepada mereka yang sebelum ini telah dihalang kerana status sosial mereka. Raja Jeongjo mendapat sokongan dari banyak sarjana Silhak, yang menyokong kuasa pemerintahannya. Pemerintahan Raja Jeongjo juga menyaksikan perkembangan budaya popular Joseon. Pada masa itu, kumpulan sarjana Silhak menggalakkan individu untuk mencerminkan tradisi negara dan gaya hidup, memulakan pengajian tentang Korea yang mengkaji sejarah, geografi, epigrafi dan bahasanya.

Kerajaan oleh keluarga mentua sunting

Selepas kemangkatan Raja Jeongjo, Joseon menghadapi masalah luaran dan dalaman yang mencabar. Secara dalaman, asas undang-undang dan ketenteraman negara menjadi lemah akibat politik sedo (kerajaan mentua) oleh mentua keluarga diraja.

Raja Sunjo yang masih muda menggantikan Raja Jeongjo pada tahun 1800. Dengan kematian Jeongjo, puak keras kepala merampas kuasa dengan pemangkuan Permaisuri Balu Jeongsun, yang keluarganya mempunyai hubungan kuat dengan puak tersebut, dan memulakan penganiayaan terhadap Katolik. Tetapi selepas persaraan dan kemangkatan Permaisuri Balu itu, puak keras kepala itu secara beransur-ansur dijatuhkan dan puak suai manfaat pula, termasuk keluarga Andong Kim terutamanya Kim Jo-sun, bapa permaisuri, memperoleh kuasa. Secara beransur-ansur, Andong Kim menguasai istana.[26]

Dengan penguasaan keluarga Andong Kim, era politik sedo atau pemerintahan mentua bermula. Keturunan mentua mula memonopoli jawatan penting dalam kerajaan, menguasai urusan politik, dan mencampur tangan dalam penggantian takhta. Raja-raja kini tidak mempunyai kuasa monarki dan tidak dapat memerintah kerajaannya sendiri. Yangban dari keluarga-keluarga yang lain pula tidak berani bersuara kerana takut dengan kuasa yang diperolehi mentua diraja. Memandangkan kuasa itu tertumpu di tangan keturunan mentua raja, terdapat gangguan dalam proses pentadbiran dan rasuah menjadi berleluasa. Limpahan wang yang banyak ditawarkan sebagai rasuah kepada keturunan yang kuat itu untuk mendapatkan jawatan dengan pangkat yang tinggi. Malah jawatan peringkat rendah juga dijual beli. Tempoh ini, yang merangkumi 60 tahun, menyaksikan manifestasi kemiskinan yang teruk di kalangan penduduk Korea dan pemberontakan yang tak henti-henti di pelbagai ceruk negara itu.

Secara luaran pula, Joseon menjadi semakin memencil. Raja-rajanya berusaha untuk mengehadkan hubungan dengan negara-negara asing.

Pengakhiran dinasti sunting

 
Heungseon Daewongun 흥선 대원군(이하응)

Pada tahun 1863, Raja Gojong menaiki takhta. Bapanya, Pemangku Raja Heungseon Daewongun, memerintah baginya sehingga Gojong mencapai usia dewasa. Semasa pertengahan tahun 1860-an, Pemangku Raja menjadi penyokong utama pemencilan dan alat penganiayaan kaum Katolik tempatan dan asing, satu dasar yang secara langsung membawa kepada Kempen Perancis menentang Korea pada tahun 1866. Tahun-tahun awal pemerintahannya juga menyaksikan usaha besar untuk memulihkan Istana Gyeongbok yang usang, tampuk kekuasaan diraja. Semasa pemerintahannya, kuasa keluarga mertua seperti Andong Kim juga semakin merosot. Untuk menghilangkan pengaruh keluarga Andong Kim dan Pungyang Cho, beliau menaikkan jawatan tanpa merujuk mana-mana parti politik atau gabungan keluarga, dan untuk mengurangkan beban rakyat dan memantapkan asas ekonomi negara, beliau mengubah sistem cukai. Pada tahun 1871, pasukan A.S. dan Korea bertempur dalam percubaan A.S. dalam "diplomasi kapal pembedil" berikutan peristiwa Jeneral Sherman pada tahun 1866.

Pada tahun 1873, Raja Gojong mengumumkan yang baginda akan memulakan pemerintahan diraja. Dengan persaraan Heungseon Daewongun, bakal Permaisuri Min (kemudian dipanggil Maharani Myeongseong) kini berkuasa di istana, menempatkan keluarganya dalam jawatan tinggi pemerintahan.

Jepun memperolehi teknologi ketenteraan Barat selepas Pemulihan Meiji dan memaksa Joseon untuk menandatangani Perjanjian Ganghwa pada tahun 1876 dan membuka tiga pelabuhan untuk berdagang dan memberikan Jepun hak wilayah asingan. Pelabuhan Hamilton pula telah diduduki oleh Tentera Laut British pada tahun 1885.

 
Maharaja Gojong

Ramai orang Korea membenci pengaruh Jepun dan asing ke atas tanah mereka dan pemerintahan Dinasti Joseon yang menindas. Pada tahun 1881, Byeolgigun, sebuah unit tentera elit moden, dibentuk dengan jurulatih Jepun. Gaji tentera yang lain ditahan, dan pada tahun 1882, tentera merusuh dan menyerang pegawai Jepun dan memaksa permaisuri untuk berlindung di kawasan pedalaman. Pada tahun 1894, Revolusi Petani Donghak menyaksikan petani bangkit dalam pemberontakan besar-besaran, dengan pemimpin petani Jeon Bong-jun menewaskan pasukan pemerintah tempatan Jo Byong-gap dalam pertempuran Go-bu pada 11 Januari 1894. Selepas pertempuran, harta Jo diagihkan kepada para petani. Menjelang Mei, tentera petani telah sampai ke Go-bu, dan kerajaan Joseon meminta pemerintah dinasti Qing untuk membantu mengakhiri pemberontakan. Qing menghantar 3,000 orang tentera ke Joseon dan pemberontak merundingkan gencatan senjata, tetapi orang Jepun menganggap kehadiran Qing sebagai ancaman dan menghantar pula 8,000 orang tentera mereka sendiri, merampas Istana Diraja di Seoul dan meletakkan kerajaan pro-Jepun pada 8 Jun 1894. Ini tidak lama kemudian menjadi Perang Sino-Jepun Pertama (1894-1895) antara Jepun dan Qing China dan mereka berperang di Korea.

Maharani Myeongseong (dirujuk sebagai "Permaisuri Min"[27]) telah cuba melawan campur tangan Jepun di Korea dan mempertimbangkan untuk beralih kepada Empayar Rusia atau ke China untuk mendapat sokongan. Pada tahun 1895, Maharani Myeongseong dibunuh oleh ejen Jepun.[28][28] Menteri Jepun ke Korea, Leftenan Jeneral Viscount Miura, hampir pasti mengatur plot tersebut. Sekumpulan ejen Jepun[28] memasuki Istana Kerajaan Gyeongbokgung di Seoul, yang berada di bawah kawalan Jepun,[28] dan Permaisuri Min terbunuh dan mayatnya dibiarkan di sayap utara istana.

Qing mengakui kekalahan dalam Perjanjian Shimonoseki (17 April 1895), yang secara rasmi menjamin kemerdekaan Korea dari China. Ia adalah satu langkah ke arah Jepun untuk mendapatkan hegemoni serantau di Korea. Istana Joseon, yang ditekan oleh pencerobohan kuasa besar, merasakan keperluan untuk memperkuat integriti negara lalu mengisytiharkan Empayar Korea, bersama dengan Pembaharuan Gwangmu pada tahun 1897. Raja Gojong menggunakan gelaran Maharaja untuk menegaskan tentang kemerdekaan Korea. Selain itu, kuasa asing yang lain juga dicari untuk mendapatkan teknologi ketenteraan, terutama Rusia, untuk menangkis Jepun. Secara teknikalnya, 1897 menandakan berakhirnya zaman Joseon, kerana nama rasmi empayar telah berubah; namun Dinasti Joseon masih tetap memerintah, walaupun kini ditakuti oleh Jepun dan Rusia.

Dalam satu siri olah gerak yang rumit, Jepun menghalau armada Rusia di Pertempuran Port Arthur pada tahun 1905. Dengan tamatnya Perang Russo-Jepun 1904-1905 melalui Perjanjian Portsmouth, Jepun ini terbuka untuk mengawal Korea. Selepas menandatangani Perjanjian Protektorat pada tahun 1905, Korea menjadi negeri naungan atau protektorat Jepun. Putera Itō ialah Residen Jeneral Korea pertama, walaupun dia dibunuh oleh aktivis kemerdekaan Korea An Jung-geun pada tahun 1909 di stesen kereta api di Harbin. Pada tahun 1910, Empayar Jepun akhirnya mengilhak Korea.

Kerajaan sunting


Dinasti Joseon ialah monarki yang sangat berpusat serta birokrasi neo-Konfusian yang dikodkan oleh Gyeongguk daejeon, sejenis perlembagaan Joseon.

Raja sunting

 
Singgahsana Phoenix bagi raja-raja Joseon diGyeongbokgung
 
Panji piawai Raja Joseon

Raja mempunyai autoriti mutlak, tetapi kekuasaannya yang sebenarnya berubah dengan keadaan politik. Baginda terikat dengan tradisi, titah duluan yang ditetapkan oleh raja-raja terdahulu, Gyeongguk daejeon, dan ajaran Konfusian. Raja memerintahkan kesetiaan mutlak dari para pegawai dan rakyatnya, tetapi pegawai-pegawai itu juga diharapkan untuk memujuk raja untuk sentiasa ke jalan yang benar jika tersilap. Bencana alam dianggap sebagai kesan daripada kegagalan raja, maka, raja Joseon sangat peka terhadap kejadian alam. Apabila terdapat kemarau yang teruk atau serangkaian bencana, raja sering secara formal mendapatkan kritikan dari pegawai dan rakyat, dan apa yang mereka katakan atau tulis akan dilindungi dari dakwaan dalam kes tersebut (walaupun terdapat beberapa pengecualian).

Komunikasi langsung antara raja dan orang awam boleh dilakukan melalui sistem petisyen bertulis, sangeon (상언; 上言), dan sistem petisyen lisan, gyeokjaeng (격쟁; 擊錚). Melalui sistem petisyen gyeokjaeng secara lisan, orang biasa boleh mengetuk gong atau gendang di hadapan istana atau semasa perarakan awam raja untuk merayu keluhan atau petisyen kepada raja secara terus. Ini membolehkan ahli-ahli warganegara Joseon untuk membuat petisyen kepada raja. Lebih daripada 1,300 kenyataan berkaitan gyeokjaeng dicatatkan di Ilseongnok.[29][30][31]

Pegawai-pegawai sunting

Pegawai kerajaan mempunyai 18 peringkat, dari pangkat senior pertama (정 1 품, 正 一 品) hingga pangkat junior kesembilan (종 9 품, 从 九品) berdasarkan kekananan dan kenaikan pangkat, yang dicapai melalui dekri diraja berdasarkan peperiksaan atau cadangan. Para pegawai dari pangkat senior pertama ke pangkat senior ke-3 memakai jubah merah manakala pangkat junior ke-3 ke pangkat junior ke-6 memakai jubah biru dan yang di bawah memakai jubah hijau.[32]

Seorang pegawai kerajaan merujuk kepada seseorang yang menduduki apa-apa jawatan yang memberikan pemegangnya status yangban - bangsawan separa keturunan yang efektif untuk tiga generasi. Untuk menjadi pegawai sedemikian, seseorang terpaksa lulus satu siri peperiksaan gwageo. Terdapat tiga jenis ujian gwageo - kesusasteraan, ketenteraan, dan pelbagai. Laluan sastera dianggap yang paling berprestij. (Banyak jawatan utama termasuk semua jawatan jemaah penapis terbuka hanya kepada pegawai yang mara melalui peperiksaan sastera.) Dalam kes laluan sastera, terdapat satu siri empat ujian, yang mana semuanya perlu lulus untuk layak menjadi pegawai. 33 orang calon yang dipilih dengan cara ini mengambil peperiksaan akhir di hadapan raja untuk perjawatan. Calon dengan skor tertinggi dilantik ke kedudukan pangkat junior ke-6 (lompatan sebanyak enam pangkat). Dua calon dengan dua markah tertinggi seterusnya dilantik ke kedudukan pangkat junior ke-7. Tujuh calon dengan skor tertinggi seterusnya diberikan kepada pangkat junior ke-8 manakala 23 calonselebihnya diberikan pangkat junior ke-9, paling rendah dari 18 pangkat.

Para pegawai pangkat senior 1, pangkat junior 1, dan pangkat senior 2 digelar dengan "dae-gam" (대감, 大監) manakala pangkat ke-2 dan pangkat senior ke-3 dipanggil dengan gelaran "yeong-gam" (영감, 令監).[33] Pegawai-pegawai berjubah merah secara berkumpulan dipanggil "dangsanggwan" (당상관, 堂上官), mengambil bahagian dalam menentukan dasar kerajaan dengan menghadiri mesyuarat kabinet. Pegawai berpangkat yang lain dinamakan "danghagwan" (당하관, 堂下官).

Kerajaan pusat sunting

Majlis Negeri sunting

 
Potret Ketua Pegawai Negeri Chae Jegong (1720~1799)

State Council (Uijeongbu, 의정부, 議政府) ialah badan perundingan yang paling tinggi, yang kuasanya semakin merosot sepanjang dinasti. Ketua Pegawai Negeri (Yeonguijeong, 영의정, 領議政), Pegawai Negeri Kiri (Jwauijeong,좌의정, 左議政), dan Pegawai Negeri Kiri (Uuijeong,우의정, 右議政)) ialah pegawai tertinggi kerajaan (semua mereka berpangkat senior pertama). Mereka dibantu oleh Menteri Kiri (Jwachanseong, 좌찬성, 左贊成) dan Menteri Kanan (Uichangseong, 우찬성, 右贊成), kedua-duanya berpangkat junior pertama, dan tujuh pegawai berperingkat rendah. Kuasa Majlis Negeri berkadar songsang dengan kuasa raja. Terdapat tempoh apabila Majlis Negeri berkuasa secara langsung mengawal Enam Kementerian, ketua badan eksekutif kerajaan Joseon, tetapi ia pada asasnya berkhidmat sebagai penasihat di bawah raja yang lebih kuat. Ahli majlis negeri berkhidmat dalam beberapa jawatan lain secara serentak.

Enam Kementerian sunting

Enam Kementerian (Yukjo, 육조, 六曹) membentuk badan ketua eksekutif. Setiap menteri (Panseo, 판서, 判書) berpangkat senior ke-2 dan dibantu oleh timbalan menteri (Champan, 참판, 를 判), yang merupakan pangkat junior ke-2. Kementerian Personel adalah pejabat paling kanan daripada keenam-enam kementerian. Memandangkan pengaruh Majlis Negeri merosot dari masa ke masa, Menteri Personel sering menjadi ketua menteri de facto. Enam kementerian termasuk dalam urutan kekananan ialah:

  • Kementerian Personel (Ijo, 이조, 吏曹) - terutama berkaitan dengan pelantikan pegawai
  • Kementerian Percukaian (Hojo, 호조, 戶 曹) - cukai, kewangan, bancian, pertanian dan dasar tanah
  • Kementerian Istiadat (Yejo, 예조, 禮 曺) - upacara, budaya, diplomasi, peperiksaan gwageo
  • Kementerian Pertahanan (Byeongjo, 병조, 兵 曺) - hal ehwal ketenteraan
    • Pejabat Biro Polis (Podocheong, 포도청, 捕盜 廳) - pejabat untuk ketenteraman awam
  • Kementerian Kehakiman (Hyeongjo, 형조, 刑 曺) - pentadbiran undang-undang, perhambaan, hukuman, penguatkuasaan undang-undang
  • Kementerian Perdagangan (Gongjo, 공조, 工 曹) - industri, kerja awam, pembuatan, perlombongan

Tiga Pejabat sunting

Tiga Pejabat, atau Samsa (삼사), adalah nama kolektif untuk tiga pejabat yang berfungsi sebagai alat utama akhbar dan menyediakan imbal balik kepada raja dan para pegawai. Walaupun dimodelkan mengikut sistem China, mereka memainkan peranan yang lebih penting dalam pemerintahan Joseon berbanding rakan sejawatnya di China. Dalam peranan mereka sebagai organ akhbar, mereka tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan atau melaksanakan dasar, tetapi mempunyai suara yang berpengaruh dalam perdebatan berikutnya. Pegawai-pegawai yang berkhidmat di pejabat-pejabat ini cenderung lebih muda dan berpangkat lebih rendah berbanding dengan pejabat-pejabat lain tetapi mempunyai reputasi akademik yang kuat dan menikmati keistimewaan istimewa dan prestij yang besar (Sebagai contoh, pegawai penapis dibenarkan minum semasa waktu kerja kerana fungsi mereka mengkritik raja). Untuk dilantik, mereka melalui semakan watak dan latar belakang keluarga yang lebih teliti. Tiga Pejabat menyediakan laluan pantas kenaikan pangkat ke jawatan yang lebih tinggi dan hampir menjadi keperluan untuk menjadi Pegawai Negeri.

  • Pejabat Ketua Inspektor (Saheonbu · 사헌부) - Ia memantau pentadbiran dan pegawai pemerintah di setiap peringkat di kedua-dua pemerintahan pusat dan daerah, memeriksa jika wujudnya korupsi, ketakpatuhan, atau ketidakcekapan. Ia juga bertanggungjawab untuk menaikkan semangat orang ramai dan adat istiadat Konfusian dan membangkitkan semula keluhan penduduk. Ia diketuai oleh Inspektor Jeneral (Daesaheon · 대사헌), berpangkat junior ke-2, yang menyelia 30 orang pegawai yang bebas.
  • Pejabat Penapis (Saganwon · 사간원) - Fungsi utamanya adalah untuk berbantahan dengan raja jika tindakan atau dasar yang dibuat salah atau tidak wajar. Dekri penting raja mula-mula sekali disemak oleh penapis, yang boleh meminta untuk menarik balik mereka jika dinilai tidak wajar. Ia juga mengeluarkan pendapat tentang keadaan umum. Ia terdiri daripada lima orang pegawai, yang diketuai oleh Ketua Penapis (Daesagan · 대사간), berpangkat senior ke-3.

Walaupun tumpuan utama untuk Pejabat Ketua Inspektor ialah pegawai kerajaan dan Pejabat Penapis pula difokuskan kepada raja, kedua-dua pejabat itu sering melakukan fungsi yang satu lagi, dan terdapat banyak pertindihan. Bersama-sama mereka dipanggil "Yangsa," (양사) yang secara harfiah bermaksud "Kedua-dua Pejabat," dan sering bekerja bersama terutama ketika mereka berusaha untuk membalikkan keputusan raja.

  • Pejabat Penasihat Khas (Hongmungwan · 홍문관 弘文 館) - Menyelia perpustakaan diraja dan berkhidmat sebagai institut penyelidikan untuk mempelajari falsafah Konfusian dan menjawab soalan raja. Pegawai-pegawainya mengambil bahagian dalam pelajaran harian yang disebut gyeongyeon (경연), di mana mereka membincangkan sejarah dan falsafah Konfusian dengan raja. Memandangkan perbincangan ini sering memberi ulasan mengenai isu politik semasa, para pegawainya mempunyai pengaruh penting sebagai penasihat. Ia diketuai oleh Ketua Sarjana (Daejehak · 대제학), jawatan separuh masa berpangkat senior ke-2 yang turut berkhidmat serentak di jawatan tinggi yang lain (seperti dalam Majlis Negeri), dan Timbalan Ketua Sarjana (Bujehak · 부제학), jawatan sepenuh masa berpangkat senior ke-3 yang sebenarnya mengendalikan pejabat itu. Ketua Sarjana mempunyai prestij yang hebat dalam masyarakat Konfusian ini. (Pejabat ini ditubuhkan untuk menggantikan Dewan Jasawan (Jiphyeonjeon · 집현전) selepas ia dimansuhkan oleh Raja Sejo selepas enam menteri terkorban.)

Pejabat lain sunting

Pejabat-pejabat utama termasuk yang berikut:

Sekretariat Diraja (Seungjeongwon, 승정원) berkhidmat sebagai penghubung antara raja dan enam Kementerian. Terdapat enam setiausaha kerajaan (승지), satu untuk setiap kementerian, dan semuanya berpangkat senior ke-3. Peranan utama mereka adalah untuk menyampaikan titah diraja kepada kementerian dan menyerahkan petisyen dari pejabat dan rakyat kepada raja, tetapi mereka juga menasihatkan raja dan berkhidmat dalam posisi penting lain yang dekat dengan raja. Khususnya Ketua Setiausaha Kerajaan (도승지), yang menjadi penghubung kepada Kementerian Personel, berkhidmat kepada raja dalam jarak terdekat berbanding semua pegawai kerajaan dan sering menikmati kuasa besar dari raja. Hong Guk-yeong (semasa pemerintahan Jeongjo) dan Han Myeong-hwe (semasa Sejo) adalah contoh ketua setiausaha kerajaan yang merupakan pegawai paling kuat pada zaman mereka.

Biro Ibu Kota (Hanseongbu, 한성부) bertanggungjawab menguruskan ibu negara, Hanyang atau Seoul masa kini. Ia diketuai oleh Panyoon (판윤), mempunyai kedudukan senior ke-2 yang bersamaan dengan Datuk Bandar Seoul hari ini.

Biro Penyiasatan Diraja (Uigeumbu, 의금부) adalah sebuah organisasi penyiasatan dan penguatkuasaan di bawah kawalan langsung raja. Ia terutamanya menguruskan kes-kes pengkhianatan dan kes-kes serius lain yang melibatkan raja dan keluarga diraja dan berkhidmat untuk menangkap, menyiasat, memenjarakan, dan menjalankan hukuman terhadap pesalah yang disyaki, yang biasanya pegawai kerajaan.[34]

Pejabat Rekod (Chunchugwan, 춘추관) menulis, menyusun, dan mengekalkan rekod kerajaan dan sejarah. Ia diketuai oleh Ahli Majlis Negeri, dan banyak jawatan di pejabat ini dipegang oleh pegawai yang berkhidmat di pejabat lain pada masa yang sama. Terdapat lapan orang ahli historiografi yang mempunyai fungsi tunggal untuk merakamkan mesyuarat untuk tatapan sejarah.[35]

Seonggyungwan atau Akademi Diraja (성균관) menyediakan pegawai kerajaan masa depan. Mereka yang lulus dua peringkat pertama ujian gwageo (peperiksaan sastera) akan diserap ke dalam Seonggyungwan. Saiz kelasnya biasanya 200 orang pelajar, yang tinggal di dewan kediaman dan mengikuti peraturan rutin dan peraturan sekolah yang ketat. (Tuisyen, bilik dan lembaga disediakan oleh kerajaan.) Ia juga berfungsi sebagai tempat suci negeri bagi orang-orang bijak Konfusian dan Korea. Pendapat para pelajar mengenai dasar-dasar kerajaan, khususnya kenyataan dan demonstrasi kolektif, mungkin boleh memberi pengaruh memandangkan mereka mewakili konsensus para sarjana muda yang segar dan tulus. Pegawai yang bertanggungjawab ialah Daesaseong (대사성), pangkat senior ke-3, dan 36 orang pegawai lain termasuk mereka yang dari pejabat lain terlibat dalam menguruskan akademi.

 
Potret Park Mun-su (1691-1756), pemeriksa diraja rahsia Dinasti Joseon

Kerajaan tempatan sunting

Pegawai pangkat tinggi dihantar dari kerajaan pusat. Kadang-kadang seorang pemeriksa diraja rahsia (Amhaeng-eosa · 암행 어사) dilantik oleh raja untuk melakukan perjalanan secara rahsia dan memantau pegawai-pegawai daerah. Pemeriksa yang menyamar adalah pegawai muda yang berpangkat rendah tetapi dilaburkan dengan pihak berkuasa diraja untuk memecat pegawai yang berasuah.

  • Wilayah (Do · 도 道) - Terdapat lapan wilayah, masing-masing ditadbir oleh Gabenor (Gwanchalsa · 관찰사 觀察 使), kedudukan pangkat junior ke-2.
  • Bu (부) - pejabat pentadbiran yang bertanggungjawab ke atas bandar-bandar utama di wilayah. Setiap bu diketuai oleh Buyoon (부윤), yang bersamaan dengan pangkat Gabenor.
  • Mok (목 牧) - Terdapat dua puluh mok, yang memerintah daerah-daerah besar bernama 'ju' (주 州). Mereka diuruskan oleh Moksa (목사 牧 使), pangkat senior ke-3.
  • Kaunti (Gun · 군 郡) - Terdapat lapan puluh kaunti di Joseon, masing-masing ditadbir oleh Gunsu (군수 郡守), pangkat junior ke-4.
  • Hyeon (현 縣) - Hyeon besar ditadbir oleh Hyeongryeong (현령 縣令) pangkat junior ke-5 manakala Hyeon lebih kecil dikuasai oleh Hyeonggam (현감 縣 監) berpangkat junior ke-6.

Bahagian pentadbiran sunting

Semasa Dinasti Joseon, Korea dibahagikan kepada lapan wilayah (do; 도; 道). Sempadan lapan wilayah kekal tidak berubah selama hampir lima abad dari 1413 hingga 1895, dan membentuk paradigma geografi yang masih tercermin hari ini di bahagian pentadbiran, dialek, dan daerah pentadbiran Semenanjung Korea. Nama semua lapan wilayah masih dipelihara hari ini, dalam satu bentuk atau yang lain.

Hal ehwal luar negeri sunting

Selepas mendirikan dinasti baru, Yi meminta negara baru untuk memasuki sistem ufti Imperial di bawah Dinasti Ming untuk mewujudkan hubungan ekonomi. Kemudian, Joseon meminta Ming untuk berperang melawan Jepun. Hubungan dengan Ming dikekalkan sehingga 1637.

Masyarakat sunting

 
Potret seorang birokrat awam pada zaman Joseon

Angka bilangan penduduk yang tepat di zaman Joseon diperdebatkan memandangkan rekod kerajaan mengenai isi rumah dianggap tidak boleh dipercayai dalam tempoh ini.[36] Antara tahun 1810 dan 1850, populasi menurun kira-kira 10% dan kekal stabil.[37] Sebelum pengenalan perubatan moden oleh kerajaan Empayar Korea pada awal abad ke-20, jangka hayat purata untuk petani dan orang kebanyakan dari kaum lelaki Korea yang biasa adalah 24 dan untuk wanita 26 tahun.[38]

Joseon Korea megguna pakai sistem pentadbiran berpusat yang dikawal oleh birokrat awam dan pegawai tentera yang secara kolektif dipanggil Yangban. Menjelang akhir abad ke-18, golongan yangban memiliki sebahagian besar sifat kebangsawanan keturunan sedangkan status tersebut sepatutnya didasarkan pada gabungan kedudukan keluarga yang unik, peperiksaan gwageo untuk pembelajaran Konfusian, dan sistem perkhidmatan awam. Keluarga yangban yang tidak berjaya menjadi pegawai kerajaan untuk generasi ketiga akan kehilangan status mereka dan menjadi orang biasa. Untuk kebanyakan mereka, satu-satunya cara untuk menjadi seorang pegawai kerajaan adalah lulus satu siri ujian gwageo. Ada juga yang terpaksa lulus peperiksaan "gwageo kecil" (소과) dalam kedua-dua peringkat untuk memenuhi syarat menduduki ujian gwageo yang lebih besar, yang sekali lagi terpaksa lulus dalam kedua-dua peringkatnya untuk menjadi pegawai kerajaan. Yangban dan raja, dalam keseimbangan yang tidak rata, menguasai institusi pemerintahan pusat dan ketenteraan. Memandangkan saiz kerajaan adalah kecil, ramai yangban yang merupakan kelas atasan tetapi tidak semestinya berpendapatan tinggi.[39][40]

Sebahagian lagi populasi adalah hamba atau abdi (nobi), bawahan (cheonmin) atau kelas jijik yang dibuang kasta (baekjeong). Perhambaan di Korea adalah keturunan, serta bentuk hukuman yang sah. Nobi secara sosialnya tidak jelas berbeza daripada orang yang bebas merdeka kecuali yang daripada kelas yangban yang memerintah, dan ada yang memiliki hak harta, entiti undang-undang dan hak-hak sivil. Oleh itu, sesetengah sarjana berpendapat bahawa tidak sesuai untuk memanggil mereka sebagai "hamba",[41] sementara sesetengah sarjana lain pula menggambarkan mereka sebagai abdi.[42][43] Terdapat nobi kerajaan dan peribadi, dan kadang-kadang kerajaan memberi mereka kepada yangban. Nobi yang dimiliki secara peribadi boleh diwarisi sebagai harta peribadi. Semasa musim penuaian yang tidak menjadi, ramai orang golongan sangmin secara sukarela menjadi nobi untuk terus hidup. Bilangan populasi nobi boleh berubah menjadi kira-kira satu pertiga daripada penduduk, tetapi secara purata nobi terdiri kira-kira 10% daripada jumlah penduduk. Hamba-hamba Joseon boleh memiliki harta sendiri dan sering melakukannya.[44] Hamba peribadi pula boleh membeli kebebasan mereka.

 
Lukisan Joseon yang menggambarkan Chungin (secara harfiahnya "orang pertengahan")

Kebanyakan baki 40-50% penduduk pastinya petani,[45] tetapi kajian baru-baru ini telah membangkitkan isu-isu penting mengenai saiz kumpulan lain: peniaga dan pedagang, pemerintah tempatan atau kerani pegawai kerajaan (Chungin), tukang dan buruh, pekerja tekstil, dan lain-lain.[46] Memandangkan saiz populasi yang kecil, terdapat kemungkinan yang orang biasa mempunyai lebih daripada satu peranan. Kebanyakan pertanian adalah, pada kadar apa-apa sekalipun, untuk tujuan komersial dan bukan untuk dimakan sebagai sara hidup.[47] Di samping menjana pendapatan tambahan, kecekatan dalam pekerjaan mungkin diperlukan untuk mengelakkan dari kesan buruk sistem cukai yang tinggi dan korup.[48]

Semasa Joseon Akhir, gagasan kesopanan dan "ketaatan kepada ibu bapa" Konfusian secara beransur-ansur disamakan dengan pematuhan ketat terhadap hierarki sosial yang rumit, dengan banyak pemeringkatan yang terperinci. Pada awal abad ke-18, pengkritik sosial Yi Junghwan (1690-1756) dengan sengaja mengadu bahawa "Dengan begitu banyak pangkat dan gred yang berbeza memisahkan satu sama lain, orang cenderung tidak mempunyai kelompok kawan yang sangat besar."[49] Tetapi, seperti yang ditulis Yi, perbezaan sosial yang tidak formal di Joseon Awal telah diperkuat oleh diskriminasi undang-undang, seperti undang-undang Kawalan Perbelanjaan[50] yang menentukan pakaian kumpulan sosial yang berbeza, dan undang-undang yang menyekat wanita dalam pewarisan dan pemilikan harta.[51]

Walau bagaimanapun, undang-undang ini mungkin telah diumumkan memandangkan mobiliti sosial semakin meningkat, terutamanya semasa abad yang makmur bermula pada tahun 1710.[52] Hierarki sosial asal Dinasti Joseon dibangunkan berdasarkan hierarki sosial era Goryeo. Pada abad ke-14 dan ke-16, hierarki ini adalah ketat dan stabil. Memandangkan peluang ekonomi untuk mengubah status adalah terhad, tiada undang-undang diperlukan.

Walau bagaimanapun pada abad ke-17 hingga ke-19, kumpulan komersial baru telah muncul, dan sistem kelas yang lama menjadi sangat lemah. Terutama, penduduk kelas Yangban di wilayah Daegu dijangka mencapai hampir 70 peratus pada tahun 1858.[53]

Pada tahun 1801, hamba-hamba milik Kerajaan telah dibebaskan, dan institusi itu secara beransur-ansur pupus dalam abad yang akan datang.[54] Menjelang 1858, populasi nobi berada pada kira-kira 1.5 peratus daripada jumlah penduduk Korea.[55] Institusi ini telah dimansuhkan sepenuhnya sebagai sebahagian daripada rancangan sosial di Pembaharuan Gabo pada tahun 1894.

Budaya sunting

Dinasti Joseon mengalami dua tempoh pertumbuhan kebudayaan yang hebat, di mana budaya Joseon mencipta upacara teh Korea pertama, kebun Korea, dan karya bersejarah yang meluas. Dinasti kerajaan juga membina beberapa kubu dan istana.

Pakaian sunting

 
Pakaian (hanbok) lelaki (kanan) dan wanita (kiri) Dinasti Joseon. Potret yang dicat oleh Shin Yun-bok (1758-?)
 
Pakaian lelaki seorang Seonbi. Potret dilukis oleh Yi Jaegwan (1783-1837)

Semasa Dinasti Joseon, jeogori hanbok wanita secara beransur-ansur menjadi ketat dan pendek. Pada abad ke-16, jeogori amat labuh dan mencapai di bawah pinggang, tetapi pada akhir Dinasti Joseon pada abad ke-19, jeogori dipendekkan sehingga tidak menutupi payudara, maka sehelai lagi kain (heoritti) digunakan untuk melindungi mereka. Pada akhir abad ke-19, Daewon-gun memperkenalkan Magoja, jaket bergaya Manchu, ke Korea, yang sering dipakai dengan hanbok hingga ke hari ini.

Chima ialah skirt penuh dan jeogori pula pendek dan ketat pada zaman akhir Joseon. Kepenuhan skirt ditekankan dengan kembangnya di pinggul. Banyak pakaian dalam dipakai di bawah chima seperti darisokgot, soksokgot, dansokgot, dan gojengi untuk mencapai bentuk yang dikehendaki. Memandangkan jeogori begitu pendek, tidak hairan jika heoritti atau heorimari yang berfungsi seperti korset itu terdedah. Kain linen putih yang terdedah di bawah jeogori adalah heoritti.

Masyarakat kelas atasan dikenal memakai hanbok kain rami atau bahan ringan lain yang bermutu tinggi ditenun dalam cuaca panas serta sutera yang kosong dan bercorak sepanjang tahun. Orang kebanyakan dihadkan oleh undang-undang hanya untuk memakai kain buatan bahan murahan atau yang paling baik, kapas. Kelas-kelas atasan memakai pelbagai warna, walaupun warna-warna cerah umumnya dipakai oleh kanak-kanak dan perempuan dan warna-warna yang pudar oleh lelaki dan wanita pertengahan umur. Orang biasa dihadkan oleh undang-undang untuk pakaian putih sehari-hari, tetapi untuk majlis-majlis khas, mereka dibenarkan memakai warna-warna yang pucat seperti berwarna merah muda pucat, hijau muda, kelabu, dan abu arang. Secara rasminya, apabila lelaki Korea keluar rumah, mereka dikehendaki memakai baju tempur yang dikenali sebagai durumagi yang boleh mencapai lutut.

Seni sunting

 
Lukisan landskap awal Joseon oleh Seo Munbo pada akhir abad ke-15

Gaya lukisan Pertengahan Dinasti Joseon beralih ke arah realisme. Gaya lukisan landskap yang dipanggil "pandangan sebenar" bermula - beralih dari gaya tradisional Cina ke landskap umum yang ideal untuk lokasi-lokasi tertentu. Walaupun tidak seperti fotografi, gaya itu cukup akademik untuk disokong sebagai gaya piawai dalam lukisan Korea. Pada masa ini, China tidak lagi mempunyai pengaruh yang unggul dan seni Korea mengambil jalannya sendiri lalu menjadi semakin tersendiri berbanding lukisan Cina tradisional.[56]

 
Abad ke-15. Dinasti Joseon, Korea. Balang porselin biru dan putih dengan reka plum dan buluh.

Seramik juag merupakan bentuk seni popular semasa Dinasti Joseon. Contoh-contoh seramik termasuk porselin putih kosong atau porselin putih dihiasi dengan kobalt, sepuh warna merah tembaga, sepuh warna biru dan sepuh warna besi. Seramik dari zaman Joseon berbeza dari zaman lain kerana para seniman merasakan bahawa setiap seni mestilah mempunyai ciri keperibadian yang unik.[57]

Bermula pada abad ke-10, porselin putih telah dibuat di Korea. Selepas dibayangi oleh populariti celadon buat sekian lama, abad ke-15 dan ke-16 menyaksikan porselin putih diiktiraf kerana nilai seninya sendiri. Antara seramik Korea yang paling berharga adalah balang putih besar. Bentuk mereka adalah perlambangan bulan dan warna mereka dikaitkan dengan gagasan kesucian dan kesederhanaan Konfusianisme. Dalam tempoh ini, biro yang mengawasi makanan dan jamuan istana keluarga diraja dengan ketat mengawal pengeluaran porselin putih.[58]

 
Bekas porselin putih, abad ke-18, Joseon Korea
 
Penuang Air dalam Bentuk Pic, akhir abad ke-18, Brooklyn Museum

Artifak porselin biru dan putih yang menghiasi porselin putih dengan lukisan dan rekaan sepuh warna dengan menggunakan pigmen kobalt semula jadi adalah satu lagi contoh barang popular zaman Joseon. Kebanyakan barang-barang ini dicipta oleh pelukis istana yang digunakan oleh keluarga diraja. Dalam tempoh ini, gaya lukisan landskap yang popular dicerminkan dalam hiasan seramik.[58] Pada awalnya dibangun oleh orang Cina di tanur Jingdezhen pada pertengahan abad ke-14, Joseon mula menghasilkan porselin jenis ini dari abad ke-15 di bawah pengaruh China. Kobalt pertama yang yang diimport dari China digunakan oleh artis Korea. Pada tahun 1463, apabila sumber kobalt ditemui di Korea, artis dan pembeli mereka mendapati bahan itu lebih rendah kualitinya dan lebih suka kobalt mahal yang diimport. Porselin Korea dengan hiasan kobalt yang diimport bertentangan dengan penekanan kehidupan yang teratur, berjimat dan sederhana Neo-Konfusianisme.[58]

Jauh berbeza daripada kobalt, barangan porselin dengan sepuh warna merah tembaga adalah yang paling sukar untuk dihasilkan. Semasa pengeluarannya, barang-barang ini memerlukan kemahiran dan perhatian yang tinggi atau akan menjadi kelabu semasa proses pembakaran. Walaupun tempat kelahiran seramik dengan sepuh warna merah tembaga secara meluas dipertikaikan, barang-barang ini berasal dari abad ke-12 di Korea dan semakin popular pada separuh kedua zaman Joseon. Sesetengah pakar telah mengaitkan tanur di Gwangju, Gyeonggi, sebuah bandar yang memainkan peranan penting dalam pengeluaran seramik semasa zaman Joseon, sebagai tempat kelahiran seni tersebut.[59]

Porcelain juga dihiasi dengan besi. Item ini biasanya terdiri daripada balang atau kepingan hiasan mewah lain.[59]

Seni bina sunting

 
Gyeonghoeru ialah sebuah balai yang digunakan untuk mengadakan jamuan kerajaan yang penting dan istimewa semasa Dinasti Joseon. Ia didaftarkan sebagai Khazanah Negara No. 224 Korea

Kesusasteraan sunting

Babad Dinasti Joseon (juga dikenali sebagai Rekod Sebenar Dinasti Joseon) ialah rekod tahunan Dinasti Joseon, yang disimpan dari tahun 1413 hingga 1865. Sejarah, atau sillok, terdiri daripada 1,893 jilid dan dianggap meliputi tempoh berterusan yang paling panjang untuk sebuah dinasti di dunia. Dengan pengecualian dua sillok yang dikumpulkan semasa era penjajahan, Babad tersebut ialah khazanah negara Korea yang ke-151 dan disenaraikan dalam daftar Memori Dunia UNESCO.

Uigwe ialah koleksi protokol diraja Dinasti Joseon, yang merekodkan dan menetapkan upacara penting dan istiadat keluarga diraja melalui teks dan ilustrasi.

Ekonomi sunting

Perdagangan sunting

Semasa Dinasti Goryeo, Korea mempunyai hubungan perdagangan yang utuh dengan orang Jepun, Cina, dan Manchuria. Contoh pelabuhan perdagangan antarabangsa yang makmur adalah Pyongnam. Korea menawarkan kain broked, perhiasan, ginseng, sutera, dan porselin, yang terkenal di seluruh dunia. Tetapi, semasa Dinasti Joseon, Konfusianisme diamalkan sebagai falsafah kebangsaan, dan, dalam proses menghapuskan kepercayaan Buddha tertentu, porselin Goryeo Cheongja digantikan oleh Baekja putih, yang menyebabkan kehilangan minat orang Cina. Juga, perdagangan menjadi lebih terhad pada masa ini untuk lebih menumpukan kepada pertanian. Memandangkan perak digunakan sebagai mata wang di China, ia memainkan peranan penting dalam perdagangan Korea-China.


Gelaran dan gaya panggilan semasa Kerajaan Joseon sunting

Gelaran dan gaya sapaan atau panggilan yang digunakan di dalam keluarga diraja adalah bersusun lapis mengikut generasi dan bergantung kepada Raja semasa.

Kerabat Yi sunting

 
Ilustrasi Jepun Raja Gojong dan Permaisuri Min menerima menghadap Inoue Kaoru.
 
Gambar gabungan ini, yang diambil pada tahun 1915, menunjukkan ahli keluarga diraja yang berikut, dari kiri: Putera Ui (Ui chinwang 의친왕), anak keenam Gojong; Sunjong, anak ke-2 dan raja terakhir Joseon; Putera Yeong (Yeong chinwang 영친왕), anak ke-7; Gojong, bekas Raja; Permaisuri Yoon (Yoon daebi), Raja Permaisuri kepada Sunjong; Deogindang Gimbi, isteri Putera Ui; dan Yi Geon, anak sulung Putera Ui. Duduk di barisan depan ialah Puteri Deokhye (Deokhye ongju 덕혜옹주), anak Gojong yang terakhir. (Ini ialah gabungan gambar individu memandangkan Empayar Jepun tidak membenarkan mereka berada di dalam satu bilik yang sama pada satu-satu masa, dan ada yang terpaksa meninggalkan Korea.)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Lee, Jun-gyu (이준규) (2009-07-22). "(세상사는 이야기) 왜색에 물든 우리 말-(10)" (dalam bahasa Korean). Newstown. 1392년부터 1910년까지 한반도 전역을 통치하였던 조선(朝鮮)은 일반적으로 조선 왕조(朝鮮王朝)라 칭하였으며, 어보(御寶), 국서(國書) 등에도 대조선국(大朝鮮國)이라는 명칭을 사용하였었다. (terjemahan) Joseon yang memerintah mulai tahun 1392 hingga 1910 sering digelar "Dinasti Joseon" sementara "Kerajaan Joseon" digunakan dalam Mohor Diraja, persuratan rasmi dan lain-lain.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ a b 아틀라스 한국사 편찬위원회 (2004). 아틀라스한국사. 사계절. m/s. 108. ISBN 89-5828-032-8.
  3. ^ Kang, Jae-eun (2006). The Land of Scholars: Two Thousand Years of Korean Confucianism. Homa & Sekey Books. m/s. 177. ISBN 9781931907309. Dicapai pada August 7, 2015. "Yi Seong-gye issued a royal edict to proclaim the name of the new dynasty to "Joseon" and issued amnesty to all criminals who opposed the transition in dynasty. The statement by Taizu about "only the name of Joseon is beautiful and old" naturally refers to Gija Joseon."
  4. ^ Richard Rutt.; dll. (September 1999). Korea. Routledge/Curzon. ISBN 978-0-7007-0464-4.
  5. ^ John W. Hall.; dll. (April 27, 1990). The Cambridge history of Japan [Medieval Japan]. 3. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-22354-6.
  6. ^ (dalam bahasa Korea) 계해약조 癸亥約條 Diarkibkan 2011-06-10 di Wayback Machine Nate / Britannica
  7. ^ (dalam bahasa Korea)계해조약 癸亥約條 Diarkibkan 2011-06-10 di Wayback Machine Nate / Encyclopedia of Korean Culture
  8. ^ 박영규 (2008). 한권으로 읽는 세종대왕실록. 웅진, 지식하우스. ISBN 978-89-01-07754-3.
  9. ^ "King Sejong the Great And The Golden Age Of Korea". asiasociety.org. 19 August 2008. Dicapai pada 27 November 2009.
  10. ^ An, Seung-jun (4 April 2014). "Forgotten story of Princess Gyeonghye". Korea Times. Dicapai pada 22 February 2018.
  11. ^ Ebrey, Patricia; Walthall, Ann (2013). East Asia: A Cultural, Social, and Political History, Volume II: From 1600. Cengage Learning. m/s. 255. ISBN 978-1133606499. Dicapai pada July 15, 2015.
  12. ^ Hawley, Samuel (2005). The Imjin War. Japan's Sixteenth-Century Invasion of Korea and Attempt to Conquer China. Seoul: The Royal Asiatic Society, Korea Branch. m/s. 195f. ISBN 978-89-954424-2-5.
  13. ^ Turnbull, Stephen (2002). Samurai Invasion. Japan's Korean War 1592–98. London: Cassell & Co. m/s. 244. ISBN 978-0-304-35948-6.
  14. ^ Roh, Young-koo (2004). "Yi Sun-shin, an Admiral Who Became a Myth". The Review of Korean Studies. 7 (3): 13.
  15. ^ a b c d Ebrey, Walthall & Palais 2006, halaman 349.
  16. ^ Kennedy 1943 (leader of the expedition); Ebrey, Walthall & Palais 2006, halaman 350 (number of troops).
  17. ^ a b Larsen 2008, halaman 36.
  18. ^ Ebrey, Walthall & Palais 2006, halaman 350.
  19. ^ Lee & de Bary 1997, halaman 269.
  20. ^ Larsen 2008, halaman 36; Ebrey, Walthall & Palais 2006, halaman 350.
  21. ^ Kim Haboush 2005, halaman 132.
  22. ^ "탕평책". 한국민족문화대백과.
  23. ^ 이성무 (November 12, 2007). 조선당쟁사 2 탕평과 세도정치: 숙종조~고종조. 아름다운날. ISBN 9788989354833.
  24. ^ A Brief History of Korea (dalam bahasa Inggeris). Ewha Womans University Press. ISBN 9788973006199. Dicapai pada 23 December 2016.
  25. ^ Beirne, Paul. Su-un and His World of Symbols: The Founder of Korea's First Indigenous Religion (dalam bahasa Inggeris). Routledge. ISBN 9781317047490. Dicapai pada 23 December 2016.
  26. ^ 오영교 (July 25, 2007). 세도정권기 조선사회와 대전회통. 혜안. ISBN 9788984943131.
  27. ^ Characteristics of Queen of Corea The New York Times November 10, 1895
  28. ^ a b c d Park Jong-hyo (박종효), former professor at Lomonosov Moscow State University (2002-01-01). 일본인 폭도가 가슴을 세 번 짓밟고 일본도로 난자했다 (dalam bahasa Korean) (508). Dong-a Ilbo: 472 ~ 485. Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  29. ^ "Ilseongnok: Records of Daily Reflections" (PDF). Memory of the World Register. UNESCO. Dicapai pada 6 December 2017.
  30. ^ Injae, Lee; Miller, Owen; Jinhoon, Park; Hyun-Hae, Yi (2014). Korean History in Maps (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. m/s. 93. ISBN 9781107098466. Dicapai pada 6 December 2017.
  31. ^ "상언격쟁". 문화콘텐츠닷컴. Korea Creative Content Agency. Dicapai pada 6 December 2017.
  32. ^ Gyeongguk daejeon
  33. ^ Kyujanggak Institute for Korean Studies, "About Rank of Joseon Officials"
  34. ^ 한성부 (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2014-03-01.CS1 maint: unrecognized language (link)
  35. ^ 춘추관 (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2014-03-01.CS1 maint: unrecognized language (link)
  36. ^ Ch'oe YH, PH Lee & WT de Bary (eds.) (2000), Sources of Korean Tradition: Volume II: From the Sixteenth to the Twentieth Centuries. Columbia University Press, p. 6
  37. ^ Jun SH, JB Lewis & H-R Kang (2008), Korean Expansion and Decline from the Seventeenth to the Nineteenth Century: A View Suggested by Adam Smith. J. Econ. Hist. 68: 244–82.
  38. ^ "...before the introduction of modern medicine in the early 1900s the average life expectancy for Koreans was just 24 for males and 26 for females." Lankov, Andrei; Kim EunHaeng (2007). The Dawn of Modern Korea. 384-12 Seokyo-dong, Mapo-gu, Seoul, South Korea, 121-893: EunHaeng Namu. m/s. 47. ISBN 978-89-5660-214-1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-01. Dicapai pada 2021-08-24.CS1 maint: location (link)
  39. ^ Oh SC (2006), Economic growth in P'yongan Province and the development of Pyongyang in the Late Choson Period. Korean Stud. 30: 3–22
  40. ^ Haboush JHK (1988), A Heritage of Kings: One Man's Monarchy in the Confucian World. Columbia University Press, pp. 88–9.
  41. ^ Rhee, Young-hoon; Yang, Donghyu. "Korean Nobi in American Mirror: Yi Dynasty Coerced Labor in Comparison to the Slavery in the Antebellum Southern United States". Working Paper Series. Institute of Economic Research, Seoul National University.
  42. ^ Bok Rae Kim (23 November 2004). "Nobi: A Korean System of Slavery". Dalam Gwyn Campbell (penyunting). Structure of Slavery in Indian Ocean Africa and Asia. Routledge. m/s. 153–157. ISBN 978-1-135-75917-9.
  43. ^ Palais, James B. (1998). Views on Korean social history (dalam bahasa Inggeris). Institute for Modern Korean Studies, Yonsei University. m/s. 50. ISBN 9788971414415. Dicapai pada 15 February 2017. Another target of his critique is the insistence that slaves (nobi) in Korea, especially in Choson dynasty, were closer to serfs (nongno) than true slaves (noye) in Europe and America, enjoying more freedom and independence than what a slave would normally be allowed.
  44. ^ Haboush (1988: 88); Ch'oe et al. (2000: 158)
  45. ^ Haboush, 1988: 89
  46. ^ Jun SH & JB Lewis (2004), On double-entry bookkeeping in Eighteenth-century Korea: A consideration of the account books from two clan associations and a private academy. International Institute of Social History, Amsterdam, Netherlands (080626)
  47. ^ Jun et al. (2008).
  48. ^ Ch'oe et al. (2000: 73).
  49. ^ 이중환, "총론" in 택리지, p. 355, quoted in translation in Choe et al. (2000: 162).
  50. ^ Haboush (1988: 78)
  51. ^ Haboush JHK (2003), Versions and subversions: Patriarchy and polygamy in Korean narratives, in D Ko, JHK Haboush & JR Piggott (eds.), Women and Confucian Cultures in Premodern China, Korea and Japan. University of California Press, pp. 279-304.
  52. ^ Haboush (1988: 88-89); Oh (2006)
  53. ^ 아틀라스 한국사 편찬위원회 (2004). 아틀라스한국사. 사계절. m/s. 132–133. ISBN 978-89-5828-032-3.
  54. ^ Ch'oe et al., 2000:7.
  55. ^ Campbell, Gwyn (2004-11-23). Structure of Slavery in Indian Ocean Africa and Asia (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 163. ISBN 9781135759179. Dicapai pada 14 February 2017.
  56. ^ "조선예술(朝鮮藝術) - 한국민족문화대백과사전". www.minbaek.kr. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-03. Dicapai pada 2020-02-03.
  57. ^ Birmingham Museum of Art (2010). Birmingham Museum of Art : guide to the collection. [Birmingham, Ala]: Birmingham Museum of Art. m/s. 35–39. ISBN 978-1-904832-77-5.
  58. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BMA2 tidak disediakan
  59. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BMA3 tidak disediakan
  60. ^ "20th Century Boy", The Economist, May 8, 2012.


Pautan luar sunting