Zaman Tembikar Mumun

Zaman tembikar Mumun adalah era arkeologi dalam prasejarah Korea yang bermula pada 1500-300 SM.[1][2][3] Tempoh ini dinamakan dengan nama Korea untuk bekas masak dan penyimpanan yang tidak bercorak atau biasa yang membentuk sebahagian besar perkumpulan seni tembikar sepanjang tempoh keseluruhannya, terutama sekali 850-550 SM.

Zaman Tembikar Mumun
Hangul무문 토기 시대
Hanja無文土器時代
Perumian SemakanMumun togi sidae
McCune–ReischauerMumun t'ogi sidae

Zaman Mumun dikenali kerana asal usul pertanian yang intensif dan masyarakat kompleks di Semenanjung Korea dan Kepulauan Jepun.[4][5][6] Tempoh ini atau sebahagian daripadanya kadang kala dilabelkan sebagai "Zaman Gangsa Korea", selepas pengelasan sistem tiga zaman Thomsen abad ke-19 untuk prasejarah manusia. Walau bagaimanapun, penerapan terminologi sedemikian dalam kes Korea adalah mengelirukan kerana pengeluaran gangsa tempatan tidak berlaku sehingga kira-kira akhir abad ke-8 SM, artifak tembaga jarang wujud, dan taburan gangsa sangat serantau sehingga selepas 300 SM.[7][8] Ledakan dalam penggalian arkeologi tapak Mumun sejak pertengahan tahun 1990-an baru-baru ini telah meningkatkan pengetahuan ahli sejarah mengenai tempoh formatif yang penting dalam prasejarah Asia Timur.

Zaman Mumun didahului oleh Zaman tembikar Jeulmun (kk. 8000-1500 SM). Jeulmun adalah zaman pemburuan, pengumpulan, dan penanaman tanaman kecil.[9] Asal-usul Zaman Mumun tidak diketahui, tetapi kuburan megalit, tembikar Mumun, dan penempatan besar yang terdapat di Lembangan Sungai Liao dan Korea Utara kk. 1800-1500 mungkin menunjukkan asal-usul Tempoh Mumun Selatan Korea. Penggembur tebang-bakar yang menggunakan tembikar Mumun menggantikan orang yang menggunakan pola sara diri zaman Jeulmun.[10]


Kronologi sunting

Mumun Awal sunting

Mumun Awal (atau Formatif) (kira-kira 1500-850 SM) dicirikan oleh pertanian pindah, memancing, memburu, dan penempatan diskret dengan rumah-rumah separuh bawah tanah segi empat tepat. Skala sosial masyarakat Mumun Awal adalah bersifat egalitarian, tetapi bahagian terakhir tempoh ini dicirikan dengan meningkatkan persaingan antara penempatan dan mungkin kehadiran pimpinan "orang besar".[11] Penempatan awal Mumun relatif tertumpu di lembah sungai yang dibentuk oleh anak sungai Geum di Barat-tengah Korea. Walau bagaimanapun, salah satu penempatan awal Mumun terbesar, Eoeun (Hangul: 어은), terletak di tengah lembah Sungai Nam di Selatan Korea. Pada zaman awal Mumun, penempatan besar yang terdiri daripada banyak rumah panjang seperti Baekseok-dong (Hangeul: 백석동) muncul di kawasan Cheonan, Chungcheong Nam-do yang moden.

Tradisi jangka panjang penting yang berkaitan dengan sistem upacara dan istana Mumun berasal dari sub-tempoh ini. Tradisi ini termasuk pembinaan kuburan megalit, pengeluaran tembikar merah yang dibakar, dan pengeluaran pisau batu halus.

Mumun Pertengahan sunting

 
Dolmen Ganghwa, Korea Selatan
 
Bekas penyimpanan Mumun Tengah (kk. abad ke-8 SM) yang ditemui dari rumah pit di atau berhampiran Daepyeong, tinggi 60-70 cm.

Mumun Pertengahan (atau Klasik; kk. 850-550 SM) dicirikan oleh pertanian yang intensif, seperti yang dibuktikan oleh tinggalan ladang kering dan luas (kk. 32,500 meter persegi) yang diperolehi di Daepyeong, sebuah penempatan yang luas dengan beberapa parit, beratus-ratus buah rumah pit, pengeluaran khusus, dan bukti kehadiran golongan elit yang baru dan persaingan sosial.[12][13][14] Beberapa ciri padang basah telah digali di selatan Korea, yang menunjukkan bahawa penanaman sawah padi juga diamalkan.

 
Perwakilan pisau (kanan) dan dua figura manusia, salah satunya melutut (kiri), diukir di batu tukup dari Pengebumian Megalit No. 5, Orim-dong, Yeosu, Korea.

Pengebumian yang bertarikh ke bahagian terakhir dari Mumun Tengah (sekitar 700-550 SM) mengandungi beberapa sajian untuk si mati yang status tinggi seperti artifak tembaga. Pengeluaran gangsa mungkin bermula sekitar masa ini di Korea Selatan. Pengebumian status tinggi yang lain mengandungi hiasan batu hijau (atau jed).[15][14] Beberapa pengebumian megalit dengan pengebumian aci yang dalam, 'turapan' batu bulat yang besar, dan artifak prestij seperti pisau gangsa, jed, dan bekas merah yang dibakar telah dibina di sekitar pantai selatan pada Mumun Tengah Akhir. Pengebumian megalit berstatus tinggi dan bangunan besar di Deokcheon-ni (Hangeul: 덕천리) dan tapak Igeum-dong di Gyeongsang Nam-do memberikan bukti lanjut tentang pertumbuhan ketidaksamaan sosial dan kewujudan politi yang diuruskan dengan cara yang kelihatan serupa dengan sistem "chiefdom" ringkas.[15]

Ahli arkeologi Korea kadang-kadang merujuk kepada budaya Mumun Tengah sebagai Budaya Songguk-ri (Hanja: 松 菊 里 文化; Hangul: 송국리 문화).[16] Artifak dan ciri-ciri yang dikelompokkan bersama-sama sebagai Budaya Songguk-ri bukan sahaja ditemui di tapak penempatan di rantau Hoseo dan Honam di tenggara Korea, tetapi penempatan Budaya Songguk-ri juga terdapat di Yeongnam barat. Penggalian juga mendedahkan penempatan Songguk-ri di kawasan Ulsan dan Gimhae. Pada tahun 2005, ahli-ahli arkeologi mendedahkan rumah pit Budaya Songguk-ri di tapak dalam di pedalaman di Wilayah Gangwon. Capaian hujung geografi Budaya Songguk-ri kelihatan sampai ke Pulau Jeju dan barat Jepun.

Kebudayaan Mumun adalah permulaan tradisi jangka panjang penanaman padi di Korea yang menghubungkan Budaya Mumun dengan hari ini, namun bukti dari Mumun Awal dan Pertengahan menunjukkan bahwa, walaupun padi ditanam, ia bukanlah tanaman yang dominan.[17] Semasa zaman Mumun, mereka juga menanam sekoi, barli, gandum, legum, dan terus memburu dan menangkap ikan.

 
Tapak-tapak penempatan Zaman Mumun yang disebutkan dalam artikel ini.

Mumun Akhir sunting

Mumun Akhir (atau Pasca-klasik; 550-300 SM) dicirikan oleh konflik yang semakin meningkat, penempatan di puncak bukit yang diperkubu, dan penumpua penduduk di kawasan pantai selatan. Pendudukan Mumun Akhir ditemui di penempatan Namsan, yang terletak di puncak bukit 100 m di atas paras laut di Bandar Changwonmoden, Gyeongsang Nam-do. Sebuah timbunan sisa cangkerang ditemui di sekitar Namsan, menunjukkan bahawa, sebagai tambahan kepada pertanian, eksploitasi kerang adalah sebahagian daripada sistem sara hidup Mumun Akhir di beberapa kawasan. Rumah-rumah pit di Namsan terletak di dalam lubang lingkar yang kira-kira 4.2 m dalam dan 10 m lebar. Lubang lingkar yang begitu besar ini perlu untuk konflik antara kumpulan. Ahli arkeologi mencadangkan bahawa Mumun Akhir adalah tempoh konflik antara kumpulan.

Bilangan penempatan di Mumun Akhir jauh lebih rendah daripada sub-tempoh sebelumnya. Ini menunjukkan bahawa populasi telah disusun semula dan penempatan mungkin lebih tertumpu kepada sedikit bilangan penempatan yang lebih besar saiznya. Ini disebabkan beberapa petunjuk yang konflik telah meningkat atau perubahan iklim membawa kepada kegagalan tanaman.

Yang ketara, mengikut susunan kronologi tradisional Yayoi, permukiman ala Mumun muncul di Kyūshū Utara (Jepun) semasa Mumun Akhir. Tempoh Mumun berakhir apabila besi muncul dalam rekod arkeologi bersama dengan rumah pit yang mempunyai ketuhar komposit dalaman mengingatkan tempoh bersejarah (agungi).

Sesetengah sarjana menunjukkan bahawa tempoh tembikar Mumun perlu dilanjutkan kepada kk. 0 SM kerana kehadiran barang yang tidak tercatat yang popular antara 400 SM dan 0 SM yang dipanggil jeomtodae (ko: 점 토대). Walau bagaimanapun, gangsa menjadi sangat penting dalam upacara dan kehidupan elit dari 300 SM. Di samping itu, alat besi semakin ditemui di Korea Selatan selepas 300 SM Faktor-faktor ini jelas membezakan tempoh masa 300 - 0 SM dari skala kebudayaan, teknologi, dan sosial yang terdapat di zaman tembikar Mumun. Kehadiran gangsa dan besi yang jumlahnya tidak sama rata meningkat dari beberapa kubur status tinggi selepas 300 SM menetapkan masa ini selain dari zaman tembikar Mumun. Oleh itu, sebagai satu tempoh teknikal-budaya, Mumun telah berakhir sekitar 300 SM.

Dari kira-kira 300 SM, objek gangsa menjadi barangan kubur yang paling bernilai, tetapi objek besi telah didagangkan dan kemudian dihasilkan di semenanjung Korea pada waktu itu. Tapak Timbunan Cangkerang Pulau Neuk-do Zaman Mumun Akhir-Besi Awal menghasilkan sebilangan kecil objek besi, tembikar Lelang dan Yayoi, dan bukti lain menunjukkan bahawa ketika permulaan Mumun Akhir, masyarakat setempat telah mendapat hubungan ekonomi dan politik yang lebih dekat dengan masyarakat dari Dinasti Zhou Akhir, Jōmon Akhir, dan Yayoi Awal.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ahn, Jae-ho (2000). "Hanguk Nonggyeongsahoe-eui Seongnib (The Formation of Agricultural Society in Korea)". Hanguk Kogo-Hakbo (dalam bahasa Korean). 43: 41–66.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Bale, Martin T. (2001). "Archaeology of Early Agriculture in Korea: An Update on Recent Developments". Bulletin of the Indo-Pacific Prehistory Association. 21 (5): 77–84.
  3. ^ Crawford, Gary W.; Gyoung-Ah Lee (2003). "Agricultural Origins in the Korean Peninsula". Antiquity. 77 (295): 87–95.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Bale20012 tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Crawford20032 tidak disediakan
  6. ^ Rhee, S. N.; Choi, M. L. (1992). "Emergence of Complex Society in Prehistoric Korea". Journal of World Prehistory. 6: 51–95. doi:10.1007/BF00997585.
  7. ^ Kim, Seung Og (1996). Political Competition and Social Transformation: The Development of Residence, Residential Ward, and Community in Prehistoric Taegongni of Southwestern Korea. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  8. ^ Lee, June-Jeong (2001). From Shellfish Gathering to Agriculture in Prehistoric Korea: The Chulmun to Mumun Transition. Madison: University of Wisconsin-Madison Press.
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Lee20013 tidak disediakan
  10. ^ Kim, Jangsuk (2003). "Land-use Conflict and the Rate of Transition to Agricultural Economy: A Comparative Study of Southern Scandinavia and Central-western Korea". Journal of Archaeological Method and Theory. 10 (3): 277–321. doi:10.1023/A:1026087723164.
  11. ^ Bale, Martin T.; Min-jung Ko (2006). "Craft Production and Social Change in Mumun Period Korea". Asian Perspectives. 45 (2): 159–187. doi:10.1353/asi.2006.0019.
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Bale20013 tidak disediakan
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Crawford20033 tidak disediakan
  14. ^ a b Nelson, Sarah M. (1999). "Megalithic Monuments and the Introduction of Rice into Korea". Dalam Gosden, C.; Hather, J. (penyunting). The Prehistory of Food: Appetites for Change. London: Routledge. m/s. 147–165. ISBN 0-415-11765-8.
  15. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Rhee19922 tidak disediakan
  16. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Ahn20002 tidak disediakan
  17. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Crawford20034 tidak disediakan

Bacaan lanjut sunting

  • Nelson, Sarah M. (1993). The Archaeology of Korea. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-40443-6.

Pautan luar sunting