Zang Toi (lahir 11 Jun 1961) merupakan seorang pereka fesyen Malaysia.

Zang Toi 冼書瀛
Kelahiran (1961-06-11) 11 Jun 1961 (umur 62)
WarganegaraMalaysia
Anugerah1990 Mouton Cadet Young Designer Award

Kehidupan awal sunting

Beliau dilahirkan di Kuala Krai, Kelantan[1] pada 11 Jun 1961. Toi meninggalkan Malaysia pada usia 18 tahun, dan melalui Toronto, tiba ke New York City setahun kemudian. Di sana beliau menghadiri Parsons School of Design dan menerima didikan daripada Mary Jane Marcasiano dan Ronaldus Shamask. Pada 1989, dengan koleksi sarung yang cerah, sut yang kuat dan gaun agung, beliau membuka atelier sendiri.

Pencapaian sunting

Pada tahun 1991 Toi memenangi Anugerah Pereka Mouton-Kadet Young, mengejutkan ramai yang mengingati persaingan yang dihadapi hari itu. Penghargaan beliau yang paling terkini diberikan oleh Penasihat Awam New York City Mark J. Green untuk sumbangan dan pencapaian seni Toi. Pada Mac 1997, Toi telah dianugerahkan kesatriaan oleh Sultan Kelantan. Toi juga merupakan penerima Pusat Antarabangsa di Anugerah Kecemerlangan New York.

Pada tahun 2013, beliau dianugerahkan gelaran Datuk oleh Raja Malaysia.[2]

Perniagaan sunting

Toi telah memberi perkhidmatan kepada beberapa penggaya termasuk Sharon Stone, Patti LaBelle, Ivana Trump, Hazelle Goodman, Kelly Preston, Kirstie Alley, Jennifer Tilly, Meg Ryan, dan Fergie dari The Black Eyed Peas. Sama ada koleksi tandatangan House of Toi atau koleksi "Z", barisan jajahannya yang berharga sederhana, ciptaan Toi dipasarkan sebagai kepingan asli dan feminin.

Zang Toi boleh didapati di kedai-kedai di seluruh dunia termasuk Couture Department di Nordstrom, butik-butik istimewa dan Zang Toi Boutiques di Malaysia.

Zang Toi melancarkan garis solek baru dengan Amazingcosmetics di pameran landasan Spring 2013.[3]

Kerjasama sunting

Dalam kebanyakan pertunjukan fesyen beliau, Toi mendapat khidmat ramai rakyat Malaysia termasuk Ling Tan, yang beliau membantu melancarkan kerjayanya.

Ringkasan sunting

Anugerah Diterima: 1990 Mouton Cadet Young Designer Award Brand names/Divisions: Zang Toi

Rujukan sunting

  1. ^ "Bio". House of Toi. Dicapai pada 18 November 2010.
  2. ^ "Zang Toi: Datukship an acknowledgement of my hard work". The Star Online. Dicapai pada 1 June 2013.
  3. ^ "Zang Toi Gives A Sneak Peek Into His Spring 2013 Collection Ahead of New York Fashion Week [PHOTOS]". ibtimes.com. Dicapai pada 24 January 2014.

Pautan luar sunting