Zanthoxylum simulans

Zanthoxylum simulans (lada cina, hantu duri cina atau hantu duri leper) ialah sejenis pokok berbunga dalam famili Rutaceae. Ia tumbuhan asli di China timur dan Taiwan. Ia merupakan salah satu daripada beberapa spesies Zanthoxylum yang menjadi sumber lada Sichuan.

Zanthoxylum simulans
Rupa umum pokok tanpa daunnya
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
Z. simulans
Nama binomial
Zanthoxylum simulans
Hance
Sinonim
  • Zanthoxylum bungeanum
  • Zanthoxylum bungei

Ia adalah pokok renek yang dapat membesar setinggi 7 m. Daunnya berukuran 7–12.5 sm panjang, bersusun secara pinat dengan 7–11 anak daun yang panjangnya 3–5 sm dan 1.5–2 sm lebar. Tangkai dan gagang daun mempunyai banyak duri (3–6 mm) dan beberapa punat besar (beberapa sentimeter) pada dahannya. Bunga-bunganya bersaiz 4–5 mm diameter dan dihasilkan dalam sima yang halus. Buahnya yang berukuran 3–4 mm mempunyai kulit keras berwarna perang kemerah-merahan di luarnya yang meletus apabila sudah matang untuk menyebarkan benih.

Daun dan buah

Profil aroma sunting

  • Mirsena [1][[:]]

Rujukan sunting

  1. ^ Chyau, Charng-Cherng; Mau, Jeng-Leun; Wu, Chung-May (1996). "Characteristics of the Steam-Distilled Oil and Carbon Dioxide Extract of Zanthoxylum simulans Fruits". Journal of Agricultural and Food Chemistry. 44 (4): 1096–9. doi:10.1021/jf950577d. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)

Minyak biji Zanthoxylum bungeanuml https://web.archive.org/web/20101104091923/http://www.goodoils.com/english/pricky_ash_oil.htm