Zeitgeist (bahasa Jerman: Zeit yang bermaksud semangat atau jiwa dan Geist yang bermakna masa atau zaman) merupakan pemikiran dominan pada suatu masa yang menggambarkan dan mempengaruhi sebuah budaya dalam masa itu sendiri. [1] Zeitgeist dikaitkan dengan History of Philosphy oleh Georg Hegel, Hegel berpendapat bahawa tidak ada seorang pun yang boleh melompat masanya sendiri, jiwa pemikiran pada zamannya (bahasa jerman: der geist seiner zeit ), juga merupakan jiwanya sendiri. [2] Ahli falsafah lain yang sering dikaitkan dengan pemikiran zeitgeist iaitu Herder, Spencer, dan Voltaire. [1] Dalam perkembangan seni bina, zeitgeist merupakan pencetus dari modenisme dan sesuatu yang boleh mencetuskan soalan seorang arkitek yang memerlukan pemikiran asal dan berhasrat akan intelegensi. [2]

Rujukan sunting

  1. ^ a b (Inggeris) Eero Saarinen (2006). [http: //books.google.co.uk/books? id = yvqZt9ZnmYUC & pg = PA15 Shaping the Future] Check |url= value (bantuan). Yale University Press. ISBN 9780972488129. Missing pipe in: |url= (bantuan)
  2. ^ a b > (Inggeris) Glenn Alexander Magee (2011). "Zeitgeist". The Hegel kamus. Continuum International Publishing Group. m/s. 262. ISBN 9781847065919.