Zita dari Bourbon-Parma

Zita dari Bourbon-Parma (Zita Maria delle Grazie Adelgonda Micaela Raffaela Gabriella Giuseppina Antonia Luisa Agnese; 9 Mei 1892 - 14 Mac 1989) ialah isteri kepada Charles, raja terakhir Austria-Hungary. Oleh itu, dia adalah Permaisuri Austria dan Ratu Hungary terakhir, sebagai tambahan kepada gelaran lain. Dia dihormati dalam Gereja Katolik, setelah diisytiharkan Hamba Tuhan oleh Pope Benedict XVI.

Dilahirkan sebagai anak ketujuh belas Robert I yang telah dirampas, Duke of Parma, dan isteri keduanya, Infanta Maria Antonia dari Portugal, Zita berkahwin dengan Archduke Charles Austria ketika itu pada tahun 1911. Charles menjadi pewaris anggapan kepada Maharaja Franz Joseph I dari Austria di 1914 selepas pembunuhan bapa saudaranya Archduke Franz Ferdinand dari Austria, dan menaiki takhta pada tahun 1916 selepas kematian maharaja tua itu.

Selepas berakhirnya Perang Dunia I pada tahun 1918, Habsburg telah digulingkan dan bekas empayar itu menjadi rumah kepada negeri Austria, Hungary, dan Czechoslovakia, manakala bahagian lain dilampirkan atau bergabung dengan Kerajaan Serb, Croat dan Slovenes, Itali. , Romania, dan Poland merdeka yang dibentuk semula. Charles dan Zita pergi untuk buangan di Switzerland dan, selepas kegagalan percubaan untuk memulihkan pemerintahan diraja di Hungary, kemudiannya dipindahkan dari negara itu oleh pihak Berikat ke Madeira, di mana Charles meninggal dunia pada tahun 1922. Selepas kematian suaminya, Zita dan anaknya Otto berfungsi sebagai simbol perpaduan bagi dinasti yang diasingkan. Seorang Katolik yang taat, dia membesarkan keluarga besar selepas menjadi balu pada usia 29 tahun; dia tidak pernah berkahwin lagi

Zita Dari Bourbon-Parma
Pemaisuri Austria,Pemaisuri Hungary
dan Bohemia
Keputeraan9 Mei 1892
Villa Borbone,Toscana,
Itali
Kemangkatan14 Mac 1989 (96 tahun)
Zizers,Grisons
Switzerland
Pemakaman1 April 1989
Imperial Crypt (Badan)
Muri Abbey (badan)
PasanganCharles I dari Austria
berkahwin 1911
meninggal 1922
Nama penuh
Zita Maria delle Grazie Adelgonda Micaela Raffaela Gabriella Giuseppina Antonia Luisa Agnese
KerabatBourbon-Parma
AyahandaRobert I,Adipati Parma
BondaInfanta Maria Antonia of Portugal