Zivilia memulai pernyanyian di dunia muzik pada tanggal 8 Ogos 2008 di bandar Kendari. Awalnya band ini dikenal dengan nama Teplan Band. Band ini beraliran Slow Rock Alternative, dan mengawali karier dengan lagu berjudul Aishiteru dan Karena Cinta.

Zivilia (band)
Syarikat rakaman
Nagaswara

ProfilSunting

Motor band ini dikendalikan oleh Zulkifli alias Zul. Awal terbentuknya Zivilia Band ini terjadi dengan tidak sengaja. Selepas pulang dari Jepun, Zul sudah mencipta beberapa lagu-lagu beraliran Jepun. Tidak kurang dari 20 lagu tercipta, dengan beberapa kali menampilkannya di sana (Jepang).

Nama Zivilia juga dicetuskan oleh Zul yakni terdiri dari dua gabungan kata "Zif" dan "Fhilia/Philia" yang bertemakan Cinta dan Kasih Sayang.

Band ini terkenal di bandar kelahirannya setelah merilis lagu Menunggu. Seiring waktu berjalan lagu Menunggu di ubah nama menjadi Aishiteru. Tahun 2009, lagu ini telah top di bandar Kendari dan bahkan di Indonesia timur. Keberjayaan lewat singlenya membuat band ini menjadi penampil pembuka pada konsert d'Masiv. Dan sebelumnya pada Mei 2008, Zul pernah menjadi band penampil pembuka pada konser Naff di Jepun dan di situlah awal kedekatan Zul dengan vokalis Ady Naff yang mendukung Zul untuk membuat Demo lagunya.

Kini Zivilia dinaungi perusahaan rekaman Nagaswara. Digawangi oleh Zulkifli atau Zul sebagai vokalis sekaligus sintesiser piano, Idham Akbar sebagai bassis dan Ami sebagai drummer. Album pertamanya ialah Aishiteru dirilis pada tahun 2009.

AlbumSunting

Pautan luarSunting