Zukini ialah sejenis labu manis yang boleh mencapai hampir satu meter panjang, tetapi biasanya dituai tidak matang ketika 15–25 cm (6–10 in). Di Britain dan Ireland, zukini yang tumbuh sepenuhnya dirujuk sebagai marrow. Di Afrika Selatan, ia dikenali sebagai baby marrow.

Zukini
Zukini berjalur dan bercorak tak tentu
GenusCucurbita
SpesiesCucurbita pepo
AsalAbad ke-19 di utara Itali

Bersama dengan sesetengah skuasy dan labu lain, ia tergolong dalam spesies Cucurbita pepo. Zukini boleh berwarna hijau gelap atau cair. Kacukan yang berkaitan, "zukini emas", berwarna kuning atau jingga mendalam.[1]

Dalam konteks masakan, zukini dianggap sebagai sayuran; ia biasanya dimasak dan dihidangkan sebagai hidangan yang lazat atau iringan. Secara botaninya, zukini ialah buah-buahan, sejenis beri botani yang disebut "pepo" (iaitu ovari membengkak bunga zukini).

Zukini, seperti kesemua skuasy, mempunyai asal dari Amerika. Walau bagaimanapun, jenis skuasy yang biasanya dipanggil "zukini" telah dikembangkan di utara Itali pada pertengahan kedua abad ke-19, beberapa generasi selepas pengenalan labu-labuan dari Amerika pada awal abad ke-16.

Rekod sunting

Zukini terpanjang ialah 2.52 m (99 in) dan ditanam oleh Giovanni Batista Scozzafava (Itali) di Air Terjun Niagara, Ontario, Kanada, yang diukur pada 28 Ogos 2014.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Summer Squash". University of Illinois Extension. Dicapai pada September 15, 2013.
  2. ^ "Longest Zucchini Courgette". Gunness World Records. Dicapai pada November 10, 2014.

Pautan luar sunting