Dr. (H.C.) H. Zulkifli Hasan, S.E., M.M. gelar Pangeran Cagar Buana (lahir di Lampung, 17 Mei 1962; umur 58 tahun) adalah seorang Menteri Perdagangan Indonesia yang dahulu merupakan ketua Majelis Permusyawaratan Rakyat Republik Indonesia (MPR RI) sejak 8 Oktober 2014 untuk periode 2014-2019[1][2][3] . Sebelumnya, dia pernah menjabat sebagai Menteri Kehutanan Republik Indonesia menggantikan Malem Sambat Kaban, dari 22 Oktober 2009 hingga 1 Oktober 2014. Selama menjadi Menteri Kehutanan Republik Indonesia, dua kali dia mendapat gelaran Doktor Kehormat ( Honoris Causa), yang pertama dalam bidang Pentadbiran.Publik dari Sejong University (Seoul, Korea) dan yang kedua untuk bidang Pengurusan Sumber Manusia (HR) dari Universiti Negeri Semarang (Semarang, Indonesia). Selama 20042009, dia bertugas di badan perundangan sebagai anggota Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia (DPR RI) dan selama 20052010, dia memegang posisi partai internal sebagai Sekretaris Jenderal Parti Amanat Nasional (PAN) .

Dr. (H.C.) H.

Zulkifli Hasan

S.E., M.M.
Kementerian Perdagangan Indonesia ke-34
Memegang jawatan
15 Juni 2022
PresidenJoko Widodo
TimbalanJerry Sambuaga
Didahului olehMuhammad Lutfi
Wakil Ketua Majelis Permusyawaratan Rakyat Republik Indonesia
Dalam jawatan
3 Oktober 2019 – 15 Jun 2022
Berkhidmat dengan
PresidenJoko Widodo
Naib PresidenMa'ruf Amin
Ketua MPRBambang Soesatyo
Didahului oleh
Ketua Majelis Permusyawaratan Rakyat Republik Indonesia ke-15
Dalam jawatan
8 Oktober 2014 – 1 Oktober 2019
PresidenSusilo Bambang Yudhoyono
Joko Widodo
Naib PresidenBoediono
Jusuf Kalla
LeftenanMahyudin
E.E. Mangindaan
Hidayat Nur Wahid
Oesman Sapta Odang
Ahmad Muzani
Ahmad Basarah
Utut Adianto
Didahului olehSidarto Danusubroto
Digantikan olehBambang Soesatyo
Ketua Umum Partai Amanat Nasional ke-4
Memegang jawatan
1 Mac 2015
Didahului olehHatta Rajasa
Menteri Kehutanan Indonesia ke-10
Dalam jawatan
22 Oktober 2009 – 1 Oktober 2014
PresidenSusilo Bambang Yudhoyono
Naib PresidenBoediono
Didahului olehMalem Sambat Kaban
Digantikan olehSiti Nurbaya Bakar
Anggota DPR-RI
Dapil Lampung I
Bahagian Partai Amanat Nasional
Memegang jawatan
1 Oktober 2004
Butiran peribadi
Lahir (1962-05-17) 17 Mei 1962 (umur 61)
Indonesia Penengahan, Lampung Selatan, Lampung, Indonesia
KerakyatanIndonesia Indonesia
Parti politikPartai Amanat Nasional
PasanganSoraya
Anak-anakFutri Zulya Savitri
Zita Anjani
M. Farras Nugraha
M. Rafi Haikal
HubunganHazizi (adik)
Zainudin Hasan (adik)
Helmi Hasan (adik)
Amien Rais (besan)
Ahmad Mumtaz Rais (menantu)
Alma materUniversitas Krisnadwipayana
Sekolah Tinggi Manajemen PPM
ProfesionAhli politik
Laman web rasmiwww.zulhasan.com

Zulkifli Hasan menamatkan pendidikan menengah atas di SMA Negeri 53 Jakarta pada tahun 1982. Selepas itu, dia mengikuti program sarjana di Fakulti Ekonomi, Universiti Krisnadwipayana dan menerima Ijazah Sarjana Muda Ekonomi pada tahun 1996. Dia kemudian mengikuti program pascasiswazah di PPM Management College dan mendapat ijazah Sarjana.Pengurusan pada tahun 2003. Pada awal masa jabatannya sebagai Ketua Majelis Permusyawaratan Rakyat Indonesia, dia memikul tugas mengatur pelantikan presiden-naib presiden untuk pemerintahan 2014-2019 di tengah-tengah ketegangan situasi politik. Sebagai persiapan untuk pelantikan, dia komited untuk dapat mengadakan perasmian dengan betul dan akan meminta kehadiran semua pihak, termasuk Prabowo Subianto dan Hatta Rajasa sebagai calon presiden dan calon naib presiden yang menjadi pesaing pasangan yang menang, Joko Widodo dan Jusuf Kalla. Dia berjaya menjalankan tugasnya dengan baik dan perasmiannya berlangsung dengan aman.[4]

Kehidupan awal sunting

Zulkifli Hasan, dilahirkan oleh Hasan dan Siti Zaenab. Keluarganya mencari nafkah dengan bertani. Semasa kecil, dia hidup dalam kesulitan ekonomi di daerah Lampung Selatan, dia juga dididik untuk bekerja keras menjual telur. Ketika dia baru tamat sekolah rendah, tepat berusia 13 tahun, dia dan ayahnya dari Desa Pisang, Penengah berhijrah ke Tanjungkarang. Di sana, dia didaftarkan dalam Pendidikan Guru Agama Negeri (PGAN) oleh bapanya, walaupun ini bertentangan dengan keinginannya. Sebilangan besar masa kanak-kanak lelaki ini yang biasa disebut Zul atau Bang Zul dihabiskan di kampung halamannya, itulah sebabnya kedekatan emosinya dengan orang-orang di sana masih dekat.Semasa belajar di PGAN, Zul tinggal di sebuah rumah tumpangan. Ketika memasuki akhir tahun persekolahan baru untuk sekolah awam, tepat pada tahun keempatnya di PGAN, Zul memilih untuk berhenti. Tanpa pengetahuan ibu bapa, Zulkifli mengambil peperiksaan Madrasah Tsanawiah dan lulus. Dia kemudian tidak melanjutkan pelajaran ke PGAN tetapi mendaftar di SMAN Tanjungkarang dan diterima. Sehingga bulan keempat, ayahnya mendapat tahu tentang tindakannya dan memaksanya keluar dari sekolah. Akhirnya, bersenjata dengan izin dan sedikit wang dari ibunya, Zul memutuskan untuk pergi ke Jakarta.

Pendidikan sunting

Perjalanannya ke bidang pendidikan bermula pada tahun 1969 di sebuah sekolah rendah di Desa Pisang, Kabupaten Penengah, Lampung Selatan. Dia menamatkan tahap sekolah rendahnya pada tahun 1975. Setelah itu, Zulkifli Hasan dibawa oleh ayahnya ke Kota Tanjung Karang, ibu kota Bandar Lampung, untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Sekolah Menengah Pertama di PGAN (Pendidikan Guru Agama Awam) Tanjung Karang. Setelah 4 tahun menerima pendidikan agama setaraf dengan sekolah menengah pertama, Zulkifli Hasan secara diam-diam meninggalkan kampung halamannya di Lampung dan berhijrah ke Jakarta untuk mengikuti SMA Negeri 53 Jakarta. Setelah menamatkan sekolah menengah pada tahun 1982, dia kemudian melanjutkan pendidikannya di Fakulti Ekonomi, Universitas Krisnadwipayana (Unkris), Jakarta dan membayar tuisyennya secara bebas. Setelah menamatkan pengajian di peringkat S-1 pada tahun 1996, dia kemudian bekerja di beberapa institusi. Beberapa tahun kemudian, dia melanjutkan pendidikan di Masters of Management di PPM Management College, Jakarta dan lulus pada tahun 2003

Rujukan sunting

  1. ^ Isnaini (8 Oktober 2014). "Zulkifli Hasan Ditetapkan Sebagai Ketua MPR". OkeZone.com. Diakses tanggal 8 Oktober2014.
  2. ^ Isnaini (8 Oktober 2014). "Zulkifli Hasan Ditetapkan Sebagai Ketua MPR". OkeZone.com. Diakses tanggal 8 Oktober2014.
  3. ^ "Profil Zulkifli Hasan". Merdeka.com. 20 Oktober 2009. Diakses tanggal 20 Oktober 2009.
  4. ^ https://www.sindonews.com/topic/1508/pan

Pautan luar sunting