Kotak pengguna
Pengguna ini beragama Islam.
frames
frames
Pengguna ini beridentiti Melayu.
Pengguna ini beridentiti Minangkabau.
Pengguna ini berasal dari Indonesia.
Pengguna ini telah melibatkan diri di Wikipedia Bahasa Melayu selama 18 tahun, 2 bulan dan 21 hari.


Bahasa
id Pengguna merupakan penutur ibu bahasa Indonesia.
bewNyang maké ni bise ngomong basa Betawi beneran
en-3 This user is able to contribute with an advanced level of English.
ms-2Pengguna ini boleh menyumbang dengan taraf yang sederhana dalam Bahasa Melayu.
jv-2ꦥꦔꦁꦒꦺꦥꦸꦤꦶꦏꦒꦣꦃꦏꦮꦿꦸꦃꦩꦢꦾ
ꦧꦱꦗꦮꦶ
.
wiki Dihargai untuk Sumbangan anda yang berterusan pada Wikipedia bahasa Melayu. oleh Yosri (bincang) 12:35, 8 Julai 2013 (UTC) pada 8 Julai 2013.
Pengguna ini menyumbang kepada Bulan Asia Wikipedia.

Selamat datang.

Saya wikiwan dari Indonesia, dahulu tujuan saya berada di Wikipedia Bahasa Melayu terutama adalah untuk menambahkan interwiki antara Wikipedia Bahasa Melayu dan Wikipedia Bahasa Indonesia. Anda boleh lihat laman pengguna saya di Wikipedia bahasa Indonesia dan Wikipedia bahaso Minangkabau.

Kebelakangan ini saya telah pula cuba menulis dalam bahasa Melayu. Mohon maaf jika terdapat kesilapan di suatu tempat, dan terima kasih kepada penutur asli atau pun sesiapa yang mahir dalam bahasa Melayu yang telah membantu menyempurnakan terjemahan saya.

Terima kasih... :)

Hikayat Cekel Weneng Pati sunting

Bahawa ini cerita orang dahulu kala dari pada bahasa Melayu dan Jawa, diceritakan oleh dalang dan bujangga yang parama kawi di tanah Jawa, dipindahkan dengan bahasa Melayu, maka akan jadi penghibur rasa yang dendam dilelakonkan. Dalam itupun masygul di mana 'kan hilang? Dendam pun tiada berbilang!
Akan perinya juga pendalang katakan akan pemadam hati yang berahi; maka dalang panjangkan lelakon ini supaya menjadi tembang lanjut dan kidung dan kekawin segala yang arif bijaksana dari pada menyatakan 'asyikan dalam kalbu: hendak pun dikeluarkannya yang ada dalam hatinya itu tiada 'kan datang kebajikan kepadanya; oleh karena itulah maka dikarang hikayat ini bernama Cekel Weneng Pati ....

Alat bantu sunting