A Visit from St. Nicholas

A Visit from St. Nicholas, yang lebih dikenal sebagai The Night Before Christmas dan Twas the Night Before Christmas dari baris pertama, adalah puisi yang pertama kali diterbitkan secara anonim pada tahun 1823 dan kemudian dikaitkan dengan Clement Clarke Moore, yang mengaku kepengarangan pada tahun 1837.

Halaman depan untuk siri ilustrasi untuk "The Night Before Christmas" yang dihasilkan sebagai sebahagian daripada projek PWA pada tahun 1934 oleh Helmuth F. Thoms

Puisi itu telah disebut "arguably the best-known verses ever written by an American"[1] ("boleh dikatakan ayat-ayat paling terkenal yang pernah ditulis oleh seorang Amerika") dan sebahagian besarnya bertanggungjawab terhadap beberapa konsepsi Santa Claus dari pertengahan abad kesembilan belas hingga hari ini. Ini memberi pengaruh besar pada sejarah pemberian hadiah Krismas.

Sebelum puisi itu mendapat populariti yang luas, orang Amerika mempunyai gagasan yang bervariasi mengenai Saint Nicholas. A Visit from St. Nicholas akhirnya dijadikan muzik dan telah dirakam oleh banyak artis.

Rujukan sunting

  1. ^ Burrows, Edwin G. & Wallace, Mike. Gotham: A History of New York City to 1898. New York: Oxford University Press, 1999. pp. 462–63 ISBN 0-19-511634-8